AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.820

Aukt bilfirmor vill ej byta in importerade bilar?

Sida 1 av 2
Stämmer detta? Har altid trott så och fått det som svar av försäljare men nu när jag forskat lite mer i min egen bil så kom det fram att HenryMelin AB danderyd var d som tog bilen till SV, sedan har den varit där några gånger samt Bilia i Solna har även haft bilen ett tag. Är detta någon ny regel som de har kommit på emot importerade bilar?

Ny bild 18 Jan-
Länk
De handlare jag pratat med har gärna bytt in importerade bilar med full dokumentation. Molin Bil (BMW Sundsvall) brukar ta in bilarna för en genomgång bara och är allt grönt så gäller samma regler som för svensksålda.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Min son tröttnade på BMW och köpte en ny Volvo och Bilia befattade sig icke med importbilar han fick sälja privat
Ford (Hedbergs) i Malmö vägrar också befatta sig med importbilar. I allafall sist jag var där.

Mvh,
Kalle
_____

Länk
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Helmia (Volvo) i Karlstad vägrar ta in Importerade BMW, Mercedes och Audi, men Volvo går bra!?
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Det var en artikel unt /uppsala nya tidning) i dag om den ökade importen.Dom intervjuade två säljare en från AG Persson (vag) och en från upplandsmotor (volvo) och dom var positiva till att ta in importbilar i inbyte p.g.a att dom fick in lite roligare bilar med mera utrustning i.Så det skiljer tydligen lite fortfarande mellan olika handlare.
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Kompisen spånade på en nyare Saab hos aukt. Saab/Opel handlare förra veckan.Han har en kanonfin imp. Vectra kombi V6-00 med låga mil och full servicebok som skulle vara inbyte.Men säljaren gav han så dåligt i inbyte för det var imp. bil så han gick därifrån...mvh dutta

Hej

BMW i Malmö (Förenade Bil) och Lund (Theanders) befattar sig inte med importerade bilar när det gäller inbyte, detta gällde i somras och tror det gäller fortfarande. Har däremot fått erbjundade av en säljare på FB att köpa en importerad BMW dem utan att bilen "gått via deras golv" s.a.s. Bilen skulle bli milkollad och M-testad av deras verkstad innan köp så viss diffus handel förekommer. Hittade istället en annan så jag vet aldrig hur den bilen var eller hur affären gick till.

Däremot förstår jag att "Gasar-Magnus" på forumet lyckats kränga en import-BMW hos BMW i K-stad (??) så det är kanske upp till varje återförsäljare att bestämma detta.

Övrigt förekommer beggade importbilar hos bl a Lexus i M-ö, Mitsubishicenter mm.

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
Tror det var senaste numret av AMS där det fanns en insändare om detta. Det gällde om jag minns rätt Ford-handlare i Norrland men generalagentens svar var att det var upp till varje enskild firma att bestämma sånt så man kan inte säga att ett visst märkes återförsäljare generellt funkar likadant.
Måsen
Rätt trångsynt. Alla generalagenter/bilfirmor borde väl sträva efter att det handlas med deras märke överallt och i alla länder. En BMW är väl en BMW var den än står, har svårt att fatta detta, men det finns säkert någon förklaring. (som jag inte kommer acceptera)

H MK
Jirar
Jobbar själv på Bilia som säljare, kan bara lägga till att vi byter in importerade bilar också.
Men dom hamnar aldrig i hallen utan säljs vidare till mindre handlare.
Dom gångerna man har tagit in import bilar så har dom alltid blivit stående väldigt länge, folk är tyvärr fortfarande väldigt skeptiska när det gäller import bilar.
Om BMW själva inte ens tar emot dom så ska man ju inte räkna med att nån annan större handlare skall göra det.

BMW Sverige själva tar emot importerade bilar.

Det är handlaren som gör fel om han inte vill ta in bilen pga. import. Däremot kan han bjuda dåligt för den om skicket är dåligt eller historiken är skum.

Just nu håller BMW Sverige på att sänka andrahandsvärdet på alla BMWs, svensksålda och importerade pga att de ofta 'skambjuder' på tok för lågt för inbytesBMW's.
Jo, jag vet vad de brukar landa och jag har deras 'lista' , men de är inte ens i närheten av den.

:-(

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
\\\M 325i ZENDER///
Jirar:Helt rätt redan där är d ett FEL...
lite OT:jag har en e46 å bes den förra veckan den har rullat 7900,allt var bra men inte länkarmarna.fram till 8000 brukar dom ta bilen på GW men till dom två ställena jag ringde sa dom:"den e ju imp?!"ja sa jag gör d skillnad på sv sålda L-arm lr?...
(obs bilen -01b)

så nu står jag med en kostnad runt 7000kr ca...

d jag försöker säga är att även bmw i sverige har stora prb med imp.

