|
Sida 4 av 10
|
|
|---|---|
|
Om du bara betalde 317000:- för din bil kan det inte vara mycke utrustning på den. Förstår att du är trött på den... ///Johan |
|
|
jaja, det är bara att ge upp, vi kan konstatera följande: * M3/E36 är uråldrig och identisk med vilken 325/E36 som helst. * olika tekniska lösning har ingen betydelse, märket på huven bestämmer om en bil har bra vägegenskaper. *Modernt = nytt, en ny Enfield India är modernare än vilken MC som helst från 1999. Bra att veta inför framtida diskussioner. /göran, vintermannen/ |
|
| göran: Tråkigt att Du ger upp! Du var saklig och ställde relevanta frågor. Jag har förstått att din definition på modernitet är huruvida en bil har goda vägegenskaper eller ej. I det avseendet hänger en M3-E36 med än idag! Mitt synsätt är inte endast baserat på ren prestanda. Jag väger in saker som till exempel säkerhet, ljudnivå och komfort. De flesta biltillverkare strävar efter att nästkommande bilmodell skall vara bättre än nuvarnande. BMW är inget undantag och jag anser inte att de misslyckats. E46 är bättre än E36, E39 är bättre E34, och E65 är med all säkerhet bättre än E38. Detta måste anses naturligt då både konsumenter och producenter hela tiden spänner pilbågen allt hårdare och kräver bättre produkter. | |
|
Visst har det artat sig till en lek på sandlådenivå? Som jag förstått det vill Soton meddela att han ämnar köpa en Compact och vill höra folks reaktioner. 60 inlägg på ett par dagar har resulterat i att andra användare känner sig provocerade av någon anledning och vill ÖVERTYGA Soton att han har fel. Bråken handlar väldigt sällan om det viktiga - körkänslan, den egna upplevelsen. Istället tragglas värden från ritbordet an hit och an dit. Soton, köp inte bilen för att bevisa något för omvärlden eller dig själv - köp den för att du vill ha den, oavsett modell. Ni andra, om ni ringaktar Compact-modellen - låt då bli att röra i diskussioner ni inte tillför något i. Ge konstruktiv kritik och hjälp ang de bilmodeller ni själva har erfarenhet av. ///Kjellen |
|
|
bjoerk, du glömmer att biltillverkare inkl BMW i första hand vill tjäna pengar. All utveckling som styrs av detta primärmål är inte alltid bra för oss konsumenter. Säkerhet: din E39-Touring har troligen mer krockkuddar och deformationszoner än min dito E34, men den är också mycket mer svårkontrollerad vid en häftig undanmanöver pga kompromisser i bakvagnen. Vilket är säkrare? Själv anser jag att vägegenskaperna är grunden för all säkerhet. Ljudnivå: I en 3-serie vill man väl höra motorn iaf, med bra däck så är det störande ljuden inga problem. En E34 och ffa en E38 är mer dämpad än än en 3-bil som ska låta lite för att kunderna på de bilar vill ha det så. Komfort: Jag säger det igen, min M5/E34-stolar är överlägsna det som sitter i nya standard-bimmers. Att sitta bra är nyckel till komfort, speciellt för oss som kör längre streckor och har halvtaskig rygg. Lull-lull: personligen bryr jag mig inte, DSC och Xenon är bra men knappast standard på en compact. /göran, vintermannen/ |
|
|
göran: Givetvis är alla tillverkares mål att tjäna pengar. Konkurrens och krav från kunder och inte minst kräsna motorjournalister gör att det inte går att bygga en bil billigare med hjälp av sämre komponenter och dylikt. Däremot finns det stora belopp att spara när det gäller till exempel tillverkningsmetoder, ledtider, lagerkostnader och låglöneländer. Jag kan lova att BMW gör större vinst på varje såld E39 jämfört med E34 men detta beror inte på att E39 är en sämre bil utan därför tillverkningen är effektivare. Betänk också hur konkurrenssituationen ser ut idag jämfört med för 10-15 år sedan. På den tiden hette volvobilarna 240 och 740. Idag är det betydligt tuffare för BMW att kalla sig prestigemärke då bland annat Volvo och SAAB siktar in sig på samma marknad. det gäller att bygga bilar som är bättre än konkurrenterna (och självklart gå med vinst). De tekniska uppgifter Du lämnar gällande E39 touring har jag aldrig upplevt själv. Däremot har jag läst om det i Teknikens Värld. Jag tror inte det primära problemt ligger i bakvagnsgeometrin utan på den alltför optimistiska maxlasten bilen har. 580 kg (totvikt 2170 kg) är nog för mycket för att fjädringen inte skall bottna. Hur mycket får Er 525:a lasta? Powerkjell: Jag tror inte debatten handlar så mycket om sotons eventuella bilköp längre. Det har mer varit en diskussion kring "moderniteter" och ny BMW kontra begagnad dito. Själv tycker jag det är intressant att höra olka åsikter från bland annat göran och acey. Däremot uppskattar jag inte när inläggen börjar likna påhopp av personlig karaktär. Jag har bland annat blivit kallad skrytsam och vilket jag inte tycker har med saken att göra. |
