AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.096

Skillnad i värme på importerat och svensksålt

Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Verkar som att alla tycker att AC är jättebra. Och visst är det bra med kyla på sommaren men bor man i norrbotten är det skojigt med värme på vintern också. Därför har jag en fundering. Min dotter och hennes kille har en direktimporterad 325 och den har inte imponerande värme. En av deras kompisar har också en importerad 3-serie med dålig värme. Så min fundering är kort och gott om det är skillnad på importerade och svensksålda BMW när det gäller värmen. Funderar på att köpa en 3-serie men eftersom vi redan har en Volvo och Audi i huset så är man rätt bortskämd med bra värme på vintern och kalla bilar hör till ungdomen. Så dålig värme på importerade BMW innebär att man måste söka efter svensksålda (eller så kanske det blir en merca istället *urk*). Fast bor man nära finland så är dieseln billig....... Så jag vore tacksam om någon vet om det är skillnad på importerat och svensksålt

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Det ska vara samma bilar i princip som rullar i både Tyskland som i Sverige. Däremot kan man se på utrustningslistan när man köper bilen om den har "kalt landsutförandet" vilket oftast innebär; stolsvärme, eluppvärmda spolarmunstycken etc... Standard i Sverige, ser jag på vår order på nya 5-serien.

Det är för dyrt att tillverka olika bilar för olika klimat. Bilarna testas också i norrland för att motstå kyla.

// Simon
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Tack för svaret :-)

Vet att bilarna testas här uppe och har aldrig hört att BMW skall ha dålig värme (förutom då de två nämda). Hörde också att en av min sambos arbetskamrater har en importerad merca med dålig värme så därav mina funderingar.

Då kan jag fundera vidare på att utöka bilbeståndet till våren. Visserligen letar jag hus också men man måste ju priorotera *S*.

Min 325:a är importerad från sydfrankrike (Nice) och den blir jättevarm inuti om man vill det.

Jag tror det kan vara så att lite äldre bilar kan får igensatta och dåliga värmepaket vilket kan sänka förmågan att värma upp kupén.

----
Projekt Ascona B: Länk
ka
53
kami
528IA limosine -98
Byt till vinter termostat vet ej vilken grad det är på dem 80 kanske så blier bmw´n som bastu det har jag hjort med bra resultat.
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
När jag tänker på det har jag bett dom kolla termostaten därför att jag tycker att temp-mätaren går upp alldeles för lite och jag vet att bara lite för låg temperatur ger mycket dålig värme i kupen.

Dessutom kanske jag köper deras 325:a om dom byter till en 328 touring för att få plats för barnvagnen.

BMW'n är ju bara för vardagskörning. På söndagrna tänkte jag åka gammal 745:a *flinar*

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

jag de åker runt med igensatt microfilter, det förstör både kyla och värme! många som inte servar bilarna på BMW åker runt med fullständigt igensatta microfilter. Det räcker att filtret inte är bytt på 2-3000 mil så är det tätt. Be dem kolla det först!
Jag har importerat ett antal bilar, och hittills har det inte varit någon skillnad på värmepaket osv. Det stämde på vissa dieselmodeller hos tex Audi, men på en bensinbil har jag aldrig hört talas om någon skillnad.

mvh Johan
Ze
93
Zebulah
330i Touring -04
Det var något jag inte ens tänkt på men det skall jag säga åt dom att kolla.

Tackar :-)

In
4
Inger
328i -98
Bytte termostat i min 328, nu kan ja få hur varmt som helst.

IDA
hellonasty
Vilken termostat talar vi om här? Jag har nämligen problemet att motortempen går upp till första markeringen (där "normal temp" börjar) och stannar där...spelar ingen roll hur länge jag kör. De går inte högre. Det är även lite dålig värme när det är riktigt kallt ute typ -18.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.