|
|
|
|---|---|
Bmw ludde |
Hej. Då jag startar bilen då den är kall uppkommer en tjutande ljud från motorrummet, ljudet försvinner effter typ 1 min. Funderar på om de kan komma från vattenpumpen? har inte lyckats lokalisera varifrån ljudet kommer. Kan en sliten vattenpump göra så att det tar ganska lång tid för motorn att nå arbetstemp ? Kan de ha nått att göra med den kyla som råder just nu ? Nån som har nån ide ? Mvh Ludde Länk |
|
Det är inte fläkt-remmen då, tyvärr drabbas även våra bmw av denna Volvo240 sjuka. =D Starta motorn och när det tjuter, häll på lite potatismjöl eller spruta lite 5-56 på fläkremmen. Försvinner det inte då så är det ju nått annat fel som vi får fundera på. Mvh Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
Bmw ludde |
Detta ljud påminner inte om en tjutande fläktrem faktiskt, de e nått annat, det är en gansak hög ton om man säger så... Mvh Ludde Länk |
|
Det kan vara ett lager i generatorn', när du har startat bilen så ska ju generatorn ladda upp batteriet igen... Mvh |
|
Bmw ludde |
Men om det vorde lagret så borde inte ljudet gå över eller? Mvh Ludde Länk |
|
"Detta ljud påminner inte om en tjutande fläktrem faktiskt, de e nått annat, det är en gansak hög ton om man säger så..." exakt så skrev jag i ett inlägg för några veckor sedan. Fast mitt tjut slutar nån sekund efter att jag släppt nyckeln, vet fortfarande inte vad det är. Slutar det tvärt eller blir det sakta svagare? |
|
|
Det kanske inte är så bra att spruta 5-56 på generatorremmen. Enklast är att starta motorn och hälla litet vatten på remmens insida. Om det är remmen som slirar på generatorns remskiva så blir det tyst direkt. Just att det slirar i början och går över efter ett tag tyder på att det kan vara en slirande rem. Generatorn går nämligen tyngre i början. Du kan också använda en lång skruvmejsel som stetoskop. Sätt spetsen mot generatorn och lyssna i andra änden. Lyssna sedan på servopumpen och spännrullen på samma vis. Vattenpumpen kan du också lyssna på genom att försiktigt sätta spetsen på mejseln på metall bakom remskivan. Ta på dig en mössa så inte håret fastnar i roterande delar. MVH |
|
|
Potatismjöl eller 5-56 lät juh inte som nå tattarmek alls inte?. kanske ska ta sig en funderare på vad man ger för tips, så inte nån skadar sin bil pga en sån grejj ;), 5-56 är juh inge vidare, slirar nog rätt duktigt då, och potatismjöl?!.. enklare är väl att gå ut och lyssna varifrån det kommer, är det generator-rems gnäll lokaliserar man det rätt fort, annars kan det mkt väl vara vattenpumpen, som det skrivs ovan, ta en skruvmejsel eller liknande och sätt den bakomremskivan, då får du resonansljud och hör ganska fort om det är därifrån det låter. /mvh jocke - www.raceinorr.com - |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.