|
|
|
|---|---|
| vad fyller restknappen för funktion som är placerad bredvid fläktknappen ? | |
stefannorr |
Den funkar så att vi säger det är typ 15 grader kallt ute,du far in till stan o ska shoppa en 15-30 min,då trycker du in restknappen när du lämnar bilen och motorn levererar då restvärme till bilen så att den är behagligt skön i stället för iskall när du kommer tebax. Restfunktionen funkar endast om batteriet är fräscht och levererar rätt spänning. Även motorn måste ha uppnått arbetstemperatur för att den ska funka. |
Dragan525 |
Hur ser en sån knapp ut?? MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Det står "rest" på den, i alla fall på min. BMW CS #5206 |
|
|
Dragan525: Från och med årsmodell 2001 (_tror_ jag) försvann REST-funktionen. I din bil har du istället en MAX-knapp. /Masten "En BMW går aldrig sönder - den kan bara tillfälligt upphöra att fungera" |
|
Dragan525 |
Thamaztr: OK, men är inte den MAX-knappen till t.ex när det e varmt ute på sommaren så ska den kyla med full effekt eller nåt??? MVH Dragan BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
sebbe_bmw |
Dragan525: Så här ligger det till.. From årsmodell -01 så försvann knappen REST och den ersattes med knappen MAX*. När motorn är igång och du trycker på den så får du max kyla men om motorn är avstängd och trycker på den så får du restvärme, dvs den värme som finns kvar i motorn tas upp och blåses in i kupén! Sebbe |
Dragan525 |
Tackar!!...låter ju bra sebbe!... BMW 4 LIFE AND AFTER LIFE Vill ha en sån där emmfjämma! |
|
Hej! Vad jag har hört så var det en del problem med denna "restvärmefunktion" på tidiga E39..."Termosen" läckte så många har kopplat bort denna.. Mvh Janne. |
|
|
Janne T: Är du säker på att du inte blandar ihop det med latentvärmen? eller är det jag som blandar ihop det? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
| Till Rest/Max knapp funktionen behövs ingen termos. Termosen var för att hålla värmen i drygt 1 dygn och kallades latentvärme. Restvärme funktionen funkar så länge motorn är tillräckligt varm efter körning och batterispänningen är OK. Det brukar räcka ca 15 minuter i min 520i -02 när det är några minusgrader ute. | |
|
Jo det har han nog gjort. Det behövs ingen termos för att utnyttja restvärmen i motor och kylarvätska. Termos var det ju som sagt däremot i latentvärmesystemet. Latenten var ju avsedd att hålla motorn varm i ett dygn ca. Restvärmen är ju till för att hålla kupén varm. Den kyler väl snarare ner motorn lite snabbare. |
|
| I did it again! F´låt patand. Jag skriver för långsamt. | |
| Dr Krall: ingen fara! Man kan inte alltid vara först... :-) | |
|
Ok! Kanske alla har rätt ;) Vad jag vet så finns det bara en knapp som det står "rest" på både MED som UTAN termos. Kanske inte var så vanligt med termos då...Men både "latentvärmefunktionen" liksom den utan ,har en knapp med "rest"i panelen. Fel ordval då av mig,men jag svarar på möjligt alternativ för frågeställaren "blomman1" i hans vagn.. Han KAN ju ha en termos i sin m.a.o. :) Mvh Janne. |
|
|
Det måste väl vara så att "termosen" behöver man ingen knapp till, den håller motorn varm och sköter sig själv. När du vill hålla kupén varm en stund då trycker man på knappen. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Undrar om man skulle ge sig på att prova den knappen någon gång :)) ///MVH Hasso Länk |
|
Rest in peace :) _______ Min:Länk --- Lass dir raten trinke spaten |
|
|
Finns det ingen här med "rest" knapp och termos som kan skriva något här? Eller ingen som vet att dem har en termos :))) J-a kul att veta...Nu är det ju bara spekulationer hej vilt :) Låter naturligtvis onödigt med knapp till termosen,men det här är vad jag hört från BMW ang. rest knappens vara eller icke vara.. Kan naturligtvis vara fel,men ingen som kan länka något om denna "knapp" så vi slipper spekulera? Mvh Janne. |
|
| Jag vet iaf att Rest (eller Max knappen i senare årsmodeller) INTE kräver termos. Däremot vet jag ej om termos kräver knapp... :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.