AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.709

Hur byter jag dimljuset?

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Tja

Skulle kränga in en ny lampa i dimljuset, höger fram. Nåja, såg ju ut som en barnlek i handboken så jag drog fram en skruvmejsel för att lossa huset. Gick INTE så lätt som jag trodde. Och det var ute och kallt så jag gav upp ganska fort...

Är det någon hasp någonstans man skall träffa med mejseln eller? Vill ju inte bräcka sönder något ;)

Mvh
Daniel

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
Om du tar in skruvmejseln i hålet till höger om dimljuset så finns där ett litet hål och innanför sitter det en liten spärr,tryck till så lossnar dimljuset på ena sidan...

hoppas du förstod ;)
-Daniel-
är nu inte helt 100% säker hur det va på brorsans bil men att få lös lampan är inga större problem

som jag kommer ihåg det skruvar du bara av locket som sitter på baksidan av dimljuset tar lös metall pinnen (eller vad man ska kalla det) som håller fast lampan sen är det bara att byta lampa och sätta tillbaka locket

det blir nog knappt 1 minut under bilen och du behöver nog ingen skruvmejsel så lägg bort den

eller möjligtvis när du ska lirka bort lilla metalla pinnen

men som sagt det här är som jag kommer ihåg det och så det funkar på min bil (34)
-Daniel-
inte ska ni väl pilla bort hela dimljuset för att byta lampa det verkar lite överkurs
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
helt fel, man måste trycka ut dimljuset för att kunna skruva av det svarta plastlocket för att sedan ta bort bygeln och ta ut lampan..

i dimljushållaren el kåpan runt på höger sida om dimljuset(om höger dimljus) och vänster vid vänster dimljus.. så är där ett Litet hål.. tryck in skruvmejseln där så lossnar haspen med en gång,kanske får du trycka till lite eftersom ditt dimljus förmodligen suttit där ett tag!
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
rättar mig själv: givetvis behöver du ingen skruvmejsel utan det funkar precis lika bra med en tex. nyckel,penna el annat smalt föremål som är 5cm el längre ;oD
-Daniel-
nu får du ta och landa va....inte tar man lös hela dimljuset för att byta lampa

är det en orginal front med vanliga e36 dimljus så finns det ingen chans att du måste ta lös hela dimljuset

du lägger dig bara under bilen och byter lampan
*Henke*
-Daniel- har helt rätt har bara 2 klips som du bänder ut har då inte behöft ta lös hela dimljuset när jag har bytt på min.

MvH Henrik
Daniel: Nu får du tagga ned lite...Leta upp en E36 instruktionsbok och läs...står tydligt att man gör som Alex säger där.

Står ingenstans att man bara lägger sig under bilen och byter lampan ;-)

mvh//Kristoffer
BMW CS (Syd) #4918
-Daniel-
vad tror du är lättast lägga sig under bilen och byta lampan eller pilla lös hela dimljuset
*Henke*
hmmm konstigt att jag gjorde det för 2 veckor sen måste ha förträngt att jag tog loss hela dimljuset ELLER INTE!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När man skall byta lampa i originaldimljusen på E36, MÅSTE du ta ut hela lyktinsatsen!
Det sitter nämligen en plastkåpa bakom dimljuset så man kan inte komma åt glödlampan på annat sätt!

Det görs iofs lätt genom att lossa spärren som helt riktigt sitter innanför det övre hålet som sitter in mot mitten av bilen på respektive sida om dimljusen...
När du träffar spärren ploppar lyktinsatsen ut och blir hängande i kabeln (om den inte är loss, då kan den dråsa i backen!).

Lättast är att ha en liten ficklampa och sedan kolla in i springan mellan dimljuset och spoilern, så man träffar rakt på den lilla fyrkantiga plasttungan (ca 1x1,5cm stor) som är spärren.
När man väl vet vart man skall sikta med skruvmejseln (eller annat lämpligt verktyg/pinne) är det en baggis - tar max tio sekunder att lossa det när man vet knepet!
Det kan dock ta ett litet tag innan man får kläm på det första gången!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-Daniel-
klart du kommer åt plastkåpan men du MÅSTE lägga dig under bilen det är inte svårare än så

du lägger dig under bilen och klickar lös plastkåpan

varför är det ni säger att du inte går?

kåpan sitter ju inte kloss mot någonting så man måste ta lös hela ljuset för att få lös den

bytte senast lampa för 2 veckor sen och inte tog vi lös hela lampan
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM det är originallyktor måste man lossa lyktinsatsen för att byta lampan!

Plastkåpan bakom dimljusinsatsen är i ett stycke och den är skruvad i spoilern framifrån (bakom dimljusinsatsen)!
Dessutom sitter kåpan fast i dimljuset genom spärren, så om du mot förmodan får loss kåpan, följer dimljusinsatsen med....

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
-Daniel-
här har vi ett dimljus till e36

Länk

skriva lös locket ta lös piggen i med ny lampa tebax med piggen skruva på locket sedan klart
Al
258
Aleks
Bmw 328iT -96
har ingen sett vad jag skrivit eller?
mitt förslag är både det som är riktigt och lättast,som sagt innan så sitter där plastkåpor för orginal..
det tar mig max 1min att byta lampa i dimljuset med min metod....

DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
Mycket viktigt har man frågat efter och fått mindre svar än det här. Men denna lilla sak skapar krigsstämmning ;)
Att ta loss ljushuset är vad som visas i handboken, visst kan man säkert göra på något annat sätt. Jag ville bara ha ett, vilket som heslt, som fungerade.

men tack för alla svar. En del informativa och en del roliga...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
-Daniel-
Aleks jodå jag har läst men det tar både längre tid och är jobbigare att göra
DA
174
DAMiEN
325i Sedan -93
jaja, nu är det gjort iaf. Det var lätt att få loss huset när man fattade i vilken vinkel men skulle trycka. Märkte dock varför det var så jobbigt. Förra ägaren hade lyckats få lös plastsaken som dimljuset sitter fast i. Men jag fixade det när jag ändå var på g. Skall nog byta front ändå till sommaren så det löser sig då...

DAMiEN
===============
Inquam Damno Tu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.