AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.227

Hur öka effekten i 540´n

bh
19
bhm
540 IA sedan-98
Finns det något tillförlitligt sätt att öka effekten i en 540 v8, mycket vill ju ha mer som det heter. Jag har ju inte tänkt att plöja ner en förmögenhet i detta, men undrar vad det finns för alltenativ
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
du kan juh alltid köpa ett grövre avgasystem! o ge bilen ett trimchip. och ett sportluftfilter...
svenne>> det har ju diskuterats allt det där...
enligt vissa ger det ingen märkbar effektökning + att luftfiltret ska släppa in mer skit i motorn...
Jag tycker det är grymt bra tryck i 540n..

Något som e LITE tråkigt är dock att man inte känner det på samma sätt som i t.ex. en s40 t4....men visst händer det mycket mer!

Men å andra sidan är det väl tur att den inte känns som en volvo... :D
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
så du menar att det ger ingenting på en 540????det gör det visst det! har haft många slags chip!! avgasystem gör visst skillnad! men filter kan jag hålla med dig om!!! det är ett steg på vägen i alla fall.. sen kan man juh alltid skaffa kompressor eller turbo..men då kostar det juh en bra slant.
Bo
80
Booba
525i -01 E39 M-sport
523i -97 E39
Vill du jämnföra t4 och 540 skall du nog lägga dig på taket på båda och dra upp till hundra...:)
Det är väl ändå lite skillnad på bil och bil, vad har du för sekundmässig prestanda skillnad på dessa?, i 540 sitter du en stor bil med komfort i världklass mot lådbilsrace i t4...

Vill du dra det mesta så kostar det men går att göra...
Se www.esstuning.com
Kolla också på crewbilar och Askens krutcontainer !

// Johan
s40 0-100 7,3 vill jag minnas...
540 0-100 6,2...
svenne>> jag kan bara säga vad jag läst här i forumet.
Kan tänka att det gör några få kusar med sport kat. men inte utan...
Sen chip kanske gör några till men inte dom 24hk som t.ex. motornord utlovar
www.esstuning.com kompressor kit =))

BM
122
BMMMMMW
316ti Compact
318ti Compact (leksak)
540ia-03
Jag köpte jyrgen wise chipp som ska ge ca 10% ökning av efekt och vrid, provade sedan mot polarens 540 och den segade ifrån hans bil. Största skillnaden blev soppaförbrukningen som gick ner ca 1-2dl samt att den kändes rappare. Böt även till ett M5 system.
som med en liten modefiering (mellan kat och det nya systemet)passade rakt på
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
540:in gör bara 0-100 på 6,8 enligt tester....
sv
334
svenne540
Bmw 540ia -94
tp88.. 24hk håller jag med dig om! så mycket gör det inte. det har du rätt i!!!!....
Lexcom>> Är inte det med automat låda???
BMMMWWW>> troligt att den spöade 540n efter det...

du har 170hk/245Nm orginal i 523 va?
540 har 286hk/440Nm...

och det skiljer inte mer än 200kg i vikt...

Sen skiljer det ju nåt enormt i fartresurser i original utförande...

Inte fan gör dina modifieringar såna skillnader!

Innebar "sega ifrån" i farter mellan 0 och 20km/h eller?

Låter annars VÄLDIGT konstigt...
Ha
198
Harry2
BMW 323i-96
Det är ganska meningslöst att chippa bensinmotorer utan turbo. Sportfilter ger nog inte mätbara effektökningar, men stor risk för luftmängdmätarproblem.
Det är nog mycket placeboeffekter inom chipstrimning när det inte gäller turbomotorer.
MVH
harry2>> precis...
du kan ju roa dig med att läsa "BMMMWWW"s inlägg :D...

Sportsystem med racekattar, Unichip, iläggssportfilter (öppet är bara trams).

så har du säkert en 20 - 25hk till.

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Vad jag har förstått av allt detta diskuterande kring chip o s v är att man inte får nån större ökning av motoreffekten på sugmotorer ...visst märker föraren det, men jag menar att den största effektökningen är en ren psykologisk grej..... Bilarnas insprutningssystem o s v är optimerat för just motorns storlek......? eller har jag fel?

V8 rockar fett!
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Standard är bilar programerade för att klara 3000m höjd på 86 oktanig bensin. Men ett chip minskar på marginalerna och ger därför mera effekt.

se här inte är chip bara bull:
Länk

/// Kristian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.