AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
815

Lite special "532iM"

//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Hej!

En kompis till mig som för tillfället bor i belgien har fått en specialbil på kroken. Han tänkte ev ta med den hem och jag undrar då å hans vägnar vad en vagn som denna kan värderas till.

Bilen i grunden en 540i -98 som gått 14000mil. Motorn däremot är en M3 S52 321 hästars.

Bilen är i stort sett fullt utrustad.

Metallick i mörkt grön (kan ej namnet på nyansen)
Klimator
Glaslucka
Största orginal stereon
Xenon +01 optik
Navi
Fullt utrustad när det gäller småsaker såsom avbländbar backspegel och dylikt
Individual björk (mkt ljust) trä inredning inklusive inlägg i ratt och knopp.
Individual skinn ( ljust lite åt det gula hållet, kommer inte ihåg betäckning) med komfortstolar. Helläder inklusive dörrsidor instrumentpanel, alltså överallt där det inte är trä.....
Alpina softline 18" 235/40 // 265/35 Michelin pilot sport
Chassi från M5 (dämpare och fjädrar + k-hämmare)
Bromsar från M5
Inget spoilerpaket förutom Alpina B10 4.6 bakkjol för dubbla utblås på vänster sida

Motorn som sagt från en M3 -98 med 9000mil, bytt till den pålitliga dubbelvanosen (är det sachs eller rolls royce kommer inte ihåg). Helt genomgången med aningens vassare kammar nytt avgassytem 2x2.5 tum (diskret inte för bullrigt ändå enligt uppgift)

Installation av motor oerhört proffsigt gjort, ser orginal ut och gjort på en auktoriserad BMW verkstad genom kontakter

Vad kan denna hybrid vara värd?

"One for economy and One for the fun of it"
Tror inte att den går att registrera i Sverige pga att motorn är bytt till en annan typ av motor...

/Simon
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Går nog endast att få in som flyttgodsbil, vad bilen är värd ??
Svårt att säga men motorn höjer inte priset snarare tvärtom.

///MVH Hasso
Länk
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Ja det är ju ett svårvärderat ex. Angående registrering i sverige tror jag inte det blir några problem då 540 hade 6-växlad manuell låda och fortfarande har det (fast från M3an förstås) den överstiger inte heller de tillåtna 20% i effektökning och vridet är ju mindre än orginal. M3 motorn är ju även den avgascertifierad och kommer givetvis registreringsbesiktigas med orginal avgasrening för motorn.

"One for economy and One for the fun of it"
Jag tror inte besiktningsmannen gillar att det sitter fel motor i bilen, oavsett om den är avgascertifierad eller ej. Bilen är väl helhetstypad med originalmotorn? Det är ju inte svårt att se att det är en sexa ist f V8 i den.

ps Är det verkligen tillåtet med 20% effektökning?

Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.