AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.076

328iA Cab e36 trimning? (+köpråd)

Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Är lite sugen på att köpa en E36 328 iA CAB (är en 99:a eller 00:a tror jag) (har en speciell som jag kikat ut lite).

Tänkte kika trimningskapaciteten i denna maskin?

Det är en tyskimport. Har den 197hk eller 193 hk original? Hört båda?

Är det några problem att få upp den till ca 230 hk och fortfarande hålla den driftsäker? Är 250 hk och driftsäker ett möjligt mål?

Vad skulle det kosta att få upp den i de effekterna, och vad för grejer får man byta?

Vad bör man tänka på i övrigt med den bilen?

Hur mycket effekt tål Automatlådan?

Sport-läget, är det bara automatlådan som växlar sportigare, eller gör den nått med motorn också?

/Jocce
Sp
3.093
Spajjjs
330e Touring -22 Mineral grey
Hej! 328an har 193hk. För att få ut bra extra effekt ur motorn så är det nästan bara turbo som gäller. Att chippa en sugmotor o så är knappt lönt. Finns många delade meningar om det verkligen gör nån skillnad eller inte. Brukar man inte säga att man får lägga ungeför 1000kr för var hk för "riktig" trimning?
Har själv en automatlåda i min bil. Håller du full gas i Ekonomiläget så växlar den tidigare än den gör om du har den i sportläget så den varvar ända ut tills det röda. Stor skillnad e de mellan Eko o Sportläget iaf.. iaf på min bil o inte lär d va sämre på en nyare 328 väl?

BM
31
BMW_Mackan
328iC (M3)
Trim saker som jag har sett ska finnas till 328:a är både kompressor och turbo kit. Brukar ge ca 250 -270 hk.

Här har du två sidor som du kann kolla upp www.tdi-plc.com och www.mosselmanturbo.com (Det finns ganska mycket olika företag)

Ingen aning vad det kostar men om du söker på forumet så tror jag du hittar ganska mycket. Sök på ESS.

Mosselman Turbo Systems supercharger kit ger 270hk och 360nm och turbo kittet 365hk och 392nm.
BM
31
BMW_Mackan
328iC (M3)
Jä**** jag skrev fel turbo kittet ska ge 265hk och 392nm
Länk

/Manray/
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Hm, vill helst inte Turbo eller kompressor konvertera! Vill att bilen utan problem skall kunna rulla igenom besiktning och så!

Går det inte att få typ iaf 20 hästar extra eller nått med chip, sportavgas och sportluftfilter?

/Jocce
Om du byter insug till ett från 330 eller 325 samt mappar den så ger det tydligen en hel del. Sök på trimforumet det finns en hel del trådar om det.
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
t.p Jo, säkte lite. Var dock väldigt mycket "man skall få"
"Har hört".

Nån som har gjort det, och vet hur mycket mer effekt det ger och vad det kostar?

/Jocce
Mappa bilen, med sportsystem, racekatt och sportfilter, typ hos turbocenter lr köhler lr nåt.

då får du säkert ut 20 - 25hk till.

ett dussin chip ger inte mkt.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Jokko: Vad skulle det kosta?

Har du egen erfarenhet?

/Jocce
D-diddy
även om du inte trimmar bilen så är det en trevlig bil. skillnaden mellan -99 och -00 är dock nästan 100.000 eftersom cab är e36 fram till -99
David
Jo
166
Jocce81
540iA Touring, 1999
Jo, vet att det är en trvlig bil och så.
Har kört en (just det här exemplaret som jag har på ingång) Väldigt mycket!

Men man vill juh alltid ha det där lilla extra :)

/Jocce
D-diddy
jag förstår dig Jocce. vem vill inte ha det där lilla extra, men det kostar om det smakar vet du. Man brukar ju dock säga att tumregeln är att det kostar ca. en tusenlapp per hästkraft !? Börja med att byta till ett rent och bra flödande luftfilter och tanka 98, det går min tillräckligt bra med, för inga pengar i utlägg.
David
Ja.. vet inte vad det kan tänkas kosta med en riktig mappning.

vet att tex Unichip som är ett "vanligt" chip som mappas just för din bil kostar ca 5000kr, sportsystem kostar väl olika men 5 - 8000kr för nåt av kvalitet, sportfilter 1000kr kanske med avskärmning, sen kan du juh även montera grenröret från en M3a.. passar rakt av mot toppen, avgasystemet måste byggas om lite, men ska man änså sätta sportsystem är det knappast svårt gjort.

ingen egen erfarenhet av mappning på det sättet, men det är allmänt kännt att det är bra mkt bättre än att köpa ett chip som är dussin producerat, när du mappar din bil så blir den optimerad för just DIN bil, inte som med ett vanligt tex superchips som är standardiserat.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.