|
Sida 9 av 10
|
|
|---|---|
Soton |
Bjoerck: Står du med mössan i hand o frågar gaddagen herrn skulle jag kunna få prova en bil på eder ära... Det gäller att få valuta för pengarna. Jag köper av vd;n då är det inga problem. Menar köper man en bil för 350.000 då ska man få lite förmåner... Varför skulle det vara dumt? |
Soton |
Marin: Jodå ska bara sammanställa det, finns lagrat på telefonen... Har testat alla BMW utom 750 o 840, 850... och 316 sedan... Skall börja med Volvo Saab o Audi endast 140 hk o över. |
| Inget illa menat Soton! Valuta för pengarna... Mitt bilintresse är inte på långa vägar så extremt att jag maniskt måste köra alla BMW-modeller. Jag provkör när jag är seriöst intresserad av en viss modell. Är det en förmån exklusivt för nybilsköpare att få provköra en BMW? Det trodde jag alla fick göra oavsett tidigare bilköp? I dessa kretsar framstår jag som totalt ointresserad av bilar... | |
|
Jag provkör allt jag kommer åt, oavsett märke. Nån gång kanske man hittar något som känns bättre än BMW. Yeah, right... BMW-modeller jag provat i år: M5 E34, ett antal innan jag köpte min M5 E39, skojig bil M3 E46 cab, fånigt med sportbil utan tak Z3 M Roadster, skojigare än M3, men ännu knirkigare i chasssiet 316ti, välbalanserad som få 323i E30, ehhh, kul, men gick sönder BMW-modeller jag vill köra, men inte kommit åt: Z3 M Coupé 330ci 850i alt csi så länge det är manuell låda 540i manuell, både E34 och E39 745i 325ti för att se om motorn behövs 318ti, bra mellanting? |
|
betriebsanleitung |
då är det ju inte konstigt att försäljarna är restriktiva mot provkörningar om alla bara kör 1 runda för skojs skull |
|
Debatten här handlar visst enbart om compactens utseende och image. Formgivningen är en ren smaksak vi tycker inte lika. Imagen kommer av det lägre priset. Vissa debattörer luftar sina fördomar och påstår compakten skulle vara en dambil. Jag har sett kvinnor köra både Porsche och Ferrari så den debatten bör lämnas i glömska. Det är ingen bland alla dessa inlägg som kunnat visa att compakten är en sämre bil än de andra bilarna från 3-serien. Köregenskaperna är annorlunda. Compakten är inte lika stadig på vägen men i gengäld kvickare i reaktionerna och med mer körglädje. Samma BMW-känsla finns definitivt hos compakten som hos övriga modeller i 3-serien och 5-serien. |
|
| BMW AG:s syfte med Compacten var inte att bygga den genom tiderna roligaste BMW:n. Däremot ville cheferna i Munchen förändra BMW:s ägarstatistik gällande könsfördelningen. Faktum är att då E36 Compact utvecklades var BMW det bilmärke som procentuellt sett hade minst kvinnliga köpare. Eftersom bilen skulle bli en instegsmodell med ett för BMW lågt försäljningspris lades inga pengar på utveckling av nya delar, istället användes befintliga delar från E30(!) och E36. Eftersom unga kvinnor var den primära målgruppen användes främst lila bilar i marknadsföringen. Även röda bilar med vulgärt röd matchande inredning användes i reklambroschyrerna för att locka köpare. 316 lanserades först och blev väl mottagen. Ett tag senare kom modellerna 318ti och 323ti som sedermera kom att attrahera även män. Detta på grund av att Compactens chassi i kombination med kraftiga motorer var ett lyckat koncept när det gällde körglädje. Huruvida Compacten lyckades justera BMW:s snedfördelade ägarkvot gällande könen törs jag inte svara på. Någon som vet? Däremot blev bilen en försäljningsframgång. | |
Soton |
