AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
665

vilket sportfilter?

bm
270
bmwkillen740
525 -77 6:a
750 IAL -88
K&N el JR el vilket är bäst?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Smaksak, jag kör med BMC...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Undvik alla filtertyper som skall underhållas med olja, då denna olja lägger sig på "glödtråden" i luftmängdmätarna med resultat att denna brinner av(upphör att fungera) i förtid, det i sin tur gör att luft/bränslemängden blir åt fanders!

Mvh
Skalman
Svärd
Kör med Green Cotton. Måste underhållas med olja iof!

///Martin
Har hört samma som skalman...problemet är väl att alla bra filter måste oljas in...typ K&N, mfl...hade K&N på gamla 3-serien och var mycket nöjd med det, har även K&N på Harleyn och det funkar kanon...men avvaktar att montera i E38:an...just pga luftmängdmätarproblematiken....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag hade K&N på en av mina f.d. 528:or....Körde med det filtret ca 8000mil utan problem med lmm.

Enda problemet jag hört om är att de flesta sportfilter(ofta bomullsfilter,inoljat) släpper igenom lite mera skit än det ordinarie pappersfiltret,vilket iofs inte är speciellt bra i långa loppet...

Mvh Janne.
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Man har hört så mycket dålgit om dessa filter.. men klart skit händer omman inte sköter de på rätt sätt.. tvätta och olja in dem enligt anvisning och Dränk dem inte i olja utan et tunt lager så att den vita färgen försvinner (K&Ns)! Då ska det nog inte vara några större problem!
Sen så bör man se til att skärma av filtret och se till så att det inte kan komma upp damm och skit ifårn motrumet det kan gör att små partiklar kan punktera filtret och ge skit som inte kan vara bra i motorn.. väldigt små partiklar förbränns och åker ut.. men sten gör dock inte det.. så skärma av!
Vidare så såg jag en väns filter! när han lköpt ny beemer. det filtrer var aldrig tvättat! såg jädrig illa ut! men motor gick fin fint trots det!
Sen körde jag med mitt filter (K&N) i somras och montera ut det innan vintern nu.. och helsike.. motor låter och går bedrövligt.. så jag ska skruva i det igen bara jag får bygga in det riktigt för urk för komfort luftfilter boxar!

MVh
Johan

__
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.