Projekt trippel xXx i gång.
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det är väl lite som Jirar säger, men det gäller nog alla begagnade bilar. Den senaste tiden (läs senaste åren) så har ju nybilsförsäljningen slagit alla rekord, var och varannan kör ju runt i nya bilar i dag och begagnat marknaden är ju snudd på stendöd, kommer man sedan med en importerad bil där bakgrunden är svårare att kolla så är ju givetvis intresset svalare ändå. Men som med alla BMW så gäller ju full dokumentation vid köp och sälj, har man alla papper i ordning ska det nog inte vara några problem att byta in den mot en ny BMW eller Volvo om man så vill. Om möjligt drar de av en liten slant för osäkerheten vid många ägare.
Å andra sidan så är ju begagnatmarknaden en guldgruva för de som vill köpa begagnat, det är bara att pruta hej villt, säljarna blir ju inte av med bilarna i alla fall.
Det sista kanske inte hjälper Soki men det är tyvärr så läget är i dag.
Det har importerats fler bilar än det finns ägare till samtidigt som folk på något sett haft så pass mycket pengar (trotts lågkonjunktur) att de haft råd att gå och köpa sig nya bilar.

/Richard
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Jo en sak till, till alla er som funderar på att importera en bil, gör det bara om ni tänker behålla bilen. Att spekulera i vinster på att köpa ett vrak utan dok. i tyskland, ta hem det och snygga upp det för att tjäna pengar på det och fylla sverige med ytterligare en icke såld bil är nog ingen vidare ide. Att sedan arrangera en stöld och kräva pengar från försäkringsbolagen skadar bara oss andra med höjda premier så tänk er för, en vacker dag ska även du betala försäkring för en bil.

/Richard
Zender: Du som kund kan begära at de skall göra en goodwillförfrågan till BMW Sverige och det är upp till BMW Sverige att besluta det.

Om bilen är import från Tysklad eller Gambia har inte med saken att göra. Så ... mitt råd, be dem göra en goodwillförfrågan och var noga med att skriva ner och beskriva de problem du har med länkarmarna. Det är ju inte alltid så att verkstan med liv och lust beskriver det du har angett till dem eftersom de inte tar anteckningar.
MJ_MJ_MJ
Zender, du borde slå en signal till jarls, dom har hjälpt många med garanti frågor, bland annat hjälpte dom en polare att få en ny mätargrupp till en M5 -99 där kristallerna i displayen var kassa. BMW i Sverige fick nästan hålla sig för skratt när han frågade där, men när jarl ringde till tyskarna fick han den nya mätaren efter 2 veckor, behövde inte ens skicka tillbaka den gamla.

Tyskarna har en helt annan syn på garantin än BMW Sverige, tyvärr.
\\\M 325i ZENDER///
coolBlue..jag har tänkt skriva några rader till dom å se vad dom säger..men jag e skeptiskt med tanke på hur dom tycks kunna behandla imp bilar trots att dom kom hit samma år..

\\\M 325i ZENDER///
MJ_MJ_MJ:har du nr lr ngt till dom?

tacksam för hjälp.

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Jirar: Varför är det inte enhetligt på Bilia då..i Segeltorp tog dom inte emot en en importbil även fast min son köpte en ny Volvo..svaret var att de byter inte in import alls..däermot har jag sett att Bilia i Skövde har sålt import
Jirar
Hur länge sen var det du var där för att byta in bilen?
Normalt sett så lämnar man alltid ett bud på inbytes bilen.
Tycker inte att det är seriöst om man inte kan lämna bud till kunden oavsett bilmärke ,import mm.
Sen så är det tyvärr olika på olika Bilia anläggningar.
Personligen har jag ingenting emot import,bara man kontrollerar bilarna noggrant så brukar det inte vara några problem.
Dom flesta som hänger här är ju rätt kunniga på det där med bilar, men när det kommer tilll vanliga svenssons så är det jäkligt tufft att övertyga om köp till import.
Därför är det väldigt få störrre handlare som tar in dom bilarna.
Sen så läser man ju här på AP ofta om skumma typer och import bilar,självklart blir man ju en aning skeptisk.
Tänk er då vad den vanliga medelsvensson sen tycker när han får höra nånting av en bekant.
Klart som fan att det är svårt att sälja import.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.