|
|
|
|---|---|
Piksi |
Var på besiktningen igår får man höra att det är glapp i spindelleden. Men hallå vid 5100 mil omöjligt säger jag. Det här är min första BMW ska det va så här eller. Kostar 1300 kr matrial 550kr arbete kan jag få tillbaka stålarna av BMW för matrialet? |
|
Prata med din bmwhandlare. Kan nog finnas en chans till ett goodwillåtagande... Att spindelleden är dålig är dock inget som gör mig förvånad även om det är mest vanligt på 3-serien. |
|
|
Hej! Jag har då inte hört något om att spindellederna eller något annat i framvagnen(förutom bromssköldsproblem på tidiga vagnar) på E39:an ska vara speciellt dåliga...Du har nog bara haft lite otur med detta..Eller så har du superbreda fälgar som slitit en smula extra på div framvagnsattiraljer(iofs främst hjullager). Eller kört på dåliga vägar mestadels. Vad fick du för andra anmärkningar? Mvh Janne. |
|
| Låter lite konstigt... De brukar hålla längre än så. Men det som dödar spindelleder är yttre påverkan mestadels, dvs salt och grus som kommer in i lagringen. Det kan vara att man skrapat i någon sten eller så, då pajar gummidamasken och skit kommer in. Man klarar sig bättre som sagt om man har mindre fälgar samt att bilen inte är sänkt. | |
Piksi |
Inga andra anmärkningar |
stefannorr |
Var själv o besikta idag,fick blankt papper,men som med dom 2 BMW bilar ja haft fick han ta en sväng runt gården på besiktningen för o få ner något avgasvärdet,jag som denna gång varmkört bilen över 2 mil! Men enligt besiktningsmannen så var de ofta automater fick för höga värden,,han körde på låga tvåan på automaten nåra hundra meter så var det värde som spöka nere nere i noll. Fick följande värden,helt perfekta enligt honom. ps: fick t o m beröm av besiktningskillen för såväl utsidan som insidan o skicket på bilen i övrigt : ) Co mitt 0,0 (0,5) CO 2500 mitt 0,0 (0,3) HC mitt 000 (100) Lambda mitt 1,00 (0,97-1,03) |
|
Stefannorr...Just så skall värdena se ut om allting är just :) Börjar t.ex HC värdena fladdra uppåt (över 0) då börjar något bli galet...Men som du säger så är BMW E39 (523 iaf) mycket känsliga för kall(halvvarm) katalysator.. Mvh Janne. |
|
|
Piksi: Jag hade en 323Ci -00 där spindellederna var kassa efter 5000 mil. BMW bytte bägge sidor kostnadsfritt. Utan diskussion blev det ett goodwillåtagande. Åtminstonde på 3-serien var detta ett standardfel vid den tiden. Jag skulle försöka mig på en ödmjuk diskussion med BMW. Det brukar jag komma långt med. /Claes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.