AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
616

Bytte till större batteri?

Visa användare
258
Sly
M3 SMG II, E46 -02
525TDSA, E39 -97
318 cab, E30 - 91
Hej, jag har sattett 100Ah batteri i min 325:a. Org så sitter det där 75Ah. Jag undrar ifall det är någon som vet ifall bilens elektronik är inställt på att ladda till 75A eller om den laddar upp till 100Ah.

För jag tycker inte det känns som om det finns mer ström i det nya batteriet än i det gammla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det går att byta till ett större batteri, men det tar längre tid att ladda fullt. (om du inte byter generatorn samtidigt)

Oavsett hur stort batteriet är, lämnar det inte mer än strax under 14V i bästa fall. (angivet 12V)
Fast ett större (fulladdat) batteri kan lämna det under längre tid!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Bättre med ett mindre, fulladdat, än ett stort halvladdat!!
En bil spänningsladdar, så storleken på batteriet bryr sig inte bilen om, därimot så kommer ju ett stort batteri att ta mycket längre tid att fulladda!
Så stor skillnad på tiden lär inte märkas, om ens någon. Med en hemmaladdare på 5-10A visst, men en bilgenerator som lätt trycker på med 20-40A eller mera (om batteriet är lite urladdat) får snabbt in de extra amperetimmarna. Utjämningsladdningen (när generatorn gått över i spänningsreglering) tar lång tid på alla blybatterier, oavsett storlek. Det skadar aldrig med lite stödladdning i garaget då och då, de extra Ah som du har är bra att ha om man förbrukar lite med avstängd motor osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.