|
|
|
|---|---|
|
Hejsan På min 530T -93 så har höger katalysator börjat att skramla och låta, detta beror på att innehållet har börjat lossna enligt BMW. Därför så har jag lite frågor om detta. Vilka säljer bra och godkända sport eller racekattar, finns det någon verkstad i Luleå som säljer dessa eller är det beställning via internet som gäller? Finns det någon bra verkstad i Luleå eller närliggande som kan montera dessa? Vilken dimension ska man ha på dem 2,5 eller 3 tum? Jag är tacksam för alla svar. MVH Mattis. | |
|
har du kollat så det inte bara är skyddsplåten som lossnat?Det är väldigt vanligt att den lossnar lite och en eller ett par svetsloppor löser ofta det problemet. Iallafall värt att kolla innan du lägger tusenlappar på att byta ut något som troligtvis fortfarande fungerar. Ännu billigare och enklare är att ta ett elle två buntband av metall och dra runt skyddsplåten OM det nu är den. Johan S Chassinummer:3527066 www.bimmer.nu Länk sidan för Bmwtokar! |
|
|
Jag har inte kollat ifall det är skyddsplåten, men jag tror att det kan vara innehållet som har börjat lossna eftersom jag hade lite för höga värden när jag besiktigade i november -03, den gick dock igenom. 2002 2003 CO 0,0 0,1 CO2500 0,1 0,2 HC 043 071 LAMBDA 1,00 1,03 MVH Mattis. |
|
Vantage |
Eller om det inte är skyddsplåten så plocka ner "katten" och kör ett spett igenom den så du rensar ur allt som finns i den ( ett fint nät mm ). Finns dom som vässar sina motorer och upptäcker att katalysator`n själer effekten som man justerat upp i motor`n. Då brukar man antigen "rensa ur katalysator`n" ( om den är gammal och sliten ) eller svetsa ihop ett "skarv-rör" där katten normalt sitter. Obs: kolla vart lambda-zonden sitter, den kan antigen sitta i katten eller på främre grenröret !!! Det är värdet av denna som mäts på bilprovningen och inte effekten av katalysatorn som inte kan mätas !!! Lamdazonden registrerar hur mycket bränsle som finns i avgaserna och sänder denna info till elboxen som reglerar bränsle/luft tillförseln till motor`n. Detta mäter man som "Lambda-värdet" på bilprovningen och skall ligga mellan 0,95-1,05 på alla bil modeller utrustade med detta ( från 1989- ). Eftersom du inte har något att förlora om det inte är skyddsplåtarna så testa med detta, men kolla först vart lambdazonden sitter så du inte slår den i bitar menar jag.. Vantage |
ormen |
jag hade skrammel i en katalysator en gång i tiden (Opel i.o.f.s.), öppnade upp den, tog ut hälften ungefär, alla keramikdelar som låg i bitar, svestade ihop den med ungefär hälften av innhållet kvar och det funkade utmärkt! besiktigade bilen utan problem (Kadett GSi 16v) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Och vad händer med HC/CO värdet med rensad kat ??:) Dessutom så har en 530 två kattar och det blir nog väldigt bra med en av dom tom.:) ///MVH Hasso Länk |
ormen |
nej, självklart är det fel att köra omkring med rensad kat., jag gjorde det då för att jag hade bråttom att besiktiga, och tydligen så blev det inte så mycket värre med bara hälften i behåll.... t.o.m. "riktiga" banbilar har katalysator! i Sverige i.a.f..Klart att vi måste tänka på miljön... jag bara nämde det ifall han behövde en "snabb" lösning tills han hittar sina racekattar.... |
|
Kolla in Länk , gå in på produkter/sportkat, har metallkärna, 2600:-/st. Mvh |
|
|
=> rob_t_j72 Jag har varit där och kollat men det jag undrar över är. Vilken dimension är det på en 530, räcker det med 2,5 tum? Hur ska man fästa dem, tar man fästena från de gamla och svetsar på de nya för att sedan skruva fast de på avgassystemet? Är det någon som vet vart lambdorna sitter, är det på kattarna så att man blir tvungen att bygga dit dem? MVH Mattis. |
