|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag antog att du fattade ironin i inlägget Hubbe ;) var bara ett sarkastiskt svar på det korkade inlägget om att börja lyfta polerna och sån skit ;) om det nu behövdes klargöras.. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Mjae, tveksam till om det kan bli skador om man rycker pluspolen? Jag var lite lat och orkade inte dra åt en pol på batteriet ordentligt en gång. Så den lossnade åtskilliga gånger när jag körde innan jag tog tag i saken o letade upp en nyckel till det. Å min bil verkar inte ha tagit nån skada av det. Möjligt att det är värre med nya bilar. |
|
|
Skulle nog aldrig chansa på detta, även om det finns olika principer och kopplingar på generatorerna. Jag kan ge gott om exempel på fall där det inte gick så bra.. Varningstexterna finns där inte för skojs skull. Problemet är inte ovanligt i båtar och många arbetsfordon där man oftast har en batterifrånskiljare som man ibland råkar komma åt av misstag. FP |
|
|
Jag har aldrig varit med om att generatorn har gåt sönder för att man tar bort polen på batteriet. Det är ju så man kontrollerar att generatorn är ok och laddar. |
|
|
Var har du läst detta? En växelströmsgenerator av den typ som bilarna har med självmatning kan lätt ge 50-100V utan yttre referensspänning. Bra för bilens elektronik, bra test av laddningen? FP |
|
ormen |
Jag kan nämna att jag lyckades låsa in nyckenl med motorn igång på en gammal 320 -85 för några år sen.... vi jobbade skift och cirka -15 ute, alla gick ut för att starta bilarna och sedan duscha, för att sedan komma ut till en varm bil. Min hade ingen c-lås och jag öppnade från passagerarsidan (2D), startade och av ren vana tryckte ner knappen o låste... utan o fatta först att jag gjorde det, gissa om jag blev snopen när jag kom ut, vad gör man nu då tänkte jag o började leta efter kablar till soppapumpen (pumpen utanför tanken på en 85:a) i total mörker och en halvmeter snö + sänkt bil... Det var bara att åka hem med en jobbakompis och hämta reservnyckeln, när jag kommer tillbaka, står HarryHaffa där och kliar sig i huvudet och undrar hur i h-e kan det stå en ensam låst bil på en parkering med motorn igång... |
|
Vad då läst , har använt den metoden på minst 30 bilar och ingen generator har gått sönder. Om det var så att generatorn går sönder av det , så skulle det räcka med oxsiderade poler som bröt kontakten eller ett trasigt batteri som ej tar emot laddning. |
|
| Glömde skriva att moderna generatorer har en diod brygga som begränsar spänningen till 14 volt | |
|
OK, då har alla tillverkarna fel, och jag har aldrig sett eller reparerat de defekta anläggningarna. Diodbryggan i generatorn likriktar 3-fasspänningen från statorlindningen, alla generatorer har dessa, sedan vx-generatorn infördes i bilarna. Ingen spänningsbegränsning i dessa, däremot brukar de gå sönder när man slarvar med anslutningar osv. Spänningsregulatorn däremot reglerar in rätt laddspänning, så länge det finns en referensspänning (batteriet) att mäta emot. FP |
|
| Jokko: Jodå jag hajjade ironin. ;-) | |
| Går bilen fortfarande, eller är soppan slut snart? | |
| hahah sjukaste tråd jag läst änsålänge här =P | |
|
1. Om man låser sig ute från bilen är det väl bara att klättra in i bagaget, stoppa upp näven igenom basporten, eller lyfta hatthyllan, eller stoppa näven igenom skidluckan för att sedan fälla ner sätet och kravla sig in och stänga av bilen? Lätt som en plätt ;)! Eller varför stänga av bilen, menar åka iväg med den såklart :) (detta kräver att man har långa smala armar, skidlucka el. basport, fällbart säte, och aldrig låser bagaget vilket jag inte gör eftersom låset är kärvt.) 2. Ha reservnyckeln med på nyckelknippan ;) |
|
| skall sätta ut en annons på min kärra nu! låter som man borde speca upp i annonsen att bilen stannar när man vridder på nyckeln.. det verkar ju vara vanligt att dom inte gör det ;) | |
|
Problemt med Clås disabled(?) är att det även låser baklucka...?.. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
Haha, tråden har nästan överlevt mitt problem, släppte upp kopplingen med växel i precis som många föreslog, fungerade kanon(skäms för att jag inte kom på det själv ). Har fått en ny låskolv, men misstolkade hur man skulle få ut den gamla, nytt försök imorgon :). Tack för all hjälp! |
|
| Tur det inte var automat.... | |
|
Det är väl knappast något svårt att få stopp på en automat heller... bara att lossa kabeln till LMM eller dra ut reläet till soppapumpen så är saken biff. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.