AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.324

Dags för unge, dags för ny bil...behöver hjälp med bilval

Sida 1 av 2
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Skulle uppskatta lite tips om vad jag skall välja för bil i vår...

X3 är för slö....
X5 måste jag upp på 4.4l sport och minst 400 laxar för att vara intressant
E39 touring gillar jag ej.
330-02 touring är ju inte fel men just nu skulle inte en B3 3.3 Touring sitta fel... det är en på väg in till Jarls bilservice i H-borg

Jag får ju en 330-02 med faceliften för samma pengar som en Alpina-00. Vet dock inte hur försäkringarna är på en alpina jämfört med 330 touring.

E90 sedan kommer ju 2005 och touringen 2006. Tror ju att Alpinan håller bättre i andrahandsvärde än 330 touring....

som ni hör...många tankar som behöver lite support från gamla luttrade BMW-ägare!
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har barnstolen fram, i min 323Ci efter urmontering av airbag, tycker inte man behöver byta bil för att man får barn, om man trivs med den man har (bilen alltså). Dom växer väldigt fort. min är redan drygt 2 år, och snart tycker han det är häftigt att åka BMW Coupé.

BMW CS #5206
cane
Vår familjebil är en m3 cab, litet bökigt att sätta in 2 åringen bak när vi ska storhandla, men inget jag gruvar mig över :p Bak luckan tar 5 fulla matkassar, mer behövs inte! Det tog dock ett tag innan jag hittade en barnvagn som slank in i bakluckan... men det fanns!
B3 3,3 touring är för mig den optimala bilen. Otroligt snygg och med fartresurser som nästan matchar en M3. Sport Auto eller var det AMS utsåg den(sedanmodellen förvisso) till mycket bättre köp än audi S4.

Lycka till!

Mvh,
Kalle
_____

Länk
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Första barnet tar inte så mycket plats. Välj barnvagn efter bagageutrymmet, inte tvärt om. Det är skillnad om man har fyra barn, eller om man ofta skall skjutsa halva knattelaget i ishockey, med all utrustning, till träningar och matcher. Du lär väl ha några år på dig innan du hamnar i det läget.
Jag har alltid kört med urkopplad krockkudde fram och haft barn där, både med bakvänd barnstol och nu sittandes som vanligt när de blivit äldre.
En E36 sedan har räckt för alla våra behov, med två barn i familjen. Vi har en stuga i Härjedalen dit vi åker på sommaren någon vecka, vi har haft med barnvagn, bärstol för barn att ha på ryggen, blöjor, sängkläder, spritkök, vandringsstövlar m m. Allt detta går in. Som jämförelse kan jag nämna att vi åkte på en veckas semester med en Volvo V70 vid ett tillfälle. OK, det var mer plats, men den egentliga fördelen var att man kan hämta saker ur bagarummet under färd, samt att det var lite lättare att packa i och ur.
Mitt råd är att ha lite is i magen. Vänt tills barnet har kommit till världen, se hur det verkar några månader och bestäm då om det behövs bil och vilka behov ni har.
Sedan kan det ju också vara en god idé att ha två bilar i familjen då en jobbar och den andre är föräldraledig, men det beror ju på hur man bor osv. I så fall kan man ju skaffa en billig men praktisk andrabil.
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
tackar för bra tips! både cane och nockenwelle pratar om en barnvagn som går in i bagageutrymmet. Ge gärna förslag på vilka det är.

Är nog böjd att hålla med, man kan ju faktiskt vänta och se hur det funkar med barnstol etc.

Till saken hör ju dock att vi har två katter som ofta hänger med när vi reser bort och om barnvagnen tar upp hela bagageutrymmet och barnstol,kattbur och kattlåda tar upp hela baksätet finns det inte mycket plats kvar för packning....

Detta gör vi ju inte jätteofta, men ändå...

