AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.096

Någon som har 20" fälgar på en e34?

Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
Hallå alla glada...

Jag undrar om det finns någon här på forumet som har satt på 20" fälgar på en e34???

Jag har sökt och sett att detta varit uppe bara som hastigast och jag fick inte direkt några svar på mina frågor.

Kruxet är att jag har nydligen köpt nya fälgar som är 9x20" och 10x20" och dom SKA på bilen. punkt slut... fast om man kan få lite hjälp med hur man ska ha spacers, hur mycket man måste valsa ut skärmarna (bara bak?) osv vore kul.

Det är det där med ET som stör mig. E34 har ju tydligen ET20 som original, och mina 9x20" fälgar har tydligen ET20 också, så jag antar att det borde vara perfekt? men jag har hört att det kan ta i hjulhuset? erfarenheter någon??
Och sen dom andra fälgarna (10x20") dom har ET32. så då måste man ha minst 10-15mm spacers (om jag har förstått allt rätt?). Kan tilläggas att min bil inte är sänkt (änn...)

Ja som sagt, om någon med erfarenhet av detta "problem" kunde dela med sig av sina erfarenheter, så vore det mycket mycket uppskattat...

/Richard

FÄLGARNA får du nog på....utan däck...Vilken dim ska du ha??Risken är stor att fälgar/däck kommer att ta både "innåt" mot fjäderbenen o även "utåt" mot skärmkanter/hus....Du får nog valsa rätt bra o använda spacers oxå,hur mycket ser du när du väl fått på sulorna...Lycka till....Ps:Själv kör ja 19" på E34 (265/30 bak,235/40 fram) o de går på helt utan mods...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hmm...

Men hur mycket kan det skilja igentligen? 19" - 20" de e ju nästan samma sak.. hehe.. eller?? det är ju bara ca 2-3 cm det skiljer... men att man måste modda det är ju självklart, det visste jag. Men om någon annan redan hade gjort det så skulle ju han kunna berätta lite, så slipper man experimentera sig fram.

Jag måste väll ha ca 275/30 bak och 245/35 fram... fan.. måste jag sälja mina fina 20tummare, nu när jag äntligen har hittat några fina...

/Richard
Satsa på smalast möjliga däck (tex 265 resp 235) med så låg profil som möjligt (25 om det finns) så slipper man modda allt för mycket...Om du lyckas hitta 265/25 -20 resp 225/25 -20 så kommer du få på fälgarna utan valsningen (rullomkretsen för dessa däck är i princip densamma som för min 19") frågan e bara hur de blir nu när du har så breda fälgar...Tipset är sätt 9" fälgarna bak o försök o få byta de 2 andra mot 9" oxå...Sen gäller det att hitta däck med 25-profil...inte lätt eller billigt...
Ovanstående baserar jag på att om min 19" med ca 201,5cm i rullomkrets går på rakt av så borde ju du kunna få på 20" med i princip samma rullomkrets...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Visa användare
324
Sebbiis
spanar efter m3
Kan man inte få på 20 tums fälgar med däck utan mod på en E39:a ? nån som vet? Den har ju samma chassi osv som storebror M5:a och den har jag sett med 20" tummare.

Helt okunnig när det gäller fälgar.
ett svar hade vart great.

mvh

Sebbe

Bmw om du älskar att höras..
Med låg profil så borde det gå att få dit.
Själv har jag 8.5x18 + 10x18 på min E34, visst det är tight men om man rullar ut skärmarna lite så kan nog 10x20 gå på.
Så här gott om plats finns det kvar på min bil med 255x35-18" bak Länk

Mikael Melander
Länk
Visa användare
252
Richard-Lundqvist
MB C32 AMG Eurocharged
hej.

jag ska nu till att börja med försöka ha 275/30/20 (10") bak, jag vill igentligen inte alls ha så breda bakdäck men. vad ska man göra. lite svårt att hitta smalare fälgar billigt. och har man 10 tum breda fälgar så ska man ha minst 265 brett. annars så blir det inte bra.
Original Et på bakfälgarna är ju som sagt ET35 så det blir 20mm Spacers där. då blir det nya ET't 35-20=15. samma som på mina nuvarande Rondell fälgar så.. det borde väll gå.. hoppas jag.
Den nya totalhöjden på fälgen+däcket (diametern) blir då 67.3 cm mot 64.3 cm på 17tummarna... alltså 3 cm skillnad, och rullomkretsen blir ca 10 cm större. hmm...

plus att man måste valsa skärmarna... jag har hört med en firma och dom valsade absolut max 8mm. 600:- per skärm. men det får det väll vara värt.

/Richard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.