|
Sida 3 av 10
|
|
|---|---|
|
acey: Har man som jag ägt både en E36 och en E46 så inser man de milsvida skillnaderna mellan modellerna. E46 är förbättrad på allt och känns mer rekorderlig. Att lägga 260000:- på en gammal modell skulle jag aldrig göra. E46 är betydligt skönare avfjädrad, har en lägre ljudnivå i kupen samt en betydligt högre krocksäkerhet (kolla www.euroncap.com om Du fortfarande inte tror mig, acey). Kvalitetskänslan är mycket högre i E46. Inredningen är gjord i vackrare material och det knarrar och knakar inte i fogarna som E36:an hade en tendens att göra. VarioCam (316ti), lägre bränsleförbrukning, bättre ljus, KeyMemory, CBC, DSC, Krockkudde i A-stolpen är exempel på finesser som avsaknas i E36. Personligen skulle jag valt en E46 328-99 istället för en ny vagn om det gäller att spara några tusenlappar. E36 är för mig en gammal och ointressant modell. |
|
|
Soton, > Bakvagnen ska inte vara förenklad i nya compacten. ska inte, men är nog ändå. Den ska vara i stort sätt identisk med bakvagnen i Mini Cooper (förutom diffklump och drivaxlar). En kompromiss för det praktiska eftersom man inte vill låta en optimal hjulupphängning inskränka lastutrymmet i varken Minin lr Compacten. Stick in skallen och kika själv som jag gjorde Länk så kan vi få lite fakta i diskussionen. /göran, vintermannen/ |
|
Soton |
Min far har en 523;a och en en gåg Bjoerck fyrorna är snikvarianter. På sexorna har du filtinklädda fack. Som sagt femman rullar på ballongdäck och är en 3 år äldre konstruktion. Kan förstå att en fyra kännns sämre än en femma men sexorna är bättre. Varför säljer treorna mycket bättre än femman. Det är inte bara en prisfråga. |
Soton |
acey: Bilen är modernare du slipper E36ans löjligt höga vindbrus. Dåliga materialval i inredningen. Ett bättre rostskydd. Billigare service och ägandekostnader. Du är nog den enda som föredrar en 4 år gammal bil... |
Soton |
Bjoerck: Är du en sån som har BMW för att impa på andra. För att flasha helt enkelt. Själv kör jag BMW för kvaliten körkänslan och bakhjulsdriften vad folk tycker om min BMW skiter jag fullständigt i. Jag menade vad femman utrusats med för däck som standard. |
Soton |
Göran: Där har du fel nya compactens bakvagn har inget att göra med nya Minin. Inte enligt den försäljare jag pratat med. |
|
Soton, så mycket man hört av säljare gm åren. Mina källor har overall när de jobbar med bilar, men jag säger det igen: det är enkelt att verifiera hissa din bil och kika, jmf sedan med en Compact. Eller så kan du läsa på bmw.se: Sedan: ------------- klipp -------------------------- 50/50 viktfördelning Bak: individuellt upphängd centralaxel, ------------- klipp -------------------------- Compact: ------------- klipp -------------------------- bak: individuellt upphängd snedlänkaxel, ------------- klipp -------------------------- Jag är väl bara korkad som insisterar på fakta :-) /göran, vintermannen/ |
|
Soton |
Vem bryr sig båda tillverkas av BMW, Så jag förstår icke relevansen. |
|
Relevansen är väl att det är två helt skilda konstruktioner, oavsett vem som tillverkar. En gissning är väl att det är kostnaden som styr.. Soton, var det inte du som sa: "själv så kör jag hellre en säg 99:ans compact än en 93-96:ans valfri modell 328 undantaget o M3 förstås" och "Acey, Du är nog den enda som föredrar en 4 år gammal bil... " Förstår inte riktigt vad du vill få fram (det var väl dessutom du som ställde den första frågan om ämnet) ? Du hävdar ju hela tiden att du vet allt om E36/E46, varför fråga ???? Mvh Anders S. |
|
|
Soton: Så trevligt att din far har en 523:a! Och?!? Att kalla en bil för 280 000:- (min fd 318i-00)snikmodell var hårt, men okej, sexorna är trevligare. Det lustiga är att Du själv vill ha en RIKTIG snikmodell i form av en 316ti... Vad Du menar med att jag kör BMW för att impa eller flasha på andra hoppas jag Du tänker förklara mer ingående. Annars kräver jag en ursäkt! Jag har tillräckligt kapital för att köpa något betydligt häftigare än en femserie om jag skulle vilja imponera på andra. Jag anser inte att en BMW är en symbol för välstånd. Jag anser inte att bilar överhuvudtaget är statusgivande. Din minst sagt amatörmässiga psykoanalytiska tolkning av mitt val av däckdimension får mig att fundera på om jag skall skratta eller gråta? Huruvida jag har valt den extremt tuffa dimensionen 235/45-17 för att impa på brudar eller ej är inte din huvudvärk. Originaldimensionen är 225/60-15. Standard på min E46 var 195/65-15 och den var inte lika komfortabel. |
