AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
866

e46 m3 däck hjälp

har en fråga till alla m3 e46 ägare om någon kan besvara den? kan man sätta 255-35-19" och 285-30-19" utan att det tar i?

mvh
\\\M 325i ZENDER///
de ska inte vara någon fara för dej(m3an lite bredare..)anars kan man valsa dvs rulla skärmarna kostar inte mkt..

mvh
Det beror på fälgarnas inpressning och vilket däck. De flesta sätter på 245/35 och 275/30 på original 19" fälgarna. 285 kan gå bak om du har original 19" och inte har sänkt bilen men det beror på däckens konstruktion och däcksidornas form. Alla däck i en viss dimension har nämligen inte samma bredd!

/RS2
det e ej original fälgar.

fram 19x8.5: ET 43
bak 19x10: ET 24

fram däck 255-35

bak däck 285-30

märket på däcken e falken.

mvh
Jag tror inte det går med 285 däck eftersom ET24 och 10" gör att fälgen sitter ca 15 mm närmare skärmkanten än original. De som har lyckats få in 285 däck på 10" fälgar har oftast inpressning runt 30-32 mm. Jag vet tyvärr inget om däcken men annars så är Potenza S-03 bland de bredaste i denna dimension så 275 brukar vara det bästa valet. Ibland kan man öka camber lite bak för att ge mer plats men oftast är det redan max så då måste man även byta till ett justerbart stag.

/RS2
RS2:

finns en kille på m3forum.com m3 2 nv heter han som har fått på 285or med ssr gt3 fälgar om du har konto till den sidan så kan du söka på NV så kommer hans bilder upp, ska ha likadana fälgar som hans då... men en annan fråga ifall jag skulle rulla skärmarna då blir det väl inga problem med dem där bak?

mvh
Beror som sagt på vilket däck och om bilen är sänkt eller inte. Om du inte har möjlighet att testa själv på bilen så skulle jag nog köpa 275. Jag vet även de som inte har fått plats med 285 på original fälgen så det verkar finnas en viss variation bland bilar också. Sen skulle jag undvika att rulla kanterna då det inte verkar så lätt på M3an. Varför just Falken däck?

Här har du två bilder som visar skillnaden med två olika däck i samma dimension (275/35) på exakt samma fälg. Den ena är med Bridgestone som är relativt breda (notera den raka däcksida) och den andra är med Dunlop (innåt lutande däcksida).

Bridgestone: Länk
Dunlop: Länk

Nu har dessa BBS RG-R inpressning 20 mm vilket gör att båda ägarna har problem med 275 däck trots att bilarna inte är sänkta.

/RS2

tack för dina svar rs2 du verkar kunna dina grejer :))

mvh Blagge
Jag hittade bilderna på m3forum.com och han måste både ha rullat skärm kanterna ganska mycket samt att det ser ut som han mer camber bak annars är det inte en chans att han skulle få plats med 285 S-03 på dessa fälgar.

/RS2
Jag får satsa på 275or istället verkar det som :))

mvh

Jag har 275 S-03 på mina 10" ET 24 fälgar. Och det tar i vid maxsänkning.
Annars är det ju bara att testa om du har möjlighet till det. Lycka till!

/RS2
När bilen var maxsänkt som på denna bild (Länk så tog det i vid farthinder och med någon passagerare i bilen ;)
Tack för det Imola! Då vet vi att 275 verkar vara max med dessa fälgar.

/RS2
Iaf med S-03.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.