AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.232

ventilproblem på min e34

thomas selin
hej. jag har en e34 ifrån 95 som ibland knackar i ventilerna (icke brutalt) på tomgång. är det typiskt bmw? eller är dom felställda?
Detta är min första tyska som jag i övrigt är jättenöjd med.

tacksam för svar!
mvh thomas

hmm, du har väl hydrauliska lyftare på din motor? isf kan det vara så att det används fel olja i motorn vilket leder till att lyftarna inte fungerar som dom ska och då kan dom knacka...

iochmed att du har hydrauliska ventillyftare på motorn så ställer ventilspelet sig själv, inget man kan ställa själv, som på motorer med vanliga mekaniska lyftare...

läste något i min haynesbok om just hydrauliska lyftare! ngt i stil med att om man inte handskades försiktigt med dom så kunde det komma in luft i dom eller något sånt och då var det bara att kasta lyftaren! tänkte om du kanske har fått luft eller något sån i någon av dina lyftare?

BMW, Bayerische Motoren Werke
ormen
det är normalt om de knackar lite vid start. men testa att byta till en annan typ av olja, själv kör jag delsyntet (Mobil, Pennzoil, Valvoline) 10W-40 året om. 5W-40 är bättre om det blir under -20.

[det där med luft i lyftarna har jag aldrig hört talas om, men de kan bli belagda med "koks" (det bildas avlagring) spec. vid överhettad/dålig olja.... det skall gå att "bränna ur de" (hetta upp de en aning) men har aldrig testat själv, har bara sett hur bedrövliga lyftare kan bli på en misskött motor...]
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
M50 motorerna brukar ha helsyntet olja med rätt viskositet, typ 5W/40 eller liknande. Du kanske har en för tjock olja? Men ventillyftarna slits ju som sagt på dessa motorer, men de slamrar mera än tickar när de är dåliga. Lite ventiltick är normalt.
Hej

Har en liknande fråga, men mina lyftare knackar precis vid start (om bilen ej varit igång de senaste 6-8 timmarna) för att tystna efter 5-10 sekunder.

ormen: du menar att detta inte är något att oroa sig för?

Ett annat fenomen, vid kallstart, är att motorn pendlar lite efter start. Den startar lätt och går upp i varv (ej över 1000) för att sedan "nästan dö" efter några sekunder, 5-10 sek kanske, men klarar det nästan alltid. Någon som vet vad detta beror på eller det bara är så.

Det är roligare med sex......hjul alltså ;-)
m_johan
Det gör väl de flesta e34orna iaf när de är kalla men det där brukar ju försvinna sedan
Min 525:a knackar tills den kommer upp till normtemp nu när det är kallt.Skall byta olja, tror där felet ligger.
Funderar på delsynt 10/40,bra eller?

0km/h - Ventilsmatter 4sek
ormen
Det är helt normalt att lyftarna låter lite till oljetrycket byggs upp i de. Min motor låter dock inget alls (har bara hört det nån gång, när den stått stilla ett par dagar) om jag kör varje dag, kan ha att göra med 10W-40 Delsyntet + att jag kör max 500mil med oljan.

Angående din startgrej Jippa, se över insugsbälg, rengör kontakter/givare mm. leta efter sprickor i slangar, dra åt lite på slangklämmor, se över insugets muttrar, det är normalt att den skall rusa lite precis vid start, men den skall inte gå under 500 rpm....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.