|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min automatlåda växlar rätt sent. Kan det vara dags att byta oljan? Vilken olja ska det vara i? Byta filter på en gång? Köper man filter och olja hos BMW verkstäderna? Hört att det ska stå på lådan vad det ska vara för olja i och att det ska vara en speciell färg på "lappen". Stämmer det? Nån som kan säga hur man går tillväga när man byter? Vart man sätter filtret, vart man fyller på etc... Kan inte mycket om detta men ska som tur få hjälp.... / Matte!! | |
|
Tänk på att lådor som är adaptiva växlar sent när motorn är kall samt när du trycker mycket på gasen. Lådan anpassar sig till den körning som den tror du har. Om du gasar mycket växlar den senare. Vid kall motor växlar den senare för att motorn skall värmas upp snabbare. En adaptiv låda har bara två lägen, A och S. Icke adaptiv har även en snöflinga tror jag. Dock är det aldrig fel att byta olja även om din låda kanske växlar bra. Mvh Tomas |
|
|
Ja det kan stämma! Jag gasar rätt mycket så.. Jag har läge Sport, Ekonomi och vinet (snöflingan).. / Matte!! |
|
| Filtret sitter inne i lådan tråget måste bort..kan faktiskt rekomendera Speedyverkstäderna när du bor i Sthlm dom gör bland annat oljebyten ingen tidsbeställning och fort går det..jag gav upp när jag skulle byta Casterstag fick inte loss åkte till Speedy tog ca 40 minuter fick ge killen 500 kr.. Oljor kan du handla på ÅFA det är betydligt billigare du behöver inte vara åkare för att handla där Länk dom tillhandahåller Shell och Q8 samt tar ofta hem det man vill ha såg även att Shell har fått en ny sida där du kan skriva vad du har så får du i retur info om vad du ska ha www.shell.se | |
|
Tänk på att byte filtret/oljesilen samtidigt som oljan byts, det är en småpeng i gemförelse med en växellådsrenovering. Oljan OCH oljesilen bör bytas mellan 4-6000 mil beroende på körsätt, alltså vid inspection II. Kör man hårt och drar tunga släp kan det vara idé redan vid 3000 mil! ///Magnus |
|
|
Okej! Kan det här gälla min låda? (länken) Tänkte på bilden längst ner där man får se när dom fyller på med olja... Länk / Matte!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.