|
|
|
|---|---|
danne26 |
Är spekulant på en 518 -92.... Ägaren säger att ventilerna tickar vid kallstart då morton är kall och att det är vanligt... Då är frågan:är det vanligt och normalt att dom gör det eller betyder det att ventilerna är på G för en "dyr" reparation??? vore tacksam för hjälp mvh Daniel |
| har samma problem, tror dock inte att det är nåt farligt. kan vara att de låter så innan oljetrycket stiger... | |
ormen |
i en 92:a sitter M40 motorn som är välkänd för att mycket snabbt slita ner kamaxeln om den inte servas som skall. varmkör den och lyssna, det ska helst inte ticka alls, men det är sällsynt, lite tickande kan det vara, kolla så den drar hela varvregistret! |
|
Håller med Ormen! Ännu bättre koll på kamaxeln får man genom att lyfta på ventilkåpan och kolla skicket på kamaxel/vippor. Om loberna har synbara/kännbara förslitningsspår (när man drar med nageln över loben), är kamaxeln skrotfärdig. Ythärdningen är mycket hård, men tunn. När förslitningen har gått igenom härdskiktet går slitaget mycket snabbt... (glöm inte byta alla vippor om du byter kamaxeln!) Om du byter kamaxel, byt även oljeröret för någon hundring som sitter ovanför kamaxel/vippor, då det har en tendens att klägga igen hålen om det slarvas med oljekvaliteten och/eller serviceintervallen. Det är oftast igensatta hål i oljeröret som är direkt orsak till nergången kamaxel/vippor. Om den inte tickar när den är varm, kan det kanske hjälpa med en bättre olja. Vet du vilken olja det är i motorn nu? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Ventilerna på G? Nja.. Låter för mig som att det skulle vara de hydrauliska lyftarna som inte återfylls tillräckligt snabbt med olja...Prova att byta olja och filter först iaf...På en bil med hydrauliska lyftare är det extra viktigt att byta olja o oljefilter i rätt tid+olja med rätt kvalité,annars kan dem "klägga" igen och ev måste ett byte ske så småningom.. Vet dock inte vad ett byta av lyftare kostar på v-stad...Inte speciellt billigt iaf. OBS! Behöver inte alls vara någon fara för byte av lyftarna,MEN det här är vad jag TROR kan vara felet hur som helst.. Sen har jag också hört att kamaxelslitage är inte helt ovanligt på den heller+att denna motor låter en hel del som "frisk" också. Det STÖRSTA problemet med den bilmodell du pratar om är "kruxet" med den dåliga konstruktionen av kamdrivningen..dvs med en rem,den måste bytas hur ofta som helst(var 4000mil tror jag det var). Lycka till hur som helst! Mvh Janne. |
|
| janne T, kan säga att en välservad M40 motor är nästan ljudlös på tomgång iallafall, det var min 318M40 med 20000mil på mätaren, idag vid 23300mil lite tick tyvärr. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.