Kalle Hansen: håller med dig, jag har iallafall inte hittat någon annan kombi som gör 0-100 på runt 6 sek och toppar 266 med den kvaliteten på bil, fortfarande fräscht utseende och det prisläget....
No
5.161
Nockenwelle
Tyvärr minns jag ej vilken barnvagn vi hade. Vi har sålt vår liggvagn och har i och för sig kvar en ren sittvagn, men den har inte använts på länge. Rena sittvagnar är ju små när de är hopfällda, så där bör det inte vara något problem. Av någon anledning lanserar barnvagnstillverkarna nya vagnar i högre takt än biltillverkarna, så även om du får ett tips kan det mycket väl tänkas att just den modellen är utgången.
Vi gjorde så att vi åkte till försäljarna och bad att få prova vagnen direkt i bilen. Då var det lätt att se vad som passade.
Visa användare
533
Jackass
523i -99
Christer: Vad kostade det att koppla ur airbagen fram? hört att det kostar skjortan? Annars är en 328i Touring ett kanonval =)))
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle inte välja E36 om man har barn, usel krocksäkerhet.

Mvh
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jackass! Det gick på ca 2500:- det är bara BMW verkstad som kan göra det, för man måste tala om för datorn att airbagen är urkopplad. Det dyraste var nytt bälte, för det som sitter original är för klent om man saknar airbag.

BMW CS #5206
No
5.161
Nockenwelle
2500:- var dyrt. I våras kopplade jag ur airbagen på min 330i. Det kostade 936:-, inklusive byte av bältet.

ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Om du pratar X3-prisnivå skulle jag avvakta nya E60 525 touring som snart kommer. Ser lovande ut och kommer säkert att ha ett mkt bra andrahandsvärde om du inte gödslar för mycket med utrustning. Sen beror det förstås på vad du föredrar: E60:s komfort kontra E46:s sportighet. E46 kommer snart att kännas gammal när nya E90 kommer.
Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Skulle helt klart rekomendera E60 Touring med nya dieseln på 218Hk + 500Nm, dregel... =)

Mvh
chrille70
Även jag rekommenderar E60 525i Touring varmt. Inte lika snabb som 330i Touring men en oerhört bra bil med oslagbar komfort och sannolikt riktigt bra utrymmen.

För 0-100 och antalet hästkrafter kan väl ändå inte vara av högsta prioritet vid ett bilköp...!?

MVH Chrille
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Visst är E60 touring snygg, men prisläget kommer vara i högsta laget för mig, min smärtgräns ligger runt 350", det får jag ju inte ens en snikutrustad E60 525 för ....
eftersom vi skall köpa en bil även till frugan (en BMW1-serie eller den nya Audi A3:an)

Chrille70:

nä HK och 0-100 är inte prio 1, men jag tycker att jag med en Alpina B3 3.3 får en bil som har lagom stort bagageutrymme, är sportig och fortfarande har en fräsch design och att den dessutom är kvick som fan är ju ett stort +!

Dock är ju det så att byter jag bil nu i Juli, hinner jag ha den i 1 år innan E90 kommer....
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Nockenwelle! I mitt fall kostade bältet 1700:- och det var så dyrt just till min modell, annars hade det blivigt betydligt billigare.

BMW CS #5206
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Den här verkar fin, vad är nypriset på B3 3,3T -01? Länk

Mvh
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
När börjar försäljningen på E60 touring om man skulle hitta lite extra pengar någon gång?
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Försäljningen börjar när som helts, min handlare här i Belgien har inte exakta specifiaktioner ännu men tar förbokningar, leverans ligger runt slutet av juni början av juli. X3 ligger redan på leveranstider runt mitten på augusti..

//Robban
Länk
Visa användare
232
griegertz
BMW 525 M touring-05
Är nästan böjd att till viss del hålla med tidigare talare....

Köper jag en 330 touring eller en B3 3.3 i augusti när ungen anländer så kommer den obönhörligen kännas gammal när E90 presenteras....

Köper jag en 525-E61 eller 520 så får jag ju betydligt fräschare design. Å andra sidan så förlorar jag den underbara 3 liters sexan :-( men det är kanske något man får leva med som småbarnsfar.....

jag tror att vi kommer ångra oss om vi sitter med den gamla 3-serien när den nya kommer, då spelar det ingen roll hur bra utrustad den är och hur många hästar den har, vi kommer ångra oss ändå.....

problemet är bara hur f*n man får ihop pengar till den andra bilen som vi måste ha....
svintoleffe
Jag skulle nog välja den gamla serien bilar, för nöär dom nya kommer så finns det jämnt barnsjukdomar på dom.

NO TURBOSHIT-JUST REAL POWER

MVH Leffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.