|
|
bjoerk, angående E39T:ans bakvagn: jag läste artikeln på utmärkta siten BMW Information: Länk Eftersom jag hoppas att till våren ha ekonomi att vara spekulant på en E39 med V8 så beslöt jag mig för att kolla upp saken själv. Mina fynd finns kort beskrivna här: Länk Som väl är så behöver man sällan göra älgtestet i praktiken så jag är fortfarande inte helt på det klara med om jag ska ta kompromissen eller om jag ska köpa en sedan (som är billigare pga lägre efterfrågan) och behålla min iX-touring som vinterbil/packåsna. Effektivare produktionsmetoder: kan tyvärr ofta göra det svårare för oss att underhålla våra bilar :-( Det finns exempel när man måste riva halva bilen för att byta en glödlampa (någon WV var det). Diskussionen: håller med bjoerk, får vi inte diskutera compactens bakaxeln nu utan att det uppfattas som personangrepp. Anledningen att jag (förutom körkänslan) vill ha BMW är att den är tekniskt intressant. Jag tror många här är tekniskt intresserade, jag vet också att den tekniska kunskapen som finns här är uppskattat när man får problem med sin egen bil.Givetvis köper man vad man vill, men det här är väl ett diskussionsforum, inte ett väckelsemöte :-) /göran, vintermannen/ |
|
Soton |
Jag har nu bestämt mig det blev en 325ti -02 Jag bestämde mig när jag slog av radion för att njuta av motorn... Det finns en Dakar gul 323ti comppact för 205.000 på BMW solna. Med M3 optik... Den hade bara gått 2000 mil. 67 inlägg om min diskreta fråga imponerande... Det var nära att det blev en beggad 528 men jag älskar nybilslukten så det blidde en 325ti... Vi blir nog lyckliga ihop... |
Soton |
Jaha Johan99 hur mycket kostade din 325 -88 då? |
|
Lämnade du coupén i inbyte? Vad är det ungefärliga inbytespriset? Mr C |
|
|
Hej Har hört att EDC ska göra att E39 touring får bättre vägegenskaper pga av att den kompenserar för lasten..........stämmer det? |
|
| Lagom. Det är bäst. | |
Soton |
Mr C: Jag fick 246000 för min 323ci -00 i inbyte. Får lägga 54000 imellan. |
|
petrini, du menar DSC förmodar jag, verkar bara finnas på 540 och uppåt. Korrigera mig gärna om jag missat nåt. EDC ska bara finns på 7/8-serierna som tillval. Nivåreglering däremot finns ju t.o.m. på min -94. Finfint iaf så länge det inte börjar läcka, men det får hoppas vi slipper. I stort sett outslitliga sa en BMW-mek till mig. /göran, vintermannen/ |
|
Jonny T |
Ok det var ett hett ämne. För att vara en instegsmodell så är compacten oslagbar i prestanda mot pris. I mitt fall en splitter ny -00 E36 compakt. Provade en A3 åxå men den var stötig utan att vara rollstabil som vi fordonskonstuktörer säger. Hur kan man få till en sådan chassiesättning??? Compacten var/är enligt min mening den mest underhållande av de två. Nu är det samma bakvagn på Z3 och E36 compakt och vissa säger att den är ålderdomlig men jag skulle vilja säga perfekt avvägd. En bil som går kontrollerat genom kurvorna med perfekta fyrhjulsställ om man så vill, det är mest en justeringsfråga, den behöver dock lite mer negativ camber fram för att bli riktigt bra, är allt man kan önska sej. Vikten är betydligt lägre än i sedanbilarna så fartupplevelsen förstärks nästan med kvadraten på viktskillnaden. Freude am fahren oo=00=oo J.T |
Soton |
Dom har en dakargul 323ti på BMWsolna... Med M3 optik en 00:a endast 900 mil 205.000. |
| Nyss hade den gått 2000 mil... Har de skruvat den mellan inläggen månne? :) | |
Soton |
powerkjell: Mitt minne är inte vad det borde. Fast vem vet vad dom pysslar med på nedervåningen... Har ni sett 6:an på BMW Solna? |
Soton |
Inget svar från Bjoerck angående hans hyllningar till 318 och 4ans överlägsenhet jämtemot 6an i 320... |
|
Soton: Mitt inlägg som behandlade ämnet har tydligen försvunnit i cyberrymden så jag får ta det hela igen. 320 är trevligare än 318 men inte dryga 30000:- trevligare. Betänk att att då jag bytte bil hade 320 endast 150 hästar fördelade på två liter. Nästa alternativ var 328. Efter provkörning ansåg jag att 318 var i princip lika snabb som 320 dessutom var vridmomentet på låga varv bättre. Vid normal körning känns en 318 till och med snabbare än en 320. Två liter är på tok för litet för en sexcylindrig motor! Mellanregistret blir lidande på grund av den korta slaglängden. Valet föll alltså på en 318. Svårare än så var det inte. När jag byter bil brukar jag väga vad jag får för pengarna. Är det värt ett visst tillägg för en större motor så köper jag den. Jag vet inte hur Du går tillväga? Lycka till med din 325! (hade inte Du vuxit från snabba bilar?) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.