AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.699

Byte av servoolja?

Co
56
CoP
528im Touring -98
Ska byta från ATF till CHF olja i servon. Nån vänlig själ som vet hur denna operation genomförs för att få bort ALL!! ATF olja då ju dessa tydligen inte får blandas?

De ä roligt nästan jämt...
skulle det inte gå att tömma systemet på den befintliga oljan och sen skölja igenom med CHF:en ett par gånger och sen fylla och köra? visserligen innebär detta att oljorna blandas, men det är ju inte under någon längre period, då man tömmer ut den rätt så snabbt igen! annars kanske det finns någon "neutral" olja som man kan skölja med?

BMW, Bayerische Motoren Werke
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Ja precis, det brukar gå fint, tappa ur så noga du kan genom att lossa slangar vid styrväxel o pumpen, vrid på ratten några gånger och sätt sedan ihop allt igen, tappa i ny olja av rätt sort och kört runt systemet så att det lila av den gamla blandas med den ny.
Byt sedan oljan igen, tappa ur på samma sätt alltså noggrant, går även att hälla lite ny olja igenom systemet för att skölja rent.
Sen är det bara att fylla upp igen och köra!

///Magnus
Co
56
CoP
528im Touring -98
Ja de blir nog till att göra de....
Tack föt hjälpen!!

20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Vad vinner man på att byta till CHF?Är det bättre köld egenskaper på den?
Co
56
CoP
528im Touring -98
Den ska visst vara syntetisk å därför vara bättre i kyla...
Min servo gå tungt när de ä kallt....

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Enligt vår oljeguru Johan B så funkar CHF mycket bättre i kyla!

Mvh
Wa
23
Washbjurn
BMW 528iA Touring -98
CoP, åtgärdade du ditt problem med styrservot genom att byta till CHF-olja? Jag har problem med styrservot när bilen är kall.
Min servo hugger och låter som en björn under våldtäckt när bilen är kall. Oljan?
bara en sak::: blanda inte mineral med syntetic olja. om systemet hade från borjan mineral då ska det vara en mineral basera oljan som du fyller i på nytt.. chf 7.1 är mineral men inte chf 11 den är syntetic... jag skulle inte byta from chf till atf i alla fall. men många här i sverige brukar fylla på atf även att det står på locket till servooljanbehålare """" ..att man ska använda bara chf ..."""" eller om det inte finns chf att köpa kan man ha lhm från citroen....

M.V.H
mauricio
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.