AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

Elfläkt M20

Nu har jag tröttnat på dåliga fläktkopplingar och bestämt mig för att montera en elfläkt så jag är väldigt tacksam för tips. Var ska jag ta ström ifrån? Vilken bil har en som passar storleksmässigt och vad reglerar varvtalet på fläkten?
Visa användare
26
Geiger
320i M-Sport -04
Ström kan du ju ta direkt från batteriet om du vill. Finns inget som reglerar varvtalet på fläkten. Du måste ha en givare nånstans som känner av vattentemperaturen i kylsystemet, när vattnet är för varmt, slår fläkten på. Av, På....
Tack för ditt svar. Skulle du kunna beskriva hur jag ska få dit givaren snyggt och hur jag får tag i rätt så det inte blir nåt strul? Mitt batteri sitter under bagageluckan och jag vill helst undvika att dra kablar dit, finns det nån annan lösning?
Buddah: har du batteriet bak så borde du väl ha en pluspol i motorrummet som är till för hjälpstart och liknande? kan ju koppla kablarna där, även om det inte är det snyggaste....en kabel på polen, en på lämplig jordpunkt i motorummet....

BMW, Bayerische Motoren Werke
Jag ska kolla om jag hittar den, tack.
Visa användare
26
Geiger
320i M-Sport -04
Givaren blir nog svårare. Vad jag vet så sitter det ingen givare tll vattentempen, mer än den till tempmätaren. Det du skulle kunna göra är ju kapa en av kylarslangarna, helst då den längsta och raka, på mitten, och sen sätta en rörbit i samma dimension som slangarna håller på insidan. I rörbiten borrar du upp en hål där du kan gänga i en givare. Då kan du i princip köpa vilken givare som helst, bara den slår till vid rätt temperatur.
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Du kan ta givaren och fläkten från 323i E21 -79. Dessa bilar har elfläkt orginal! Givaren sitter på ett rör som går på vänster sida på kylaren. Bilen måste vara max en -79a. 1980 så fick e21an "vanlig" fläkt.

Det borde gå att köpa givaren hos bmw. Dom är oftast billigare än mekonomen!

Mvh Johan
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
lite lustigt att dom tog bort elfläkten? nån dålig konstruktion innan?

BmW - enjoy!
gr
609
groze
BMW M5 3,8 -92 Sv såld
BMW 520iT -95
Jag vet inte varför dom tog bort den. Jag tycker det är en bra konstruktion. På min 325a har jag kopplat in en strömbrytare så jag kan starta fläkten när jag själv vill.

BMW 323i -6 cylindrig körglädje!
Sp
2.188
Spiidfriik
BMW F31 335d -14
Nissan Skyline GT-R -95
BMW E21 323i -82
+ några till.
Elfläkt sitter standard på E30 med AC.

Matarström tar du från pluspolen under plastkåpan på passagerarsidan på torpeden.

Du bör inte belasta tempgivaren, då brinner den. Koppla fläkten över ett relä som jordstyrs av tempgivaren. Vill du att fläkten inte ska kunna gå när tändningen är avslagen drar du en tjuvkabel från + på tändspolen till styrströmmen på reläet. Annars byglar du bara matarströmmen till styrströmmen (då går fläkten även när tändningen är avstängd tills tempgivaren slår ifrån).

Att enbart styra elfläkten via en strömbrytare är inte att rekommendera då man förr eller senare kommer att glömma slå på den när bilen går på tomgång med kokning som följd. Och det är INTE bra på en M20...

Anledningen till att man ersatte elfläkten med en mekanisk dito på E21 323 -80+ måste väl ha varit ekonomi? Kan inte tänka mej nån annan anledning iaf.

If you can´t drift it - ditch it!
Tack för era svar. Det jag hade tänkt mig från början var egentligen att byta hela kylaren till en som redan har elfläkt och givare monterat och sedan koppla ström till den om det är möjligt att göra så. Min förra fläktkoppling skar och skickade in hela paketet i kylaren som börjat läcka, givetvis hände detta precis när jag har köpt en ny begagnad på en skrot och upptäckte detta när jag öppnar huven för att se att jag köpt rätt. Inte nog med det utan när jag frågar om jag kan låna en fast nyckel för att byta på plats och skynda mig hem innan allt vatten är tömt så nekar han mig trots att jag vänligt förklarade min situation och säger att han inte har sådana verktyg, han ger mig en liten polygrip och säger försök med den här (jag fösökte i ren desperation). Alla har inte medkänsla för dem i nöd men att skämta på med folk på detta sätt är ren ondska.

Spiidfriik: Ursäkta min elkunskap men jag förstår inte "Du bör inte belasta tempgivaren, då brinner den. Koppla fläkten över ett relä som jordstyrs av tempgivaren." riktigt.
Har du en M-motor i din iX?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.