|
|
|
|---|---|
meriks |
Bilen vägrar starta ibland!!! Det spelar ingen roll om vädret har varit 0 grader eller minus 25, felet uppstår väldigt sällan, men när jag startar bilen ibland så vägrar den starta, startmotorn går igång för fulla varv, ibland så tänder den till men dör direkt därefter. Efter typ 5-10 min av massa startförsök så startar bilen till slut. Någon som vet vad detta kan bero på? Det är inte startspärren, nycklarna är OK. Man blir bara så jädrans förbannad!!!! |
meriks |
Glömde det är 99 års modell. Som även är till salu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! just nu.... |
|
Har för mig att gto80 här på forumet sa att det kan bero på luft i bränslesystemet som läcker in?... Mvh |
|
| De gånger du har det startproblemet har du stått parkerad i uppförsbacke då..?? | |
meriks |
nej, ingen uppförsbacke. Bilen kan ha stått 1 timme efter varmkörning så går den inte starta. |
| Ok..annars om det är svårstartat om du stått i uppförsbacke så är det ofta pumpen i tanken eller att det läcker i returslangar mellan spridarna..men det låter som den inte får soppa..på den här länken Länk har du en kille som också har problem med sin 530d när det blir låg nivå i tanken....är det din som är till salu på Blocket..?? | |
meriks |
Ok tack! Nej det är inte min som är till salu! |
|
Kamaxelgivaren på dessa bilar är en svag punuk. Kolla upp den med diagnosinstrument, om inga felkoder finnes, byt kamgivaren, sitter bra till vid ventilkåpans framkant, och som sagt, ett vanligt fel. MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
meriks |
ok, tack för tipset, ska in med den på BMW verkstad för diagnos, får se vad den säger. |
|
har exat samma problem jag med! bilen går inte igång, finns inte en suck, man ställer bilen, går tillbaka fem min senare, och bilen startar precis direkt, skit mysko, och det händer kanske en start på hundra. heller nåt liknade. förut var det när det var dålig med bränsel trodde jag, men nu gjorde han det när det var lite mer än halv i den en gång med... lite misstänkt! Mvh Rasmus |
|
|
meriks: Testa att slå på tändningen och låt den stå med tändningen på i ca 1min innan du försöker starta, när man gör det så ska pumpen i bränsletanken aktiveras och pumpa fram soppa. Du kan ju ha läckage någonstans mellan pumpen i tanken och motorn. /Fredrik -OBS jag bara gissar baserat på mina erfarenheter |
|
meriks |
Nu har bilen funkat precis som den ska i 3 dagar, inga problem alls med och starta den!!! Oftast står jag i varmgarage på nätterna och på dagarna så står jag ute hela dagen, kan det bli någe kondens som fryser m.m. Jag har inte motorvärmare på bilen. Jag bor i Östersund, så det kan ju bli ganska så kallt ibland, men det har inte haft någe på sig om det har varit noll eller minus 25, den har startat bra ändån. Men som sagt, den ska in på BMW verkstad den 3:e februari, så man får se vad de säger då! Sen ska den säljas!!!!! |
| vad var för felet | |
| Över två år sen meriks var inloggad så denna tråd går nog till sitt ende. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.