|
Sida 6 av 10
|
|
|---|---|
|
bjoerck, Hoppsan, var det så uppenbart? Tyvärr finns ju inte Z3 coupé med små maskiner. Jag har bara kört roadstern och den känns för vek i chassiet, åtminstone i M utförande. Därför hade det varit kul med en "budgetsportcompact" utan hjulbas som en Top Fueler. |
|
Soton |
acey: Menade hellre än 316ti än en E36-98 316-328... Lilla compacten E46 går kanonfint acc 0-100 på 9.6 enligt mina mätningar som blir relevanta då jag alltid mäter på samma sätt. Den var lika snabb som min 320 -99 E46... Trots allt den mes nyutvecklde 3 o 5 serien... I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
Soton |
bjoerck: Den lilla skillnaden kom ju med 1.9 liters motorn. Med 1.6 skiljde det 20.000. Gamla compacten har en tuffare instrumentering än tråk sedan E36... Nya compacten ser ju ut exakt som min 323ci -00 inuti. Tycker det är skamligt att den heter 316 för att vara en så sportig bil. Ti förlåter lite grann. Men inte mycket. Z3 har allra tristaste instrumenpanelen... Hade haft en Z3 coupe för längesen om det inte vore för den billiga arbetsplatsen bakom ratten... I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
| Soton: Okej, men som årsmodell -00 skiljde det endast 10000 spänn upp till den modernare E46:an, även den med 1,9-litersspisen! Då jag inte har kört den nya compactmodellen vore det trevligt med en redogörelse huruvida en compact är sportigare än en 316 ur övriga treserien. Bilen är lika tung, har lika stark motor och är baserad på samma chassi. Dessutom har den nya treserien fått samma rappa styrning som i compacten. Enligt Teknikens Värld är compacten (325ti) på intet sätt roligare än de övriga 325:orna. Därmed inte sagt att det är en tråkig bil! Du kommer nog få många njutbara mil med din lilla racer, Soton! | |
|
Enligt min prislista så är det olika motorer i 316 sedan och 316ti. Det är en 8-ventilare i sedanen på 105hk och en 16V på 115hk i ti. Det skiljer (enligt samma lista) 1,5s 0-100km/h. Dessutom drar ti en dl mindre soppa varje mil. Jag provade 316ti och den var tillräckligt kul att köra för att jag skulle vilja ha den. |
|
|
Hurra!!! Idag fick jag provköra en E36 323ti med M-paket, sedan en E46 316ti med M-pkt och sist en E46 325ti M-pkt. Sju jävl... vad kul jag hade med de två sexorna. Nej nej säger jag, aldrig mer en E36, undantaget M3 och Alpina B6/B8. Jag kommer att byta upp mig till en E46 under följande år. Jag upplevde dock mittpanelen som att den tog upp ett större utrymme än i min Compact 2000 och därför upplevdes utrymmet i sidled trängre... Säljaren tyckte dock att jag skulle vänta ännu längre i så fall och köpa hans 325Ci ca 70.000.- billigare med max 1000 mil på mätaren. Som sagt, E46 får det bli. Karossvalet får vänta... :-) Kjellen |
|
| Korrekt Mäkinen! Fel av mig. 316ti har förstås den nya motorn med det revolutionerande(?) insuget. Men min fråga kvarstår. Är verkligen compacten en roligare modell eller ett budgetalternativ? | |
Soton |
bjoerck: Den är en mycket roligare bil. Känns rappare, lättare, piggare. Sportchassit gör underverk på bilen. Körde en 318 touring -02 i fredags och den kändes inte alls rapp trots samma styrning. 316 sedan får denna motor i februari... Korta slaglägen i vxl lådan. Som sagt tidigare 316ti känns piggare än min 323ci -00. Framförallt lättare. Gillar utseendet, speciellt att den endast lyser på dom yttre strålkastarna vid halvljus. Gillar icke motorhuven plåt flärpar mellan lyktorna. Den har ju separata lyktor med plåtemellan under. Nog får jag kul i min lilla racer 193 hk känns som flera.. Hoppas på en snöfri vinter bara... DSC är divisioner bättre än ASC+t. I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
