AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.452

3-serie Clubsport

Finns det nån som har en clubsport E46 här?
Det finns fortfarande möjlighet att köpa en sån.
Det har sålts väldigt få med det paketet enligt BMW.
Kommer ihåg att nån tidning klagade på den stumma fjädringen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Clubsport: Jag provkörde en clubsport med SMG lådan, tyvärr så förstörde SMG lådan denna provkörning rent spontant tyckte jag att bilen gick hårdare än vad som var nödvändigt (och jag gillar hårt satta bilar!). Tycker inte optiken var snygg direkt men det är en fråga om smak.

Jag tror paketet sågades i de flesta tidningarna, förmodligen därför som det inte såldes så många bilar av detta slag.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

och vingen är ju inte den mest lyckade man sett direkt... Den är riktigt gräslig faktiskt.
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Jag har en 330 med Clubsport paketet. Visst är chassiet hårt satt, men det är inget som är så störande tycker jag. Nu är jag kanske van vid det från mina tidigare bilar, så jag tänker kanske inte på det på samma sätt. Jag tycker utseendet är helt ok på min bil, finns lite sunkiga bilder i galleriet: Länk
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Rickard B: Nice!

---
Min E30: Länk
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Rickard B:
Oerhört vacker inredning. Totalfräscht!
Co
85
CostasA
330ci -02
kan någon förklara lite termer för mig

vad menas med clubsport
min bil ska tydligen ha clubsportdämpare

jag börjar reda ut allt sakta men säkert
men clubsportpaket eller vad de tnu heter
vad är det?
Am
78
Amirooo
BMW -97 328i
Riktigt fiiiiin bil....gillar din vinge.. =)
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Länk
(vingen i närbild)
Satan i gatan vad den var snygg!!!
Gillar vingen skarpt!
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Kul att ni gillar min bil. Den kunde dock fått ena sidan repad nu i kväll. Jag brukar alltid ta två parkeringsfickor när jag ställer den på en parkering, vilket jag även gjorde i dag. Givetvis så ska det komma en besserwisser med sin ruttna merca från tidigt 80-tal och ställa sig 5 cm från min bil. Ni hörde rätt, 5 cm. Det är en bedrift att bara få dit en bil så nära utan att röra den andra.
Tur att man kan fälla in backspeglarna, annars hade jag inte kommit därifrån. Givetvis så fick han en mindre vänlig lapp i vindrutan, men tror inte att det hjälper. Han förstår nog inte att vissa är rädda om sina bilar.
Det ska tilläggas att det fanns gott om lediga parkeringsplatser vid tillfället.
Rickard: Vad har din bil med SMG1 lådan för prestanda i jämförelse med den manuella?

BMWCS Syd #05392
Sök först, fråga sen. Bitte!
Länk
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Prestandan ska vara den samma som för den manuella lådan om jag inte har fel för mig. Dock så går växlingarna snabbare med SMG-lådan än vad man klarar med en manuell. I alla fall för mig. Jag är kanske ingen växlings-expert med manuell låda.
Men det är en skön känsla att kunna hålla gasen fullt nertryckt och bara smälla dit växlarna.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Mycket fin bil. Jag tror att jag vill ha likadana fälgar som du. Har själv dom tråkiga M68 fälgarna.
Ok, hade hoppats på exakta siffror. Den generella uppfattningen är att SMG1 är en låda som växlar mindre snabbt även i sportläge i jämförelse med smg2 och manuell.

BMWCS Syd #05392
Länk
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Nu är det inte SMG version 1 jag har. Alltså den som fanns i M3 E36:an. Det är en ny version som finns i E46:an, en som växlar samma dag som man drar i spaken. ;-)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Har det gått att beställa chassisättingen från clubsport separat, utan att köpa hela clubsport-paketet.
Den första 330:n jag körde var just en clubsport och jag gillade chassisättningen skarpt.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Min erfarenhet säger att SMG 1.1 är dålig under alla andra omständigheter än fullgasväxlingar. Och då är jag ändå ett "fan" av liknande konstruktioner så som SMG II och Audis DSG.
Ri
71
Rickard B
325 E91 -05
Det jag tycker är negativt är att den släpper upp koppling lite för långsamt när man kör sakta i tvåans växel.
Om man till exempel kommer fram till en korsning och kör sakta i tvåan så vill den slira lite för mycket på kopplingen när man ska köra iväg. Då får man lägga i ettan i stället.
Jag har luftat 3 st SMG1.1 330s och var inte så imponerad på hur snabbt lådan växlar. Iregel ligger smg bilarna sämre till prestandamässsigt än motsvarande manuella.
Jag tyckte framförallt den var osmidig vid stadskörning med manuell växling faktiskt.
Men att kunna köra den i "automat" läge i stan är helt underbart!
Ja ser både för och nackdelar, men tycker absolut att SMG2 lådan i m3an är de bästa jag provat inom segmentet, dvs bmw, audis, volvos, saabs. Om volvos o saabs lådor får kallas smg sen vill jag låta vara osagt.

M3 CSL är ett lysanade exempel på att de kan gå riktigt fort med SMG2 Dock.

BMWCS Syd #05392
Länk
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Rickard B:
Den är riktigt snygg den bilen. Många tycker den är skitful, o speciellt inredningen, men jag tycker den är TOK-läcker ;-)

Mycket bättre än t.ex. din f.d. gula "folka"..hehe

Har varit i kontakt med steptronic o det var väl lite blandade känslor... men SMG kanske är lite bättre, o speciellt då den i E46 M3 vad jag förstår.

Mvh
Patrik

___
Touringklubben: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.