|
|
|
|---|---|
Fredrik.F |
Hej Jag har hittat en M 535iA av -86 års modell. Den har gått 21 000 mil och verkar vara i bra original skick. Min fråga är: finns det några "klassiska" fel på just denna modell? Om det finns det, vad kostar dem vanligaste felen att åtgärda på ett ungefär? Tack på förhand Fredrik.F |
323E21terror |
Svårt att säga om det finns speciella fel på just den modellen. Det finns ju de vanliga BMW felen (förutom rost) som i stort gäller de flesta BMW bilar..och speciellt de äldre. Eftersom bilen är snabb (och hyggligt tung) och inbjuder till hårdkörning så bör du lyssna efter missljud från framvagnen, kontrollera gummibussningar, kontrollera oljan och se efter ifall den blåryker vilket är relativt vanligt om tex ett antal gasglada ungdomar har varit tidigare ägare på den. Beroende på hur den blåryker kan det vara fråga om t.ex byte av kolvringar, topplockspackning vilket kostar en del att åtgärda även om man är kunnig själv. Lämnar du in det så kostar det en ganska stor slant..räkna med ganska många tusen lappar. Med andra ord undvik exemplar som blåryker mycket och satsa på ett som inte gör det för du tjänar ändå oftast in de lapparna du betalar extra om inte bilen som blåryker råkar kosta en struntsumma som ligger kanske runt 10000kr under det normala begagnatpriset för denna. Det är massor av annat du bör kolla men se till att bromsarna tar jämnt och om du kan kolla upp skicket på skivor och belägg för det är vanligt att dessa är slitna (ofta tar ojämnt). Läckande avgassystem är en annan ganska vanlig sjuka..kolla upp det eftersom ett nytt system kostar säkert 4000-6000kr om du skall ha original. Se till att kopplingen tar bra och att växellådan känns taijt och inte (nämnvärt) sladdrig eftersom bilen som sagt inbjuder till hårdkörning. farten är min drog |
323E21terror |
sorry jag missade at det var en automatare, glöm det där jag sa angående sladdrig växellåda och koppling. Har ingen erfarenhet av automataren vet att det är viktigt att de växlar som de skall..dvs kolla upp så lådan verkligen gör en kickdown när du vill det och inte liksom ligger kvar. Likadant när du kör iväg, se till att den växlar mjukt och ryckfritt. Men varför välja en automatare? farten är min drog |
Fredrik.F |
Hej Tack för snabba svaret! Varför en automatare? Därför att bilen står 500 meter från mitt hus, nära och bra. Jag misstänker även att bilen är lugnare körd just därför att det är en "tråkig" automatare. Hur tror du att priset påverkas för att det är en automatare? Den kostar nu 29 900 kr, tror du att man kan pruta ner den ett antal tusingar? M.V.H Fredrik.F |
Gemini__ |
Hejsan Fredrik! Vad trevligt att du ev. ska köpa en M535:a! 29900:- står den i nu alltså. Om vi säger såhär, 25000:- tycker jag att taket är. Om den är i ett bra skick villsäga. Och vad jag har fått förklarat för mig, är att det där med automat, inte är särskilt positivt för prisbilden. Precis som 323E21Terror säger, är det viktigt att automatlådan fungerar kanon. Står bilen hos en bilfirma el. är det en privatperson som säljer den? Som sagt 25000:- är vad du max ska betala för bilen. Tycker du ska börja med att bjuda runt 22000:- till att börja med. För att sedan kanske hamna på runt 25000:-. Jaja, hoppas du lyssnar på mig. =) Lycka till!! Mvh: Thomas |
|
Fredrik ! Ett vanligt fel på e28:ans 535:or är alltför mjukt gods i kamaxlarna. Detta har resulterat i att på de flesta bilar är kamaxeln bytt vid 12 000 - 14 000 mil. |
|
|
Kolla upp kylaren, att den ser fräsch ut och inte läcker. Hörde att det är flera som haft problem med kylaren när jag ringde runt och jagade till min. En ny kylare kostar... de flesta firmor tar ca 3500:- för en kylare till 535iA e28... (jag hittade dock en för 2600...). Som sagts tidigare, kolla kam & bromsar & automat. För övrigt tycker jag det är underbart med automat speciellt i kökörning och på motorväg(pga utväxlingen... varvar "nästan ingenting" på 4'an i E-läget). /joh |
|
|
Joh ! Du skriver att automaten varvar "nästan ingenting" på 4'an. Min 535:a jag hade 5-stegad automat... Finns det olika lådor. Håller med om att varven var låga, 3000 rpm motsvarar 165 km/h på högsta steget (5). |
|
323E21terror |
Det är precis som Gemini säger, det utropspriset som personen vill ha för bilen är medvetet satt lite högre än vad begagnad marknadspriset ligger på. Att bilen har automat tror jag är en fråga om vem som skall köpa bilen, men i de flesta fallen så minskar detta bilens värde. Att den minskar i värde beror ju just på att denna modell är ganska racing inspirerad jämfört med andra motoralternativ från E28an och i kombination med det lite aggresiva utseendet och den taijta och fina väghållningen så vill "man" verkligen ha en manuellt växlad M535a just därför att det är en just M535a och ingen 528i-E28 som är mer en lite kanske mognare bil, dvs de som köpte den ny var förmodligen lite äldre människor som inte prioriterade körglädje i lika stor grad som de som köpte M535an och därför valde automat vilket är smidigt i bilköer i städer som ofta kanske var deras vardags liv med dessa bilar som fungerade som pendlarbilar..för dem som hade ganska långa resor. Obs detta är en ren spekulation men det är nog inte omöjligt att det förhöll sig så på glada 80 talet. Skulle bilen gått under 20000mil och inte blåryckigt samt inte ha mer rost än lite smärre skönhetsfläckar nere vid dörrarna, eller under backluckan dvs sådan rost som inte syns utan att granska bilen på nära håll så kan man nog bli tvungen att betala 30000kr eller något under..lite beroende på färg och utrustning. Den bil som du är intresserad av borde du inte ge en sekin över 25000kr...och då förutsätter jag att den är schysst på de andra punkterna samt någorlunda rostfri. Men jag hävdar endå att det går att få tag på fräscha M535'or som gått under 20000 mil manuella för dryga 20000kr...så jag tycker att du skall säga att du bjuder 20000kr och ge denne ditt tel.nummer, sedan är det bara att vänta. Jag för min del tror inte att automatarna (justM535-E28) är så heta på marknaden att du vågar att ligga lågt och invänta din chans utan att behöva missa ditt byte. Vänta och se tillslut tror jag du får tag i den gamla godbiten. farten är min drog |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.