AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.297

HJÄLP...hällde ATF olja i behållaren för servo, nivåreglering och broms...

joel300zx
Trög som man är så lyckades jag hälla i atf olja i den behållaren i min 750 e32...stog och tankade på shell, när jag sedan skulle åka iväg så varnade datorn för att det var låg nivå i behållaren...gick då in och frågade om de hade nån olja till den och hon kollade i sin lista och sade sen donax TA dvs ATF olja...insåg inte mitt misstag förrens det var för sent och jag redan hade fyllt på ca 7dl och kört med bilen hem...

hur ska jag göra för att få ur all olja ur systemet?? Tror ni att det redan kan ha tagit skada? vad är det som kan hända i värsta fall?
har inte möjlighet att fixa detta förrens om en vecka, kan det hända något om jag låter bilen stå stilla så länge med atf olja i?

mvh joel
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Sug ut så mycket som möjligt ut behållaren, lossa banjoskruven till servopumpen och låt det sista rinna ut. Fyll på ny CHF, kör en stund (vrid en del på ratten, så att du rensar servot) och tappa ur igen.
Upprepa en gång, så är du nog av med det mesta.

Eventuellt behöver du också tappa ur till nivåregleringen, det sitter en luftningsskruv på reglerventilen. Eller lossa lite på någon slang till dämparen och låt det flöda ur. Dessa nipplar brukar vara ganska rostiga (gissa hur jag vet...), så var försiktig så att du inte förstör något.

Jag vet inte hur akut det är att byta, skulle tro att en vecka i kyla inte är så farligt.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
PE
630
PESK
740iA e32
Jag har gjort samma misstag...för 6 månader sedan, och
kör fortfarande med ATF iblandad, det funkar perfekt....
jag är nästan helt övertygad om att det ej är så allvarligt,
utan mest är så för att det Nordiska klimatet är kallare än
i södra Europa, det är orsaken till CHF istället för ATF....
men inget har som sagt "pajjat"för mig....men detta är
min PERSONLIGA uppfattning. :-))

P.S Jag har även nivåreglering på bilen.

Peo
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Många här och på andra forum, t ex www.7er.com, har rapporterat problem med läckage efter att ha blandat ATF och CHF.

På min 750iL har jag fått byta ut bakre stötdämpare och reglerventil pga av att läckage. Även servopupen är lite fuktig, men den har jag inte bytt. När jag köpte bilen var det en rödgrön sörja i behållaren, jag misstäker starkt att det finns ett samband. Sörjan var lite trögflytande, inte alls lättflytande som Pentosin CHF är.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.