|
|
Vantage, bilprovningen mäter inte lambdasondens värde/funktion! Lambdavärdet som man får fram vid bilprovningen är en matematisk beräkning som görs utifrån avgasernas innehåll! Och precis som Hasso skriver, kommer man inte att klara gränsvärdena om man rensat katalysatorn... För övrigt mäter lambdasonden inte bränslemängden i avgaserna, utan syrehalten! Hög syrehalt i avgaserna = dålig förbränning. Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Ja, lambdasonden sitter i framkanten (överkanten) av katalysatorn. Packningen som sitter mellan katalysatorns utlopp och avgasröret bakåt, är 50mm i diameter, om det är till någon ledning. Du bör nog mäta främre röret som går in i katalysatorn! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vantage |
Johan B: Yes, Lambdazonden mäter inget värde ??? Den "känner" av Bränsle/luft blandningen i avgaserna och sänder dessa signaler till styrboxen !!! En elektrisk EGR- ventil skulle man kanske kunna säga lite felaktigt:-))) Att den inte skulle mäta något är alltså felaktigt, isåfall kan du slänga skiten eller hur ??? Du skrev att den mäter syre halten??? Ja vad är då bränsle/luft blandingen då ??? Att Bilprovningen inte mäter funktionen av lambda zonden är fel detta med... Prova att koppla ur den nästa gång du besiktigar bilen får du se!!! I och med att denna känselkropp mäter av halten av syre/bränsle i avgaserna så regleras detta i styrboxen !!! Att sedan Hög syrehalt = dålig förbränning ska stämma är lite konstigt ??? Har du haft moppe eller ??? Om du har en "fet" blandning = Högt bränsle innehåll så får du en dålig förbränning = motor`n svart-ryker vid gaspådrag !! Högt syrevärde = för mager bränsle blandning = brända stift,kolvar,ventiler & ventilsäten. Att katalysator`n sedan skall rena avgaserna och påverka avgasvärdet är en myt. Det sägs att den skall värma upp avgaserna så att förbränningen ökar efter motor`n och visst blir en katalysator het så det räcker, men att avgas-värdena skall förbättras är inte mätbart i bilprovningen.... Förstår om du går i taket nu, men har sett alltför många ex i mina dagar på de som haft "rensad" kat och inte haft större problem med detta genom bilprovningen. Visst ska tilläggas att dessa bilar inte varit nyare än -95, så kraven kan ha skärpts till den grad att ett visst mätvärde kan urskönjas, men dessa värden skulle få stryka på foten i alla fall av alla läckande avgassystem. Komihåg att värdena mäts i PPM ( Parts per millon )dvs. partiklar per miljondel !!! En liten störning som ett läckande system innebär gör att värdet tar ett jättekliv åt felhåll. Katalysator`n är enl min mening en "politisk" nödlösning av renare bilar likväl som EGR-ventilen var på mitten/slutet av 70 talet och framåt. Att återvinna avgaserna vid "gas-släpp" genom insuget och tillbaka genom motor`n leder inte till renare luft direkt eller ??? Helt klart håller jag med om att vi behöver hjälpmedel för en renare miljö att leva i och att man skall respektera de saker som tillverkats och monterats på bilarna i detta syfte, men att bara säga ja och amen åt allt ger oss inte renare luft eller hur?? Låt oss tvivla lite mera på dessa "revolutionerande" saker och det kanske leder till förbättringar av våran miljö :-))) Vantage |
|
