AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.144

knackningar & synkringar

xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
Jag har en 325:a -92, ganska nyligt inköpt och jag har lagt märke till att ibland när jag startar den och tills den blir varm så låter motorn annorlunda. Knackningar varje sekund, dik dik dik dik ungefär. :-)
Sen när motorn väl är varm går den bara fint! Vad tyder detta på? är det bara för att motorn är kall?

taget från 'begagnatguiden'.

------------
Lyssna på motor noggrant.
8/12-ventilade motorer: kraftigt knackande kan betyda sliten kamaxel.
24-ventilade VANOS-motorer: rasslande ljud kan betyda sliten VANOS-enhet.
V8:or: rassel och ojämn tomgång kan betyda uttänjd kamkedja.
------------

Sen har jag en fråga till om det här med synkringar. När/hur känner man att man måste till och byta dom? och hur mkt kostar det? För jag känner att när jag varvar ut bilen så är det ibland svårigheter och slänga i ny växel.
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Synkringarna brukar skrapa elller blir annat oljud om du ex.vis försöker växla från 3:an till 2:an. Pris för renovering vet jag inte.

Håkan
ormen
du har ingen Vanos på en 92:a. börja med att byta olja i både motor o vxl.låda.

Innan du demolerar växellådan, renovera växellänkaget, borja med bussningen som spaken sitter i, o det finns några bussningar till. Det gjorde underverk på min förra bil, jag hade också svårt att få i vissa växlar. Att byta synkringar lär vara svindyrt, och att göra det själv, tja, jag började demolera en låda i somras, den står i bitar fortfarande, den kanske växer ihop med tiden....
Andie_83
Hej. Välkommen till forumet, kul att du valt en sån fin bil :)
Alltså du har ju hydraliska ventillyftare, och om du har en tjock wiscositet på oljan, så kan det ta lite tid att få upp oljetrycket i lyftarna när motorn är kall. Kan ju vara det, men måste inte. Prova byta olja

Ha det bra

MVH

//Andy

msn: andy_tibab@hotmail.com
xa
279
xarg
320D X-drive Touring -10
alla oljor i hela bilen är nyligen bytta, såg det på ett par kvitton jag fick med från bilköpet precis....
såg också att det är bytt bussningar här o var, fast det är ju inte säkert att det är dom du snackar om... ska kolla upp det...
ormen
här har du delar till växellänkaget, finns på den svenska marknaden också, men bmw tar netydligt mer för delarna

Länk

Länk

Länk

jag har ingen bild på var och hur prylarna sitter, det finns säkert nån annan här som vet nån länk... men de tillhör växellänkaget...

är du säker på att det är ventil/er som tickar? vad är det för olja i?
ormen
betydligt....ska det vara...
på din beskrivning låter det precis som de hydrauliska lyftarna, detta är mer eller mindre standard på motorer med den sortens lyftare som jag uppfattat, det är likadant med min motor ibland då den är kall ändå så har min topp bara "gått" 4000 mil sen renoveringen

Fikaträff i Umeå 7:e feb. Be there Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.