|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Så vitt jag vet ska man blinka när man lämnar en rondell men idag hörde jag att man inte behöver blinka ur rondellen om man ska rakt fram i den, alltså fortsätta i samma riktning som man kom in. Stämmer detta? /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." | |
|
Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. källa, vägverket Länk? |
|
|
Det stämmer enligt de gamla reglerna, numera ska man alltid ge tecken när man lämnar cirkulationsplatsen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag börjar blinka strax innan rondellen endast om jag ska svänga höger. Annars blinkar jag endast när jag kör ut ur rondellen eller byter fil. |
|
|
Jag blinkar så fort jag svänger (inte på kurvig landsväg dock). Det underlättar för alla andra och då är det ju genialt. Å de folket som inte blinkar p g a att det är "töntigt" eller nåt. VÄX UPP! |
|
|
Måste säga att de nya reglerna är väldigt korkade. Vilket pucko har bestämt att det ska va så? För övrigt, var det någon som såg gubben från vägvärket (tror det var vv), hans rondell körning var ett praktexempel på vilka nötter det finns i trafiken. |
|
|
Tyvärr är det så att nån kommit på att man ska betrakta en rondell som en egen väg istället för som förut en korsning, så nu får man köra hur många varv som helst i höger körfält... Mvh |
|
|
Vad är det för fel på de nya reglerna? (Som för övrigt är samma som de ännu äldre reglerna) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag tror man skall undvika att blinka innan man kör in i rondellen, och i synnerhet till vänster som man ser en del göra ibland. Eftersom man alltid kör in åt höger i rondellen så finns det ju ingen anledning att blinka höger, man kan ju inte gärna svänga åt vänster. Däremot bör man alltid blinka när man kör ut, vilket då blir högerblink. Vet inte om detta kanske är de "nya" reglerna, men det känns rätt naturligt, inget man behöver sitta och fundera på tror jag. FP |
|
|
Att blinka till vänster om man ska vänster tycker jag är ganska bra. Det ger bilarna bakom en extra möjlighet att planera körningen genom cirkulationsplatsen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det underlättar enormt om man blinkar vänster innan rondellen och förstås höger också! Då vet man att man måste vänta och behöver inte stå och fundera om man kan köra eller inte. (Om de blinkar vänster alltså, blinkar de höger kan man ju köra!) //Thorssa |
|
|
Förvirrande tycker ju jag förstås. Säger inte reglerna att man inte skall blinka innan rondellen? Eftersom man alltid kör in åt höger (i Sverige iaf) blir det skumt att indikera vänster. Fast å andra sidan har man ju inte standardiserat rondellerna på något vis i detta väg u-landet, som med så mycket annat vid vägbyggen osv. Iaf inte här i södra. Att fräsa centimeterdjupa och halvmeterbreda rännor (gamla filmarkeringar osv) tycks däremot vara standard här. Trodde f-n inte det var sant att de lämnade nya vägbyggen så men nu har jag sett det på flera ställen. Perfekt samlingsplats för regnvatten (och is). Försöker man undvika dessa så sitter man i vajerräcket, kanonbra! OK, klar avvikelse från ämnet... FP |
|
|
Enligt de nya reglerna är det tillåtet att blinka vänster eller höger vid ingången i cirkulationplatesen, det är dock inget krav som det var tidigare. Det är inte speciellt förvirrande, höger på väg in så ska man till höger ur cirkulationen, vänster på väg in så ska man till vänster i cirkulationen. Fördelen att blinka vänster vid vänstersväng är att bakomvarande bil ser att du ska till vänster. Väljer du t.ex vänster körfält in i cirkulationen vet han/hon att du måste göra ett filbyte och kan ge dig plats till detta. Jag upplever det som att det underlättar en hel del i alla fall... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
blinka dit du ska enkelt. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
En tanke kan vara att det skall bli "svårare" för dem som skall in att veta var "du" skall = väjningsplikten blir tydligare. "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
visst blinkar man väl vänster när man ska vänster efter rondellen. På så vis så ser inte bara bilar bakom vart man ska, utan även de raktöver. Ser dom att man ska vänster så väntar dom (om man ligger så pass till att det behöver lämna företräde) i annat fall är det bara åka (förutom när någon bestämt sig för att inte blinka och det uppstår en "oj, han skulle visst hela vägen runt") |
|
| (Jesperado) Men visst är det väldigt knasigt att man får ligga i högerfilen fast man ska till vänster. Du måste väl hålla med om att det skulle vara bättre om man bara fick ligga i vänsterfilen om man ska till vänster. Alltså vänsterfil om man ska rakt fram el vänster och högerfil om man ska höger el rakt. Enkelt. Mycket enklare än vad det är nu. | |
|
paaman: Jag tycker nästan tvärtom, det är väldigt praktiskt att ligga i högerfilen även vid vänstersväng. Man slipper ett filbyte helt enkelt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Håller med Jesperado. Det finns i princip bara ett moment där det kan gå fel i rondellkörning och det är vid filbytet. Har varit med om flera nära-ögat-händelser. Nu brukar jag visserligen använda vänsterfilen, men ibland tar jag till högerfilen när det är mycket trafik. |
|
|
Självklart är det bästa om man blinkar när man ska vänster också! Det är smidigare om bilarna som ska till vänster ligger i vänsterfilen till att börja med. Gör att trafiken flyter på mycket smidigare! Och det är ju det som är hela tanken! Hoppas ingen har missat det. Nåt som är fruktansvärt irriterande är dom som byter körfält SAMTIDIGT som dom kör ur rondellen, fullständigt livsfarligt och helt fel!! Alltså ligger man i innerfil och ska köra ur rondellen ska man köra ur den i vänster fil, inte helt plötsligt hoppa till högerfilen. Vill man köra ur i högerfil ska man byta precis efter den tidigare avfarten. Sen är det ett återkommade jävelskap med "förare" som blinkar vänster hela vägen (troligen ren lathet), och kör ur rondellen blinkandes vänster. Hur fan skulle det se ut om man låg på landsväg och blinkade höger när man gör en vänster sväng?! ANVÄND BLINKERS!!! :o) |
|
|
Försökte också antyda detta med blinket. Ibland skulle det vara bra med bara en fil inne i rondellerna, då slipper man folk som plötsligt tvärar snett över och ut genom en avfart (blinkandes åt vänster...). Många enkelfilsrondeller förekommer också, men ingen riktig standard som vanligt.. Ibland ser man rondeller där man "leds" ut från innerfilen genom att man målat linjer snett ut, ibland är hela innerfilen konstant heldragen. Man kör väl aldrig över heldragna linjer i Sverige eller... Bäst är det när inga linjer är målade och bara en bil i bredd får plats. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.