|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tycker att en bra tankesätt kan vara att men ser rondellen som en korsning dvs ska man vänster så blinkar man däråt och självklart likadant om man ska till höger. Ett fruktansvärt irritationsmoment när folk inte kan blinka när de ska köra mer än ett halvt varv.. Däremot är det fullständigt idiotisk att man ska få ligga i högerfil när man ska vänster...vad händer då med den som ligger bredvid i vänsterfil som ska rakt fram...? Hur dumt som helst!!! "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Håller med dig Beemer_Fred. Ligger man i höger så ska de vara rakt fram eller till höger. I vänster ska de vara till vänster eller rakt fram. Vad händer om man ligger i vänster och ska rakt fram medan den som ligger i höger ska till vänster. Detta kan inte vara meningen???? Bobby |
|
|
Det gäller att planera sin körning precis som på vilken flerfilig väg som helst, eller hur? |
|
|
Om jag väljer höger körfält när jag ska till vänster sparar jag ett filbyte. Han som ska rakt fram kan göra precis likadant, väljer han att utgå från vänster körfält måste han korsa höger körfält, väljer han höger från början slipper han. Det är upp till var och en hur svårt man vill göra det för sig... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
japp, ovh det är ju väjningsplikt vid filbyte så det borde väl inte vara något problem egentligen? //Thorssa |
|
|
Jovisst, men är det inte då smidigare att dela upp det så att man kan åka åt två håll i varje fil(rakt fram och till vänster resp. höger)...? Varför ska man tvinga in nästan alla i högerfilen...verkar mycket ologiskt tycker jag... Sen är det väl delad "risk" vid filbyten? Man ska väl försöka göra plats åt den som ska in i filen men samtidigt får man ju se upp så man inte svänger rätt in i bilen som ev. finns bredvid vid ett filbyte.. "Livet är billigt, det är extrautrustningen som kostar.." |
|
|
Man får ju välja vilken fil man vill, man är ju inte tvungen att välja höger... Ansvaret ligger på den som utför körfältsbytet, men man har även skyldighet att i möjlig mån underlätta för den som byter fil... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
*Jesperado* Nej, det är inte ok att välja vilket körfält man vill. Finns körfältsvägvisare på tillfarten så ska man följa dessa. Men finns inte det så får man välja det som är lämpligast för sin fortsatta färd. De som väljer att ligga i höger körfält även om de ska till vänster utgör därför en ganska stor risk för de som väljer att följa reglerna. ;) |
|
|
Naturligtvis måste man följa de körfältsanvisningar som finns, det säger väl sig själv? Finns det inga körfältsanvisningar alls eller körfältsanvisningar som tillåter det är det fullt tillåtet att utföra en vänstersväng i cirkulationplats med utgångsläge i höger körfält. Jag personligen finner det dessutom mycket praktiskt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
När svänger man vänster i en rondell där alla avfarter går åt höger? Frånsett avfart nr1 efter den "egna" infarten, är det nr2,3 eller 4 osv, beroende på hur många det finns? Dvs när bör man glida från innerfil mot ytterfil? I en del rondeller kör man in nästan i tangentens riktning, en del är 90° mot inkommande väg, en del 45° osv. I Växjö t.ex "testar" man många modeller. Läge för förvirring? Yepp! Bäst är det när det bara är en fil inne rondellen, då skulle en hel del av inläggen ovan falla bort. FP |
|
|
Kör du i vänsterfilen ska du byta till högerfilen efter den sista avfarten innan den du ska köra av på. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.