|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lyckades hålla mig från att ha hjälp i rubriken, men jag är ganska desperat :). När jag skulle hem idag krånglade täningslåset och jag fick med nöd och näppe igång bilen, nu är bara problemet att jag inte lyckas stänga av bilen, nyckeln bara snurrar i tändningslåset :(. Är det någon som har ett tips på hur man stänger av en 323:a från -97 så vore jag ytterst tacksam! /Jörgen | |
TobbeBMW |
lägg i 3 an eller nått å släpp upp kopplingen fort. |
|
Hehe, att jag inte tänkte på det :), funderade bara ut sätt att bryta tändningen på :). Tack för hjälpen! /Jörgen |
|
|
dra ut + kabeln på batteriet :P Stannar den då? SAAB såklart!! |
|
|
Ja, men du bränner nog generatorn med! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Min stannar inte så länge generatorn laddar!! -------------- SAAB såklart!! |
|
|
....den slutar nog ladda rätt snart efter man kopplat bort pluskabeln...! ;o)) Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....den slutar nog ladda rätt snart efter man kopplat bort pluskabeln...! ;o)) Varför det?? -------------- SAAB såklart!! |
|
|
En växelströmsgenerator i en modern bil går sönder om man kopplar bort batteriet samtidigt som den laddar! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jaha...men en stund går den! -------------- SAAB såklart!! |
|
|
Låt den gå till soppan tar slut.. ungefär like klockt som ovanstående tips, förutom det om växeln då, som torde vara rätt uppenbart det enklaste ;) men snacka om temporär lösning, du kanske ska köpa ett nytt tändningslås lr nåt...;) /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
ormen |
om du rycker kontakten till bensinpumpen då? eller huvudrelä? och/eller bensinpumrelä? då bör den stanna smärtfritt... fast det var ett tag sen du la in tråden, går den fortfarande? |
| sätt 4ans växel tryck ner bromsen släpp kopplingen då stannar den, sen kan du ta bort batteripolen tills du har ordnat tändningslåset | |
-Daniel- |
vet inte om det funkar samma på bmw som på mercedes men på min 300D jag hade samma problem på så var det en vakum slang som hade lossnat då gick motorn inte att stänga av med nyckeln |
|
I en bensinmotor bryter man elen till tändstiften när man vill stänga av motorn (när allt fungerar som det skall). En dieselmotor har inga tändstift, så där måste man avbryta bränsletillförseln i stället. Men som sagt koppla ALDRIG loss batteriet när motorn är igång! Det blir garanterat dyrt! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Alltså... Ni måste skoja.. Så mycket folk för att stänga av en bil med trasigt tändningslås? Gör som sagt ovan, i med en växel, foten på bromsen och upp med kopplingen? Har ni aldrig fått kärringstopp? Sen kan man ta bort batteripol och liknande. Alla bilar (bensin) stannar om man lyfter loss pluskabeln då strömkretsen blir bruten, sen kan det bli skador på elektroniken. Den absolut bästa var ju: "låt den stå till soppan är slut" riktigt kul om man nyss tankat. 70 liter på tomgång, den står nog där ett tag.... :-) |
|
|
Hubbe325: jo, men han kan ju tokvarva motorn, för att kapa nån timmas väntetid :D -- fjalar |
|
| Sant... | |
|
Du måste luta bilen så bensinen rinner till ena hörnet i tanken. Dock inte för fort då kan det bli statiska strömmar å slå ut data boxen!!! Annars ser ja ingen annan utväg än å lämna in bilen på BMW! MVH/ Bosse bildoktor. |
|
320-325 |
att ens ställa en sån fråga hehehe....rätt kul jag låste mej ute när jag hade startat bilen o skrapa ruterna ...så den gick där på tomgång o jag stod utanför bilen som var låst ....DÅ KAN MAN FUNDERA PÅ HUR MAN SKA GÖRA FÖR ATT STÄNGA AV DEN hehehe japansk skit ....det ska ju inte gå att låsa förar dörren utan nyckel..min E30 är så iallfall |
|
Jag hade samma problem med min e36:a! Kom till jobbet o kunde inte stänga av motorn, fick döda den genom att hålla bromsen o i med 5 an..sen när jag skulle hem fick vi springa med den o i med 2:an, då hostade den i gång. Men det var bara att byta tändningslåset, tråkigt men sant! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.