AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.896

Brandsläckare! vilken och var?

Sida 2 av 2
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Hej,
Jag hade en tvåkilos släckare i bakluckan så hade jag bråtom en dag när jag la in barnvagnen, och fråga mig inte var splinten hade tagit vägen men på 5sek var släckaren tömd och jag och bilen fulla av pulver...
Som tur i oturen så sprutade det utåt och det mesta som hamnade inne i bilen, hamnade på löstagbara delar som jag tvättade med högtryckstvätt.
Men visst ibland hittar jag pulver trots att det gått ett år nu...
Lars
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
gto80 :

För att slippa ersätta försäkringstagare som drabbats av olika typer av bränder.

Samt att lättare vinna i en rättegång där försäkringstagare nekats ersättning och överklagat.

3G ger dig Cancer.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
wadel: samt för att stå till tjänst med information
Visa användare
1.438
300+
M3 Coupé -94
Hur ofta får man tag på den man vill prata med da? Sitter det verkligen brandtekninker o svarar i tele på f-bolagen? Det betvivlar jag starkt. Men pulver verkar vara det enda alternativet?

M POWER- När du älskar att KÖRA!!!

Länk
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Glöm bara inte en sak:
En 2-kilos sprutar färdigt fortare än du hinner säga flaskhals.
Så att ha en enkilos är liksom nästan bara för syns skull, sprutar max 3 sekunder.
Fast det är väl bättre än ingenting...

*BAWORAK*
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
En 2Kg pulver tar ca 8-10sek att tömma.

En sprinkler anläggning är igentligen inte fel...spec om man lagt ner en massa jobb och pengar på en bil (som dom flesta vet så är det svårt att få ut :- från försäkringsbolagen)

Gto80; du skrev att du har en halon släckare i din 67a, rekomenderar att du byter den till ett trevligare alt, då halon är starkt frätande och lägger sig som en hinna som är korrosiv.

Tänk även på att ha släckare i era verkstäder/garage, gärna 2st 6kg pulver släckare...inte kul om man tex svetsar och råkar sätta eld på något, så hela garaget brinner ner...och i värsta fall så man får en gratis semester..om man inte har annvänt någon släckare.
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pelle: Jo jag vet och tror inte man får ha Halon längre heller det är väl borttaget
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nej, det ska vara borta nu.
Tillverkning, import & återfyllning av Halon förbjöds fr.o.m. 1991-07-01. Användning skall ha upphört senast 1998-01-01.Till vissa applikationer (militära) finns det dispenser.
hur var det med 1 kilos släckare? ja vill hälst ha en sån under varje stol? var köper jag såna?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Z3c 4 ever!:

som det skrevs tidigare så är 1-kilos rätt så knappt, tydligen töms dessa väldigt fort...iofs så får du ju 2 kilo om du har en under varje stol, men jag hade nog satsat på en 2 kilos eller 2st 2 kilos isf....

BMW, Bayerische Motoren Werke
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
står annars i länken som postades här tidigare att två 1kg är absolut inte samma sak som en 2kg. Trycket blir olika i dem och 2kg är att föredra.
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
1 kilo pulver är verkligen ett skämt , provat en sådan och det sa bara "spritz" så var det slut , jag fattade inte ens att det tog slut så fort så jag tänkte att det vart något fel på ventilen , som tur var hade jag en hederlig trädgårdslang i närheten.

Men det kanske finns olika kvalität på 1 kilos ?

3G ger dig Cancer.
To
76
Tomten
E46 328i -99 Estoril
Har varit på kurs i släcksystem.
Det finns en relativt ny gas (FM200) som angriper energin i elden, liknande halonet.
Då halonet avvecklas, framställdes FM200.

För bilbruk bygger det på att ett trycksatt rör brinner av och släpper ut gasen. Endast 7% av "luft utrymmet" behöver fyllas.
Lite dyrt, men effektivt.
Lämnar inga rester.

FM200 finns även för handsläckare.

///Tomten
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
För att en pulversläckare skall släcka effektivt krävs nästan viss teknik, annars kan släckaren vara på hur många kilo som helst utan att hjälpa.

Tummen "framför munstycket", precis som när du reglerar vattenstrålen ur trädgårdsslangen. Då sprids pulvret rätt, och blir mycket effektivare. Man måste inte tömma släckaren i ett svep, i alla fall inte dom jag testat, utan flera korta duschar släcker effektivt.

Tänk på att en motorbrand inte släcks med pulver OVANPÅ huven. Försök komma åt elden, utan att ta några risker. En brunnen bil är trevligare än brännskador.

Provade 1kg, 2 kg och någon betydligt biffigare släckare under ADR-utbildningen (Behörighet för transport av farligt gods).
Även med en 1kg-släckare kan bränder släckas, även om förutsättningarna givetvis ändras. Som för alla släckare gäller det att handla snabbt, branden blir tämligen snabbt kraftigare än verktygen.

Den kursen var för övrigt mycket värdefull, trots att jag inte nyttjat behörigheten mer än ett par-tre gånger. Att öva ger färdighet, speciellt när det gäller pressade situationer.

Sex på alla fyra, roligast så!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.