AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
743

Vilket batteri skall man välja till en E-34

Jo
39
Joan
118d -2008 E87
Det verkar som om mitt batteri håller på att gå sönder.

Vilket märke och hur stort skall man välja??

Nu så sitter det ett stort batteri i, ej det vanliga "svensson" bil batteriet. Det är på 88A, 400A kallstart.

Bilen är en 520iT -93 med AC, batteriet under baksätet.

Tack på förhand
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
BMW:s orginalbatterier (Varta? Tudor?) sägs skall vara av bra kvalitet. Annars är det nog någon av de stora som gäller.
Exide, Tudor, Varta...

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Exide Classic(85Ah) för ca 1300 på Mekonomen funkar bra i min M:-)

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Jo
39
Joan
118d -2008 E87
Tack för det.
Har fått pris på VARTA 88A, 1400:-
ZI
48
ZIMBA
523i -98
Bosch silver 85Ah.Funkar kanon.
Su
58
Sukke
BMW 320D -16
Deta-batteri är helt ok, om du vill ha ett billigt kvalitetsbatteri.
Jag betalade 1060 kr för ett 88 Ah.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Biltema 66Ah funkade hur bra som helst i min 525i.... hade aldrig några problem efter bytet. varför ska du ha så starkt batteri?

min hade det mesta i utrustningsväg men det var aldrig några problem... och det stod i instr. boken att man skulle ha 66 Ah....

4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste!
cs
1.227
cstjawa
520IA 93
520IA 2000
Tycker oxå att Biltemas batterier är helt ok,har inta haft några som helst problem.
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Beror väl lite på... Märket på batteriet spelar mindre roll. Det viktiga är styrkan på det. Kör du mycket korta svängar och på vintern är det fördel med ett starkt batteri! Ju fler elförbrukar desto starkare batteri såklart. Men jag kör ett av okänt fabrikat på 65ah, funkar perfekt. Dock har jag minimalt med elförbrukare. Inga elhissar, ingen AC och ingen värsting stereo.
Jo
39
Joan
118d -2008 E87
Tack så mycket för all hjälp.

Har också funderat om man behöver ett så stort.
Men det är ju sant att det inte skadar.........

Batteriet i bilen jobbar bara vid två tillfällen: Vid start och vid stillastående motor när man vrider på olika förbrukare. Så fort motorn är startad så tar generatorn över hela jobbet, det är ett utbrett missförstånd att strörre batteri behövs om man ha fler förbrukare. Normalt har generatorn en god reservkapacitet för förbrukare och tillbehör, inte ovanligt med generatorer på 100+A i lite nyare bilar. Om man avser att stå stilla länge med ev. lyse, stereo osv igång så kan ett större batteri vara en bra idé, återladdningen tar dock längre tid än man tror, inte för att man har t.ex 90Ah istf 70Ah direkt utan för att blybatterier kräver tid för att fulladdas.
Detta är hela anledningen till att kortkörning, kyla och lite förbrukning osv utan motorn igång kan dra ur fullt friska batterier trots att bilens laddning är helt OK. En laddare hemma att koppla in nåt dygn då och då är aldrig fel.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.