|
|
Bjoerck: Hahaha, nu fick du tyst på Soton. //Marin Får åka en skitig Golf-92 nu:-( |
|
|
Det känns som den här disskusionen har ballat ur lite.. För det första så tycker jag att du SOTON ska köpa den bil du vill ha. Tycker du att det verkar vara så mycket roligare att köra runt i en 316 compact med massa utr istället för i din 323 Coupe så gör det. Jag tror ju tyvärr att det inte kommer bli nån bra affär för compacten står ju inte speciellt högt i andrahandsvärde. Gör väl visserligen ingen BMW idag men compact är alltid compact. Sen kvittar det ju vad jag hade köpt för dom pengarna. Men alla andra här verkar ju tycka det är viktigt att framhäva det. Jag hade inte heller köpt en M3a eller en E36a. Det verkar ju ända som att du vill köra E46. Gör det då, och skit i vad alla andra tycker! Mvh Johan |
|
|
Jag har inte påstått att jag hellre vill ha en m3 än en 325ti men tar hellre en sådan än än 325ti. Och tror inte att man kan säga att man hellre väljer 325tin för att man älskar körkänsla osv. För då väljer man kanske hellre den senaste e36 m3an och får lite stålar över till ett service konto! Jag försvarar inte e36 modellen för att jag äger en. Anledningen till att jag har en är för att ha en rolig bil att pendla hem till med 1ggr i veckan. Efter plugget så blir något mycket roligare och inte nödvändigtvis bmw även om senaste e46 m3an är helt okej. Jag är inte det minsta jävig och hag har sagt att jag inte vill ha en upphettad diskussion jag vill bara veta på vilka grunder man kan jämnföra en m3 och en 325ti och få det till att 325tin är bättre. Dessutom handlade det om en 316ti från början vilket gör valet ännu konstigare! Jag förstår vikten i billigare ägarkostnader (försäkring, bensin, service). Modernare inredning kanske också. Men om man är ute efter körkänslan väljer man inte en TI. Sen hur man har det rent ekonomiskt är ju en annan grej. Tråkigt att man inte kan få disskutera utan att folk ska flippa ut pga av bilar dom äger! |
|
|
acey: Jag har deklarerat de punkter där jag anser att en E46 är bättre än E36. Det Du (och Göran-vintermannen) efterfrågade var moderniteter. Körkänsla är något annat och då kan jag hålla med om att M3-E36 har sina kvaliteter. Men den är inte modernare än den simplaste av E46:or. Jag har ägt både E36 och E46 och har numera en E39 så jag anser inte att jag är jävig på grund av mitt bilinnehav. Ha det så bra! |
|
|
bjoerck: nej syftade inte på dina kommentarer främst men tråkigt när en diskussion spårar ur för att man inte kan komma överens (inte just vi två kanske) men att folk blir arga? Ställer man en fråga här kommer man få olika svar, och man ska inte bli förbannad för att folk svarar annat än vad man vill höra. Soton ställer en fråga, får höra andra svar än han förväntar sig och går då till diverse påhopp. Han säger att jag är den enda som vill ha en 4 år gammal bil, när han i förra andetaget precis sa att han kunde tänka sig en 328 eller m3 e36? Jag tycker det är kul att diskutera, och jag är den förste att "ge" mig när jag hör ett argument som biter på mig. Ha en trevlig kväll nu är det fest :) |
|
Soton |
En 318 kostade 218.000 min kostade 317.000 inte skryter jag om det. Att du sen extrautrustade din för en skaplig slant gör den inte till en sexa. Tycker bara att det är rätt kul då du skröt så oerhört om din 318 på mailinglistan att den absolut var bättre än 320. Jag har vuxit ifrån och ha starka motorer jag vill ha utrustning i bilen. Och Marin han fick inte tyst på mig... |
Soton |
acey jag tycker att du ska prova en 325ti innan du uttalar dig. Som sagt jag har växt ifrån starka motorer och är rädd för att den ramlösa 323ci jag äger nu innebär problem i framtiden. Jag vill ha TV navi läder och allt annat kul i min nya BMW. Observera att det kan bli en 325ti jag ska prova en imorgon. Låter motsägelsefullt men när compacten är så kul med 115 hk vad blir det inte då med 192 hk. Men blir det en sådan så blir det inte mycket över till godis... Vågar påstå att jag garanterat väljer en 325ti över en 98:ans M3... |
Soton |
Det där med värdeminskning på compacten stämmer inte alls. Speciellt femserien men även E36 har rasat totalt endel pga importen. Compacterna jag har kikat på har tappat 30000 på tre år inte alls farligt. Min 323ci får jag 240.000 för i inbyte och den säljs fär 270.000 ett tapp på 47.000 på 1.5 år |
bmwnisse |
Jaha ? |
Soton |
Vem bad om din åsikt? Och vadå jaha? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.