|
|
|
|---|---|
|
Har problem med isbildning i luftmängd mätaren. Detta uppstår när det är ganska kallt. Då menar jag temp. under -10 grader. Upptäckte detta när det blev fel på en bekants 325:a. Bilen gick fett och var väldigt svår att få igång. Tänkte att det är säkert luftmängd mätaren. Tänkte testa med en som jag har liggandes. Tog bort lmm:en och upptäckte då massor av is i form av frusna droppar. Detta hade orsakat att spjället satt fast. Det var tur att jag stog ute och skruvade, annars hade jag förmodligen aldrig sett orsaken till varför bilen gick så illa. Tinade upp alla detaljer och återmonterade. Bilen gick som en klocka. Funderade ett tag på vad som kunde orsaka detta. Bilen saknade plastskydden som ska sitta bakom strålkastarna. Tänkte att det kanske är det som är orsaken, det strömmar kall luft förbi lmm:en när man kör, som orsakar kondens bildning. Fick tag i dessa och monterade. Men när nästa köld knäpp kom så blev det samma problem. Finns det någon som råkat ut för samma problem, så hör gärna av er. Mvh. Funduro. PS. Det är en -89:a med m20 maskin. | |
| Hej Danne verkar inte komma någor svar ! Så jag gör ett inlögg : | |
|
Det ska väl vara någon form av uppvärmning i insuget? Eller har jag helt fått det om bakfoten nu? /Anton |
|
bmwracing |
Ja, en förvärmningslang från avgasgrenrör till luftburk brukar ju finnas... åtminstone på äldre bilar. En termoreglerad klaff öppnar då en passage till den slangen istället för den normala ingången bakom lyset. Sen är spjällhuset uppvärmt av kylvattnet, men det ska inte påverka LMM. |
|
Tack för era svar. Jag kan inte erinra mig om att det ska finnas någon slang från grenrör till luftburk. Har själv en -89:as touring som jag haft i 10 år och skruvat en hel del med. Bilen med isproblemet är en -89:as ix touring som ägs av en bekant. Den fick toppen helrenoverad för ett år sedan. Jobbet gjordes av mig, så jag vet att det inte är någon slang från grenröret på den. Kan ju i och för sig tänkas att lmm:n är eluppvärmd. Får väl ta och lusläsa Haynes boken. Står ju en del matnyttigt i den. Som en parantes kan ju nämnas att ix:en saknar isolering på insidan av huven, men det verkar långsökt att det ska orsaka detta problem. Men man ska ju aldrig säga aldrig, för det kanske är så enkelt. |
|
|
På min M42 motor så sitter det ett slags element i insuget som värmer. Alltså inget värmepaket från grenröret. Mer än så vet jag inte. /Anton |
|
bmwracing |
Nu menar jag en sån där papp/alu-slang. På bilar som har sån så tar motorn in luften via strålningsvärmen av det varma avgasgrenröret vintertid. Uppvärmningen i insuget (har även jag) är nog enbart för att hindra spjällaxeln att frysa. Eller har du nåt element i luftburken Anton? Men lite konstigt är det ju... jag får inte nån is i min lmm, för jag kör med öppet jamexfilter på min, och filtret sitter rätt långt ner borta från motorns värme. |
|
Bmwracing: Jag förstår att det var en papp/alu slang du menade. Nej, det finns ingen sådan på denna modell. Tack i alla fall. Det underliga är att förra vintern gick bilen felfritt. Det var ganska kallt flera gånger då. Flera veckor med temperaturer under -20. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.