AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.044

e36spindelleder 2år1mån och 2100mil - ombes?

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Hej!
Var hos farbror bilprovning idag och de tyckte att min E36:a skulle ha standardfelet för E36:or - spindelleder (vänster undre). Han blev lika förvånad som jag då jag påpekade att de byttes och ombesiktades för två år sedan (dec 2001 så det var 2 år och en månad sdean). Ska jag behöva byta spindelleder var 2100 mil är det inte så kul längre.
Borde de inte hålla längre?

Sommartid kör jag 17" 225/45 och vintertid dubbat Nokia hakka 10:or 16" 195/65 om det spelar någon roll?

Hur mycket spelar körstilen roll? - Jag är definitivt inte den som kör på bredsladd och ritar 8:or på industriområdets parkeringar nattetid.

Finns det något annat som kan slita ut lederna i förtid?

Går de att montera fel så de slits snabbare men ändå funka?

Körde direkt till verkstaden som bytte lederna förra gången och som dessutom förbesiktat bilen utan anmärkning. Eftersom det är mer än 2 år sedan bytet så är det inte garanti längre men de skämdes nog lite och jag fick ett billigt pris och avdrag för ombesiktningskostnaden.

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096

Länk
Visa användare
472
w9816
D7 -??
Åt mig sa besiktningsgubbarna att det kunde bero på att bilen var rätt mycket sänkt, när jag fick nedslag på vänster nedre spindelled två år i rad.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Välkommen i 3-serieklubben. Bytte mina spindelleder 2ggr på 3år på min första e36:a. Länkarmarna en gång på min e46:a men ingen gång hittils på nuvarande e36. Men det kommer nog ska du se... :)
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Så boven i dramat är att bilen är utrustad med Msportchassiet från fabrik?

Det vill jag ju inte vara utan men finns det något som råder bot på de korta bytesinteervallen. Har låtit göra hjulinställning hyfsat nyligen också så de borde vara rätt justerat.

Länk
Som kontrast måste jag nämna att jag körde från 11 000 till 30 000 mil (19 000 mil) med min förra E36 utan att byta några leder i framvagnen. Bilen var sänkt och hade hårdare polyuretanbussningar, däcken var 215/45-17. Dessutom kördes den ganska hårt. Bilen besiktades innan jag sålde den och hade inga glapp.
ormen
Farsans E36:a, 316 sv-såld, mycket mycket lugnt körd, han får byta de hela tiden, minst 1 gång/år. Hjulinställning fixad, 15' mil, körs på fina vägar i småland! Jag tror att det är konstruktionsmiss på E36:an vad gäller framvagn, jag menar en 316 är inte speciellt tung.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Körstil och sänkning påverkar, men inte i någon större utsträckning. Lederna är av klart undermålig kvalitet och t.om. ibland dåliga redan som nya...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Rapport efter verkstadsbesök: Var med vid bytet och det fanns gott om motstånd kvar i spindelleden som satt på. Visst var det mer motstånd i den nya men den är ju aldrig använd. Ska ta med den gamla till om besiktning och visa den och se vad de säger.
Jag vill ju ha en bil i toppskick men frågan är hur ofta jag vill byta spindelleder. Kanske besikta vartannat år på SBP-station utan "skakmaskin" och vartannat år på station med? Men det tar emot det också.

Återkommer med vad SBP-mannen säger vid ombes.

Länk
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
min erfarenhet är att det är "lotteri" om bilen går igenom, och det gäller både E36 och E46. någon vis man sa en gång att spindellederna kan kännas glappa redan som nya, beroende på konstruktionen. jag har varit med om att få anmärkning på en E46 som hade gått 500 mil efter bytet, vilket naturligtvis är orimligt. det löste sig först efter att BMW intygat att de var OK. trist att byta spindelleder för 8 papp var 500:e mil....
Så om ni får anmärkning, kolla noga så de verkligen är slitna. Patriks spindelleder är ett typexempel på spindelleder som inte borde vara slut. Jesperado, det står inget om det här i SBP's "undantags"-böcker?

Mvh Johan
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Var på SBP igår och blev skinand på ytterligare 200 kr. Hade med den borttagna spindelleden och visade. SBPmannen var vänlig och förklarade att man inte kan dra så hårt i "höjdled" med handkraft att man kan se om den glappar eller inte. Rätt eller fel- jag könde inget glapp när jag tog i för kung och fosterland, om det är pga att den är hel eller att man som SBP säger behöver mer kraft vet jag inte.
Då jag påpekade för SBPmannen att den bara var två år gammal och att BMW-mek inte tyckte den behövde bytas så sa han att jag skulle kommit tillbaka innan bytet gjorts. Kan man alltså "överklaga" SBP? jag kunde ju iofs putsat upp den gamla leden före ombes och sagt attden var bytt och försökt med ombes men troligen hadejag då bara blivit 200 kr fattigare och ytteligare en ombes.
SBPmanne berättade också att 3serrien åker dit på spindelelder ofta (verkar vara en självuppfyllande profetia, de brukar ha fel här så det har säker denna också) medan 5 serien som är tyngre inte alls har samma fel, trots nästan samma kosntruktion, enl SBP.

Nåväl 700 rep + 200 ombes senar har jag ny led och ombes bil.

Hoppas det behövdes!

/Patrik

Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Har bilen blivit underkänd pga en glapp spindelled så tror jag du kan lita på att den verkligen var dålig. Att med handkraft känna ett glapp i en lös spindelled är inte lätt, då är den verkligen riktigt dålig.

Misstänker man att man fått ett felaktigt underkännande eller en felbedömning kan man naturligtvis "överklaga" detta. Normalt kör man bara in bilen ytterligare en gång och låter någon eller några andra tekniker kontrollera och bedöma.

Spindellederna på E36:an är som tidigare sagt ökänt dåliga, nästan pinsamt dåliga för ett prestigemärke som BMW...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.