Vantage, du verkar tyvärr ha fått det hela om bakfoten! 1. Lambdasonden mäter syrehalten i avgaserna och ingenting annat! Eventuell bränslemängd i avgaserna registreras INTE av lambdasonden! 2. Om det finns för mycket syre i avgaserna betyder det att förbränningen har varit ofullständig då syret i det närmaste skall "förbrukas" vid en fullständig förbränning. 3. Om förbränningen är ofullständig, tyder det på fel blandningsförhållande mellan luft/bränsle i en bensinmotor. 3. Om syrehalten är fel i avgaserna, registreras detta av lambdasonden som talar om detta för motorns styrsystem, vilket reglerar bränsle/luftförhållandet i insprutningen. 4. Bilprovningen mäter INTE om lambdasonden funkar. De gör ENBART en matematisk beräkning av fyrgasmätningen som man gör av avgaserna. Utifrån den inbördes balansen i avgaserna räknas ett matematiskt värde ut. Idealvärdet är Lambda 1. 5. Om lambdasonden inte fungerar tillräckligt bra, kommer avgasernas renhet/sammansättning att bli fel. Det är alltså inte själva lambdasondens funktion man mäter. Men dess funktion krävs för att avgaserna skall vara tillräckligt renade. Så visst indirekt kan man säga att man kontrollerar funktionen. Men rent tekniskt skulle det räcka med att avgaserna vore tillräckligt rena och i balans med varandra för att få godkända värden, även om man saknade lambdasonden helt... 6. Om du har ett läckage på avgasröret efter lamdasonden sugs det in luft där som transporteras vidare med avgaserna. Då kommer bilprovningens mätningar att visa på för hög syrehalt i avgaserna och du får ett dåligt Lambdavärde vid avgasmätningen TROTS att lamdasonden och förbränningen kanske fungerar helt perfekt. Avgaserna är i det fallet egentligen inte smutsigare än de får vara, men det registreras för mycket syre i mätningen, vilket inte tillåts då det KAN bero på fel i avgasreningen. 7. Att tro att katalysatorn inte omvandlar giftiga avgaser till mer harmlösa dito, faller på sin egen orimlighet! Varför har man då monterat katalysatorer över huvud taget? Då borde det räcka med enbart lambdasond i avgasreningen....! Katalysatorns funktion renar samtidigt från kolväten (HC), kolmonoxid (CO) samt kväveoxider (NOx) och reducerar eller oxiderar dessa till koldioxid, vatten och kväve. Men för att få optimal rening krävs det att katalystorn får arbeta med mycket små avvikelser. Det är här som lambdasonden kommer in och reglerar bränsle/luftblandningen i insprutningen, för att ge katalysatorn rätt arbetsbetingelser! Visst reningen från en katalysator är inte hundraprocentig, men man når åtminstone ca 90 % reningsgrad med en välfungerande katalysator! Av den anledningen har vi inte mer utsläpp av giftiga avgaser från bilarna idag än vi hade på 50-talet, trots att vi säkerligen har har tiodubblat bilparken! En motor som har extremt fin förbränning kan nog i vissa fall klara sig genom besiktningen även om katalysatorns funktion är nedsatt! Kraven vid mätningen är tyvärr inte speciellt tuffa! Att vara kritisk mot olika saker (t ex Katalysatorer) är helt OK, men då bör man ta reda på fakta först! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vantage |
Johan B: Frågan är vad som blivit mest utvecklat med åren... Bilen eller bränslet ???? Vantage |
|
Svårt att jämföra utvecklingen av ett bränsle och utvecklingen av förbränningsmotorn då det är så olika produkter. Både bränsle och motorer har utvecklats parralellt med varandra och mer eller mindre beroende av varandras utveckling. Sammantaget har det i alla fall inneburit att avgaserna är betydligt renare i moderna motorer. Störst bränsleutveckling har nog skett på dieselsidan, eftersom dieselmotorer från början var avsedda att köras på kolpulver! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
Vantage |
Johan B: Verkar som du vet vad du talar om:-))) Ändrar mej angående mina tidigare inlägg:-))) Det positiva med detta forum är rättigheten med att få utrycka sina ståndpunkter mm, men få forum har så kunniga och framför allt hänsynstagande deltagare som dessa forum hos Autopower.. Tacka alla som bidragit till ökad kunskap hos en novis som jag är:-))) Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.