AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.895

Brandsläckare! vilken och var?

Sida 1 av 2
har tänkt att köpa en brandsläckare till e36:an när den tas fram igen!

hittat ett gäng liknande trådar med hjälp av sökmotorn men har ändå en del frågor!

kan man köpa släckare på bmw, och isf vad kan den kosta? mekonomen har en 2 kilos pulver för 400 om jag minns rätt!
kan man köpa av sitt försäkringsbolag?

vilket är bäst? pulver är ju omöjligt att få bort nästan, vatten är ju inte bra för elektroniken, kolsyre skulle inte heller vara så effektivt, eller?

jag tänker ju mest på att släckaren skall hjälpa mig och/eller andra om det börjar brinna i min eller någon annans bil, bilen kommer ju i andra hand i den situationen!

hur ligger det till?

BMW, Bayerische Motoren Werke
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Pulver är bra, men inte bra ifall man man måste använda släckaren..jag vet jag har fått en lastbilshytt släckt med pulver..hade helt klart vart bättre att hela hytten brunnit upp..i min GTO har jag en Halon släckare men har hört rykten om det inte finns längre föreslår du ringer ditt försbolag och hör vad de rekomenderar..och det är även via dom du kan köpa en släckare..till bättre pris än på BMW annars finns det även på byggvaruhus
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Jag har en mindre pulversläckare i bagageluckan , kostade nån femhundring.
Brinner det i en bil är det för mig viktigast att det slocknar , sen om man får skador på bilen av släckningen är inget jag ser som viktigt.
skadorna blir iaf. mindre än om hela bilen hade fått brinna upp.

3G ger dig Cancer.
Lidl säljer 1-kilos pulversläckare för 99 kr.

Kostnadsmässigt en minimal investering som kan komma till stor nytta om olyckan är framme.

Gör det med stil.
hmm, fick en tankeställare nu av era inlägg :)

håller med gto80, det kan ju inte vara så skoj att ha pulver om resultatet blir som du säger! men å andra sidan håller jag med wadel oxå, brinner det så är prio 1 att det släcks så snabbt som möjligt! dels för att en brinnande bil kan ju utgöra fara för andra och så blir skadorna mindre....

skall ringa förs. bolaget i veckan och höra med dom!

BMW, Bayerische Motoren Werke
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Ring räddningstjänsten och fråga , de är experter i jämförelse med försnikningsbolagen.

3G ger dig Cancer.
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Pulver rekommederas för bilbruk, och den bör vara på minst 2kg. Jag har bara en 1kg-släckare, än så länge. Det var vad som fick plats på stolsunderredet på min, kanske mer plats i din.

Såg bland Biltemas produktnyheter att dom har börjat sälja släckare. Kommer inte ihåg priset, men dom var prisvärda i alla fall.

Kom ihåg att knacka släckare mot backen eller skaka den innan den används. I värsta fall kan pulvret packa sig när den sitter i hållaren länge, då får man ingen vidare effekt om man inte skakar loss pulvret.

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Biltemas prisvärda: Länk

Sex på alla fyra, roligast så!
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Jag köpte min på BMW inklusive extra fäste för ca 600:-, och det var bara och skruva dit den.

Mvh Abbe

Länk
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
wadel: vad tror du försäkringsbolagen har brandingenjörer anställda för..???
852
Sörpan
325xi -02
Den här har jag i min bil, är av samma typs om BMW själva säljer:
Länk

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
ph
900
phiber
320 E30 cab-91
Har biltemas enl ovan , lackade den i original bmw färg och monterade framför passargerar stolen . ( i M3:an och 525:an var detta)

Kan inte säga om den fungerar eller ej , har inte haft möjlighet att prova ... hoppas på att slippa det :- )

///MVH TONY
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Bra att veta!
Har en polare som släckte en bilbrand med en pulversläckare, ok branden slocknade och orsakade ingen större skada, men än i dag (två år senare) hittar man pulver över allt. Till och från kommer det pulver ur fläkten när den sätts på och hur mycket man än tvättar och rengör i motorrummet så finns det hela tiden kvar = omöjligt att bli av med.

Så det possitiva var att det släckte elden snabbt och branden förstörde inte så mycket.
Det negativa är att du för alltid kommer att ha pulver kavar i bilen. Pullvret letar sig in i de minsta små glipor/springor, för att inte tala om luftfiltret och insuget.

Någon som har erfarenhet av kålsyra?

/Richard
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Länk under rubriken "Handbrandsläckare" (Finns även en pdf med rekomendationer.)

Där finns info om olika släckare. Pulver är det som gäller i en bil.
Kolsyra är inte bra för att släcka bränder i trä papper och tyg. Därför passar den inte i en bil.

///Jesper

BMWCS #5494
De
382
Dekker
323i -82 Projekt
316 -85
Står i pdf filen att man skall ha en 2 eller 3 kg pulversläckare...

Jag gillar dock inte tanken att ha en pulversläckare, har redan haft en bil som blev förstörd pga pulver.

Det ultimata kanske är kanske att ha en 2 kg koldioxid släckare under sitsen och en 3kg pulver i bagage. Då har man någe att ta till sen om koldioxid släckaren inte räcker till....
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Eller så kan man göra såhär: Länk

///Jesper

BMWCS #5494
J.Dredd: det var lite överkurs :-)

jag har sett att det finns 1kg släckare i kromad behållare men kan inte hitta länken. Nån som vet vad jag pratar om?

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Nja.. Så mycket överkurs är det ju inte. :)
3000kr. Ganska billig försäkring tycker jag. Välldigt enkelt att sanera om man har löst ut systemet dessutom.. Bara spola med vatten.

Undrar om man får bättre premier från försäkringsbolagen med ett sådant system installerat?

///Jesper

BMWCS #5494
Ch
159
Christer Gustafsson
735i 1985
530dA 2000
Bara några reflektioner kring det fasta släcksystemet med AFFF som släckmedel:
- normalt fryser släckmedlet vid temp under 0 grader (finns dock speciallösningar som dock försämrar släckeffekten om vårt tuffa klimat skall klaras).
- ett frågetecken för liggande montage av släckmedelsbehållaren som länken visar (beroende på hur det s k stigröret är utformat kan man råka ut för att mindre än hälften av innehållet kommer ut då man löser ut systemet.
- AFFF (Aqueous Film Forming Foam) släcker inte brand i alkoholer som påstås i länken (den blyfria bensinen innehåller en del alkohol; dessutom har jag för mig att bensinbolagen tillsätter isopropylalkohol under vintern för att minska risken för isbildning i bränslesystemet)

ChristerG525

ChristerG525
5% av bränsle från OKQ8 är numera etanol...

____
Supercharger: Less stressful, more exhilarating!

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Tror inte att alkoholen (etanol) i bensinen är något större problem då den inte överstiger 5%.

Däremot så verkar det ju inte så rolig att den inte går att placera hur man vill och att den troligtvis inte klarar av våra klimatförhållanden :(

///Jesper

BMWCS #5494
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.