AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
830

Vad gör man när man mappar?

Man ställer in tändning och bränsle, vad gör man mer?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Precis, men du kan själv bestämma vilken karaktär chippet ska få...

Mvh
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Du ställer in motorelektroniken så att den passar just din bil. Det görs på rullande landsväg under olika varvtal och belastningar på motorn.

Resultatet brukar bli aningen mer vridmoment. Med litet tur också på låga varv så att du verkligen har nytta av det. Mer vridmoment vid ett visst varvtal innebär också mer hk.
Har du problem med seg och tvekande motor vid acceleration brukar detta också bli bättre. Likaså om motorn smårycker vid jämn gas (om det inte beror på eftersatt underhåll förstås).
En del påstår också att bränsleförbrukningen kan minska.

Du kan ev. också ta bort eller höja varvtalsspärren, ta bort bränsleavstängningen vid motorbromsning osv.

Per L
man ger styrdatorn sina värden sen kan man på en del system ställa in värden som den ska kunna modda lite själv tex på hög höjd så sänker den bränsletiden lite så att det blir rätt mängd luft/bränsle samma om man monterar lättrtycksturbo så ger den lite mer bränsle och då mer effekt sen har ju mappningen med vattenvärme lufttemp avgtastemp knackningssensorn ac kompressorn så ju fler parametrar den kan använda ju effektivare förbränning blir det.
Så om jag nu turbokonverterar min 325:a bör jag åka till en tuningfirma och få den mappad! Eller ska jag göra det själv?

Bmw 325i -90
beror ju på hur mycket tid du vill lägga ner,
min erfarenhet är att firmor som säljer chips är dåliga på mappning medans dom som jobbar med racingverksamhet är riktigt kunnig även där verkstan är fin och bilarna är tvättade kan väldigt mycket om just mappning och el så där är en ände o börja i om man inte vill lägga ner tiden själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.