Soton |
Och inget budget alternativ längre. Du får gå upp på 320 för att hitta en bättre 3-serie... 325ti där får du ta en 330 för att toppa 325ti:n I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
| Soton: Gäller den piggare känslan även motorn? Min förra bil som var en 318 1,9-00 upplevde jag som lite seg på höga varv. Är det likadant på 316ti? I stadstrafik brukar BMW:s fyror vara väldigt rappa (jämfört med sexorna), däremot kommer de till korta på landsvägen. Även den extremt mjuka gången i sexorna brukar göra att de känns segare än vad de egentligen är. Jämför med till exempel en äldre saabturbo som inte är direkt snabbare trots att det känns så. Jag köper inte argumenten att 316ti skulle vara bättre än till exempel nya 318i. En mindre, lika tung bil med klenare motor, varför skulle den vara bättre? Alla uppdateringar som kom med compacten återfinns även på övriga treserien, såsom sportchassit och den nya styrningen. | |
|
bjoerck, 316ti är lite trött på höga varv och skjuter på bäst vid tidiga växlingar. Där är det dock riktigt trevligt drag redan från inget varv alls. Apropå Saab turbo så provade min bror min M5 och tyckte den var trött. Han åker 9000 2.3 turbo som bevisligen är långsammare, men har en annan karaktär med mer mos i mitten av registret. |
|
| Saabarna känns otroligt snabba. Antagligen gör det massiva vridet i mellanregistret att de känns snabbare än vad de egentligen är. På högvarv är de inte speciellt vassa. BMW är lite tvärtom. Draget kommer först på höga varvtal. Detta gäller specielt sexorna. | |
|
En 9o5a hängde med mig från rödljuset för ett par dagar sedan. Dött lopp med min 325ti. Kändes trist. Måste vart en aero, eller vad tror ni? Mulle |
|
Soton |
Bjoerck: Det var motorn som impade bäst på mig. Den är pigg på lågvarv. Men gillar gas som alla BMW. Är inte du från Västerås trakten? 0.53 landsväg smaka på det... Det blir få besök på macken med den bilen... Titta in på lo:s dom har 316ti med pluspaket o youngline paket. När du ändå är där så prova nya sjuan... Ta compacten först bara... Du kommer att bli positivt överraskad... 0-100 på 9.6.. Nya 318 ännu piggare 0-100 9.3 I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
Soton |
Körde lite flatout på 67:an och nog funkade det bra. Körde aldrig 1.9 motorn i 316 compact, en nedtrimmad 318 motor känns aldrig bra.... I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
|
Soton: Jag har bott i Eskilstuna och min nuvarande sambo bodde då i Västerås så visst har jag varit på Lo:s bil några gånger! Jag kan tänka mig att de nya motorerna är trevliga. Om de är ännu bättre (vilket de borde vara) än den 318 jag hade lär de gå fint. Får väl motvilligt åka till BMW-handlaren och provköra en 316ti. Min sambo funderar på en ny bil så det kanske kan vara något. Vad tror ni jag får ge för ett demoex? Vilket pinsamt nederlag för mig som icke-compactdyrkare... :-) |
|
Soton |
Bjoerck: Dom drar av ca 15.000 för ett demoex. Som gått 700 mil. Du får blunda när frugan drar iväg i sin nya fina compact... Var på väg at köpa en 318 -98 men fick för dåligt i imbyte.. I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
Soton |
Dom är ofta utrustade med saker man inte vill ha. Pluspaket och youngline.. Demobilarna alltså... I was born on olymphus to my father of soul. Raised by the women/demons tamed to reigh the... The spell your under, will slowly rob you of your virgin soul.. |
| Soton: Vad innefattar pluspaketet och youngline? Är bara bekant med komfort- och sportpaket. | |
|
Kolla den här grymma kompakten...... Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.