|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
...550 hk som inte är en nyhet precis men vridet sägs bli 670 nm!? Hur är det möjligt utan 'konstgjord' andning att få ut detta ur 5,5 liters, måhända V10, måhända nya valvetronicen etc..? Detta påstående kom från en representant på Förenade bil i Malmö, som hade sett den nya omaskerade M5:an samt fått slutbudet från BMW's eget folk angående motorprestandan. Priset förvånar lite, eftersom höjningen blir rätt brutal jfr med E39 M5, 1 000 000 kr för nya M5! Dream on.... Hur som haver var jag på FB i annat ärende, att få smeka lite på den nya 645:an, mkt läcker, betydligt goare förarmiljö än nya 5:an. Dream on... Mike | |
Buspelle |
Har hört exakt samma uppgifter beträffande motorprestandan från BMW-folk i Stockholm, däremot att priset skulle landa kring 800 000 kr i basutförande. |
|
800.000:- det är ju som hittat...! ;) Följer nya M5 trenden så kan man väl köpa en för 400.000:- om 2 år.... Stackars försteägarna.... :() /K |
|
| det är inte synd om folk som har råd med bilar som kostar över 800 000 kr | |
| Arash: konstigt synpunkt du har! | |
|
håller med MatroxMGA. Det är snarare synd om folk som " snart bara har råd till en M3-93" ;) Hade' " Varför bara ha 1 st, när man kan ha 2 st" Macc |
|
| Köper man en M5:a för 800 000kr så räknar man nog med att den har samma värdefall som tidigare M5:or och därför är det inte synd om dem, det är en kostnad de har kalkylerat med och är beredda att ta för att få äga den underbara bilen det kommer att bli. (jag skulle gjort likadant om jag inte var så förbannat förnuftig och ovillig att loosa de stålarna) | |
|
Det varken synd om ägaren till en ny M5:a eller en som snart äger en beggad M3. Är dock ganska säker på att vad Mosse menar med "synd om" är att det säkert svider med prisraset, mer för vissa mindre för andra... |
|
| 550Hk ur 5,5 liter e väl inte så himla "fantastiskt",det ger ca 100hk/l...Betänk att gamla E34 har ca 90hk/l....670Nm däremot låter maffigt.... | |
|
Om maxvridet blir 670Nm så får varvtalet för maxvridet inte överstiga 5750varv/min om maxeffekten blir 550hk. Dessutom får man 121 Nm/liter, vilket är i högsta laget på en sugmotor. 600Nm blir nog rimligt och det vore jävligt maffigt med 550hk och med mindre vikt än e39. Det har ju visat sig att 55AMG mercorna har runt eller över 500hk på veven och det vet nog BMW om, så 550 är ingen omöjlighet. |
|
|
Dawwe, Flåklypa, det var vridmomentet som jag var förundrad över, på en normalt 'luftad' motor alltså...men om detta är sanning då har BMW överträffat sig igen... Mike |
|
|
Nån som hört fel på 100Nm kanske? 570 Nm skulle vara mer rimligt. Men vem vet, redan M3 3.0 hade ju 107 Nm/liter. Jens |
|
MJ_MJ_MJ |
det låter inte alls omöjligt med 670nm, redan i alpinas 4.6 V8 som kom på mitten av nittitalet fanns närmre 500nm (470), smäll till en liter till på motorn så ska det nog gå att få loss 170nm mer utan större problem är motorn dessutom en v10 får man nästan vridet på posten :). Go BMW ! |
| Är det inte överladdning på nya M5:an då? på vissa bilder ser det onekligen ut som en intercooler i fronten på den. Har tyvär inte kvar bilderna där man ser detta tydligt. | |
|
Flåklyparn: 5750 låter lågt om man tittar på denna bilden. Länk Zeg: den är inte överladdad. Min 528i Touring Länk |
|
|
550hp,500NM och varstopp på 8500rpm tror gossarna på M5board.com, dom brukar ha hygglig koll på M5orna. Flåklyparn, kan du räkna fram om det kan stämma bättre ? Min 528i Touring Länk |
|
mafia_shq |
nya m5 piskar väl lätt m3 E46 om den har 550hk? |
|
mafia_shq: Vad menar du med piskar? |
|
|
vet nån hur tung den kommer att vara .........jag har hört att dom ska använda sig av samme teknologi som dom har använt i M3 csl´en... som sagt jag har bara hört ....jag påstår inget ......så hoppa inte på mig |
|
|
~1800kg i standardutförande har jag läst. Min 528i Touring Länk |
|
mafia_shq |
alltså den blir snabbare |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.