|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. jag har ett ljud som låter "flåff flåff flåff" det är svårt att höra vars det kommer ifrån, men det låter mer ifall du svänger åt vänster. då man kör rakt fram låter det ganska mycket. och då man svänger till höger så är det nästan tyst. vad kan det vara? hjullager fram? drivaxel? någon som har haft liknande ljud? tacksam för svar MVH Micke | |
| glömde skriva att det följer hastigheten, inte motorvarven. :> | |
| ingen som haft liknande problem?? plz | |
| skruva bort hjulen och snurra på bromskivorna (kolla så inte bromsklossarna tar i skivorna), så hör du nog om hjullagrena är slut. brorsan hade samma problem och dom lagrena va helt finito, så han bytte och voilá. | |
|
kolla att de inte är nåt enkelt som att bultarna har lossat lite.. så blev de för mig.. alla andra satt men just vänster fram hade alla blivit lösa av nån konstig anledning.. spände dem och det blev bra.. OBS:om det är det, gör rent dem o så innan..bultar blir dåliga om dem e riktigt gamla.. om du har orig bultarna kan du fundera på att investera i nya.. det kan också vara smuts mellan fälgen och bromsskivan..kanske lite snö o is?? detta är bara enkla saker och har du tur så e de nåt sånt.. annars kan det vara drivknuten om de låter när du svänger osv... ........ HAHA ;p ..... |
|
|
måste bara rätta xelerator, för det finns inga drivknutar fram ;) smuts är också en möjlighet. en kompis hade problem med nåt missljud en gång och det var faktiskt så lätt att han bara tvättade av fälgarna på insidan. att oljudet ökar med hastigheten är ett starkt bevis på att lagrena är kaputt. |
|
|
jag tror på något lager. vilken sida skulle det tänkas vara ifall det låter mer då man svänger vänster? tacksam för svar MVH Micke |
|
|
toffa182: jamen du har så rätt så ;).. då vet jag att jag borde korrektionsläsa till nästa gång.. hur har det gått flp?? har du kollat om det var smuts?? |
|
|
xelerator. tror inte det är smuts. tror det är hjullager, drivknut, eller glapp i diffklumpen .. de klagade inte på något hjulager då jag var och besiktade för ca 2 veckor sen. så jag antar att de är ok? skulle behöva lite mer tips.. :> mvh micke |
|
|
xelerator. tror inte det är smuts. tror det är hjullager, drivknut, eller glapp i diffklumpen .. de klagade inte på något hjulager då jag var och besiktade för ca 2 veckor sen. så jag antar att de är ok? skulle behöva lite mer tips.. :> mvh micke |
|
|
Hej flp. Du skriver inte om det låter när du kör långsamt så jag förutsätter att det gör det. Ett bra sätt att hitta missljud är att be en kompis gå bredvid eller tillochmed krypa runt i bilen och lyssna medan du kör vänstervarv (långsamt) :-) Sedan kan du lyfta bilen så att hjulen går att snurra, lyssna samtidigt, prova också att rucka på hjulen; fatta hjulet kl.3 och 9 och försök att "svänga" det, gör likadant men med fattning kl.12 och 6. Prova också att skjuta drivaxeln axiellt fram och åter och att vrida den åt båda håll med korta vrickningar. Ett hjullager kan haverera på mycket kort tid utan förvarning. En glappande drivknut ger ifrån sig ett litet dunk-ljud just i starten av framdrivning. Good hunting. |
|
|
marre mek. tack för tipsen. det låter i princip ingenting inann ca 30. så det kan vara svårt att gå brevid :> ljudet kom inann jag var och besiktade så isf har det havererat inann. ska prova det där med drivaxeln iallfall. MVH Micke |
|
|
jag har iallfall kommit fram till att det lever om bakifrån. då man kör jämn hastighet och gasar på så att bakhjulen spinner så följer ljudet bakdäcken. ingen som har haft liknande problem?? MVH Micke |
|
Aldric |
Det kanske ligger mot nånstans? Är bilen sänkt? Obalans i däcken? "Det finns inget dåligt väglag, bara dåliga bilar" |
|
avgassystemet ligger ovanpå diffklumpen, tycker inte den ska kunna göra ett sådant ljud? den är sänkt 55runt om. det har den alltid varit. det har inte låtit förut. obalans i däcken vet jag inte, men jag tror inte det... kan lämna in dem för viktning någon dag. |
|
|
Punktering??? Livet börjar vid 300!!! |
|
| nene. inge punka. då hade jag faktiskt hittat det :> | |
| Flp : Kom inte det där när du sladda in i kantstenen vid shell? tycker att det låter som hela bakaxeln när man åker med dej bak för det räknar verkligen varv! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.