|
|
|
|---|---|
|
Fått reda på att en kompis har en Diffad axel från 520-88 (4,45utv) Skulle ju ge ett bättre avstamp om man hängde den på min 735:a som har 3,45 i bakaxeln... Nu till frågan passar axeln/klumpen eller? Och vad kan man göra åt förspänninngen i diffen? känns lite taningt med 25% Sen fick jag härom dan nya Summit Katalogen... Nos hade ett nytt sött lustgassytem för "directport" som monterades under orginal spridare... nån som har erfarenheter? 75-100hk borde väl M30 palla? Mvh Da_loof | |
|
Nu vill inte jag verka dryg, men.... Ett lustgassystem kostar massor att köra med om du använder det, och vill du ha 90 extra hästar klara att användas hela tiden utan tryckkärl i bilen så finns det faktiskt massvis med 750 till salu... Jag vet att det är lockande att trimma billigt, men i slutänden är det alltid smartare att trimma en redan snabb bil. |
|
|
Ja, jo... sant... men! Ännu är jag lite skeptisk till 750:ins kära v12 med all dess elektronik. Sen sitter set en hel del i att jag redan har bilen ifråga, är nöjd med komforten och bränslekontot. tror inte riktigt att jag skulle kunna åka lika billigt med en 750. men visst, finns det nån som har en fungerande 750 till salu för priset av att lustgas system så gärna för mej... 7-serie bilar kan man väl inte ha för många av??? Mvh Da_loof |
|
|
Sen kan man ju passa på att säga att en 520 inte har någon 25% diffbroms som orginal. Lite info ang. diff: Alla bilar har diff (differential) . Diffen är det som tilllåter drivhjulen att snurra med olika hastighet. Detta gör även att det hjul som har minst fäste får det mesta av drivkraften. Därför väljer man att bromsa diffverkan på vissa bilar. Då kallas det för diffbroms. Ang. NOS, så bör det inte va något problem med 100hk gas om motorn är frisk. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Okej, okej... ska skriva diff-broms nästa gång... Men kan det nu vara så att bilen som denna axel kommer ifrån bestäldes med Diff-broms redan som ny? För jag har öppnant klumpen och studerat... det sitter diff broms i den. Passar den rent meknaniskt utan modifieringar på en E32? eller måste men hämta en "klump" från tex en M5:a för att få en lite sportigare utväxling? Mvh Markus |
|
| Tja!Har kört en volvo med lustgas en gång i tiden o kan meddela att det är jä...igt kul när man aktiverar.......ett par dar.Sen börjar man inse att det inte har nåt direkt praktiskt användningsområde på gatan förutom när nån vill rödljustävlao det händer ju inte allt för ofta.Vid en omkörning t.e.x är det väldigt trixigt att veta en stund innan att man kommer behöva gasen o öppna tuben o aktivera systemet.Gas e kul som tusan o relativt billigt för stunden,men när den extra b-pumpen lägger av eller gasfiltret satt igen sig så kommer raset som ett brev på posten när motorn leanar på för lite bränsle.Man ska gilla att ligga i garaget o meka mer än att köra om man ska plocka ut nån effektökning att tala om med gas iaf.P.s detta är MIN erfarenhet av gas,det kommer säkert andra inlägg snart som säger motsatsen.Allt bygger ju på egna erfarenheter.Men jag tror att dom flesta som har gas monterat o bara kör på gatan har det mest som bling bling d.s | |
320-325 |
kan nog tänla mej att det är lita så tyvärr....jag hart själv gått i tankarna men ändrat mej ... |
|
Jag tror du kan ta innehållet i klumpen på 520:in och pula in i din klump. Lite enklare än att byta allt. ///Jesper BMWCS #5494 |
|
|
Nja... då måste man ju schimsa in pinjongen osv... Jobbigt om man inte har tillgång till schims-sats å indikatorklocka... Därför kändes det som en enklare väg till samma mål att byta klump. Ingen som vet något om att "spänna" diffen? Mvh Da_loof |
|
|
Då det är fler än jag som är inne på att gasen faktiskt är rätt opraktisk vid vanlig körning, så måste jag berätta vad som hände en kille som körde sin lustgasmatade jänkare på semestern. En natt så hade solenoiderna läckt in sitt innehåll i insuget, och när han startade så hade han tillverkar ett "instant hood removal kit". Se till att gasen är av fram till solenoiden över natten. |
|
| Annars ska man helst ha en sk"purge valve" då kan aldrig n2o vara i gasform efter pysning,bara i vätskeform.mycket bra att ha*ler* | |
|
Tror väl att det sitter "lilla" diffen på en 520 och det sitter defentift stora diffen på en 735:a, iallafall på alla jag skruvat! Dom är alltså fysiskt olika stora och passar inte om du inte byter kardan o drivaxlar samtidigt, kan även vara ändrat i infästningar, (har för mig att det var nåt som skiljde även där!) Att spänna en standard 25% diffbroms brukar gå bra, demontera locket och lyft ur lameller och diffdreven, o kolla så inga skador eller stort slitage finns, lägg sedan i en shimsbricka på c:a 0,20-0,30 mm och montera ihop allt igen och provmät momentet, för bra resultat med fungerande differential lägger man sig på c:a 70-80nm, bör nog inte gå över 100nm för då går det tungt!!!! Och bilen blir fruktansvärt överstyrd, vid hård körning sen så kan man överhetta diffen, ökad friktion ger ju mer värme!!! Går dock inte att säga exakt vilket tjocklek man skall använda, beror på hur slitna lameller o spännbrickor är! Bara att prova sig fram! ///Magnus |
|
|
Ursäkta mig, menar naturligtvis fruktansvärt UNDERSTYRD med hårt spännd diffbroms! ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.