AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.355

Var kopplar jag in oljekylaren?

Sida 1 av 2
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Jag håller på och bygger en 318 (M40) med stressfläkt och har skaffat en oljekylare ifrån en saab 900T. Nu vet jag inte var jag ska koppla in slangarna, tänkte göra en adapterplatta mellan filtret o filterhållaren men det är ju ett insattsfilter på m40'n

//Fredrik

Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Jag har samma undran!..

ras-kalas: hur gör du med grenröret? bygger du ett eget eller? berätta gärna om ditt bygge!
då tar man bara och kör slang om det gåroch kör den efter filtret och till kylare och sen tillbaka men om det är så gjort att den går via blocket så skulle jag skaffa elektrisk pump och bygga en sump som köra via kylaren.
matte22k
är det inte samma slags filterhållare som på en 318is, jag har gjort adapter platta till min allafall... jag tog bort hela filter hållaren och satte dit en adapter sen flyttade jag filtret...
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
matte22k: gjorde du adaptern själv eller? kan du göra fler?
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
matte22k: Jo det är samma, jag viste inte att man kunde ta bort filterhållaren. ser adapten ungefär lika ut som adapterna man kan köpa till "normalt filter"? Har du några bilder eller kan du förklara mer i detalj.

matte22k
petri; jo det va nästan jag som gjorde den... jag kan säker fixa fler...
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Petri: Jag har inte fixat något grenrör än, men ska köpa rörböjar o bygga ett själv, så snart som möjligt.
Jag har ett mitsubisu TF035 aggregat, en saab900 intercooler, saab 9000t spridare, vet inte om jag ska ersätta dom gammla eller köra med extra som går på tryckvackt, ska nog testa o köra bara med saab spridarna. saab 9000t oljekylare.
jag har en extra motor som detta ska sättas på som är orginal och har orginal komp, jag ska köra så länge det håller (ca0.7bar)Motorn som sitter i bilen nu ska renoveras o kompsänkas. någongång....ligger ilumpen nu så man har inte överskott på tid o pengar direkt.

Vad smider du för planer då?

Länk
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
matte22k: fungerade det bra. Vad skulle en adapter kosta, är intersserad

Länk
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
ras-kalas: jag ska köra en lite budgetvariant till att börja med på min befintliga motor (316),tänkte oxå lägga mig på 0.7max0.8bar..
Delarna jag kommer att använda blir TB03 agg,VW G60 intercooler,ca 280cc spridare,SMT6,M3-oljekyl...jag ska försöka att göra nån slags enkel adapter till grenröret och montera på turbon där..,senare blir det nog lite mer seriöst med en 318i(M40) el 318Is-motor,kompsänkt och allmänt renoverad/genomgången..

matte22k: vad tar du för att fixa en sån då?
Visa användare
1.114
Bonje
M3 E30 Turbo 473Hk/587Nm @1,5 Bar
318Is Turbo 615Hk/662Nm @1,6 bar
>Petri.

Är det du som är Esas brorsa? Esa från E-tuna som kör M3 E30.

Det skulle stämma in väldigt bra iaf... om det nu är du.
316 E30 som det skulle byggas Turbo på, och "du" hade köpt en IC med plastgavlar med skumma anskutningar på sa Esa.
"Du" skulle höra av dig till mig angående grenrörsbygge...

Stämmer det, eller är det fel person??? /Bonje

Hällre liten och rapp, än stor och slapp!! /E30
matte22k
men är det samma?? ska höra vad en sån koster...
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Bonje: Jo det stämmer! :) Esa är min brorsa och jag håller på med en (till att börja med) "lättrycksinstallation" på min 316i...Jag är inte säker på hur jag ska göra med grenröret,om jag bara gör en adapter till org-röret el om jag ska kosta på mig ett "nybyggt" rör...Jag har fått ditt nr av Esa,så jag hör av mig isåfall...

/Petri
AL
289
AL
318is CSN-90

Matte22: Du har mail... ;)

"...det är inte alltid så enkelt..."
Visa användare
3.466
Haglund2306
316i Compact -97
Matte:
Kolla gärna vad en adapterplatta skulle kosta och skriv det här eller maila mig. Mina planer på hur jag skulle lösa det har inte precis gått på räls...
matte22k
AL: jag har inte kvar den mailen... maila matthias_kaiser@hotmail.com ;)
matte22k
hur hade ni tänkt göra med spällhuset, det blir nog svårt att få ett ovalt hål tätt... ska göra en adapter till den så att jag kan använda ett annat spjäll från audi s2 som är runt...
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Halå Matte! Jag är gärna med på ett köp om du kan fixa fler adapters till oljekyl, har inte forskat mer i det alls. Idag beställer jag i alla fall smidda wiseco kolvar!!

Spjällhuset och övre delen på insuget skrotar jag totalt, ska bygga ett annat insug. Dock så gjorde bäckis en snygg lösning så att man kan använda det ovala insuget. Han bockade en plåt oval som hålet och svetsade kilar mot ett runt rör och slipade och lackade det,sen gick det att kränga på en vanlig silicon slang på det!
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Halå Matte! Jag är gärna med på ett köp om du kan fixa fler adapters till oljekyl, har inte forskat mer i det alls. Idag beställer jag i alla fall smidda wiseco kolvar!!

Spjällhuset och övre delen på insuget skrotar jag totalt, ska bygga ett annat insug. Dock så gjorde bäckis en snygg lösning så att man kan använda det ovala insuget. Han bockade en plåt oval som hålet och svetsade kilar mot ett runt rör och slipade och lackade det,sen gick det att kränga på en vanlig silicon slang på det!
matte22k
jag ska prata med brorsan det är han som gör dom...

johankihl: jag är inte så duktig på att bocka så jag gör en adapter.. :) skulle också vilja ha ett nytt insug men det får funka så länge som det inte är någon begrensning.... hur lågt har du kommit med dit bygge??
Visa användare
167
ras-kalas
318[Turbo] -89

DKW 80 2,6
Matte22k: Har du pratat med brorsan om vad han ska ha för en adapter? Har du någon bild på Bilen/motorn?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.