323ti har nog fått det bästa omdömet av alla BMWar som Teknikens Värld provat... 10000 billigare tycker inte jag är värt att nämna ens.. Fast Mercs compact är visst dyrare än sedanen... Betreib...: Det är aldrig nått problem att prova. Då måste du göra nått fel. Även om dom vet att man inte skriver den dan så kan dom ju tro att man gör det om ett halvår typ... Sen när dom som i mitt fall känner mig bra så är det aldrig ett problem... |
| Soton: Glöm inte att TV gav BMW 523i titeln "världens bästa bil" när den var ny. Den mest sågade BMW:n är nog 320i | |
| När det gäller provkörningar har de flesta bilfirmor som säljer prestandabilar blivit strikta i sina regler när det gäller provkörning. På Bilia i Stockholm råder det till exempel åldersgräns på 23 år efter ett antal olyckor då unga grabbar endast ville ha en nöjestur. Soton, får du inte dåligt samvete när du lånar BMW:s bilar för att endast göra rivstarter och toppningsförsök under täckmanteln "mätdata"? Personligen kan jag inte tänka mig att behandla annans egendom på det sättet oavsett vilka privilegier jag anser mig ha endast för jag köpt några nya bilar av BMW. | |
|
Jag provkör för att se om bilarna kan vara något för mig. Nu vet jag ju att jag inte vill ha en bil utan tak och att jag hellre åker M Coupé än M3. Dessa bilar ligger längre fram i tiden, men man måste ju veta vad det är för att "drömma". En 316ti eller 318ti kan däremot bli verklighet inom inte alltför avlägsen framtid. Förhoppningsvis... |
|
Soton |
Bjoerck: Hur tror du folk kör demobilar? Jag kör nog lugnare än dom flesta med demobilarna. Kör två 0-100 sträckor sen 80-120 sliter inte mycket på bilen... Förbrukningsdata sliter inte mycket mer än min tumme som nollställer färd datorn. Fattar inte hur folk kan vara så trångsynta. Jag får prova och låna hem vilken BMW jag vill. Och tack vare det så köper jag min nästa BMW av honom också.. |
Soton |
bjoerck: Menade det mest positiva sett till busbil. att 5 serien fick det hade ju alla tyska tidningar redan sagt så det var väntat... Trean blev väl utsedd till världens bästa medelklass bil? Tänk på att alla har BMW som måttstock i tester. Jag rodnar över allt beröm BMW får nuförtiden och hur långt efter dom andra är. Kolla testen 318 mot Volvo S60 170... i nya AMS! Man blir fuktig i ögat... |
|
Mäkinen: Fattar inte att du hellre vill åka M coupé istället för en M3Cab, Coupén är ju som en spermie som åker baklänges och opraktisk. Du kan ju inte ens fälla ner sätet och hängla med tjejjen i den bilen... ---------------------------------- Länk |
|
|
M3CAB, Det räckte att åka normal svensk landsväg några hundra meter för att inse att vridstyvheten i både cabben och roadstern är rena skämtet. Minsta gupp så tror man rutan håler på att poppa ur ramen. Coupén är väl praktisk? Man får plats med väskor och sånt i bagageutrymmet och sig själv i framsätet. Tjejer har inte i bilar att göra. De stör bara när man kör. |
|
| Håller stavas förstås med två "l". | |
Soton |
Mäkinen: Det är ett helvete att få på sig bältet i en coupe... Ännu värre på parkeringar då dörren är för lång så man inte kommer ut. 7 st fabriksnya BMW på 10 år! Nr 8 kommer i februari! |
|
Ja det här var en långläsn men intressant ändå har en granne (snygg blondin hehe) med en -97 318ti Comp av någon anl så slits bakdäcken extremt mycket på insidan Jag skall fyrhjulsmäta den snart på jobbet,det borde väl gå bra att ha 225/55-16.Den ser väldigt "kobent" ut bakifrån jmf med andra BMW. |
|
Soton |
Bjoerck: När började Bilia sälja prestandabilar? ;o) Något nytt märke? 7 st fabriksnya BMW på 10 år! Nr 8 kommer i februari! |
| Så Bilia har 23-årsgräns för provkörning? Ja, se Volvoister... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.