AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.426

Varför har compacten dåligt rykte?

Sida 2 av 10
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Soton kanske tar med de bilarna i sin jämförelse, då flera som angriper ämnet är ägare av äldre E36-modeller, oftast med 6 cylindrar :)

///Kjellen

Visa användare
605
göran
525ixt-94
bjoerk,

då får du ta och redovisa vad för moderniteter
som finns i en ny 325 compact jämfört med en
nittitals-M3:a. Gissning från mig: ingenting.

Nybilslukt och garantier är värt en del för vissa
men det har inget med teknik att göra.

kollade på bytbil,
den dyrast 90tals-M3:an kostade 249' och var
från 1995:
Länk
Mycket mer bil för pengarna än en ny compact för
samma pris.

Om jag inte behöver en M3 så kan jag alltid köpa
en 325:a från -95 istället och få mycket slantar
över att som harri dricka "Kossu ja Jaffa" varje
helg.

/göran,
vintermannen/
Mr
1.141
Mr C
BMW X3, 2,0D -15
Men Göran, så kan man ju inte jämföra. Det handlar väl inte bara om moderniteter! Det är ju två helt olika bilar du jämför. Att köpa en ny bil innebär ju en högre grad av trygghet och i detta fall ett betydligt billigare ägande.

Mr C
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bjoerk.

Jag tror inte att en m3 från 98 skulle vara omodernare än en 325ti 02. Det skulle nog snarare vara tvärt om.

Sen är försäkringskostnader och ägande kostnader en helt annan femma. Men köper man en m3a som är 50 tusen billigare så har man ett ganska fett service konto.
göran & acey:
Hur kan Ni påstå att en M3-98 är lika modern som en ny 325ti? Ni behagar skämta med mig!?! M3-98 tillhör E36-familjen, en modell som presenterades för drygt elva år sedan! Även fast E36:orna förfinades under årens gång går det aldrig att kringå dess uråldriga grundkonstrukrion. E46:an är en komfortablare, tystare, större, bränslsnålare och mer miljövänlig än dess föregångare. Dessutom är den helt överlägsen gällande krocksäkerhet. Även en ny BMW 316 är modernare än den snabbaste av snabba E36-M3:or. Den enda grenen där E36-M3 kan hävda sig mot en ny BMW är prestanda. I övrigt är det en sämre bil. Nytt är nytt, gammalt är gammalt...

göran: Hoppas det där med begagnad 325-95 istället för ny var ett skämt! Om Du ägt någon ny bil så vet Du att det inte går att jämföra med en sju år gammal bil. Det billigaste alternativet är att cykla då kan 260000:- spenderas på sprit! :-)
Visa användare
605
göran
525ixt-94
bjoerk,

det är lätt att säga "uråldrig konstruktion",
men svår att precisera:
Både motor, drivlina och chassi på en M3/E36 är mer
avancerat än på en ny 325, speciellt om vi talar
compacten som har en förenklad bakvagn. Komforten
i M-stolar är suverän. Slängde in M5/E34-stolar i
min 525:a, det var det bästa jag gjort!
Krocksäkerhet, OK har inte sett testresultat men det
köper jag.
Bränsleförbrukning: jaja, man köper inte M3 för att
spara bränsle, titta på Renault Laguna eller nåt.

Personligen skulle jag aldrig köpa en fabriksny bil,
inte ens om jag vann på måltipset. Jag låter nån annan
ta smällen med de första milen/tidens desperata värde-
minskning. Tur för mig att alla inte tänker lika :-)

Som du borde förstå av min sig så kan jag inte cykla
året runt, speciellt som jag har 35 mil till stugan.

/göran,
vintermannen/
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Håller med Göran. Varför skulle en lättare och mindre kompakt vara mer krocksäker än en M3a? Jag förstår inte riktigt vore kul att se på vilka punkter compacten slår m3an.
Soton
acey:
Poängen var att det är mest folk i bilar av årsmodell 92-97 som klagar på compacten. En 325ti kostar utan paket 279.000 du klara dig inte under 300.000

5-serien är en bra bil men E46 är snyggare spänstigare och nyare framförallt. Har svårt att se att femman är mer påkostad än trean. Du skulle ha ägt en sexa av E46:an Bjoerck!
Soton
Och att en ny compact är trevligare än en äldre 3-serie.
Vilken bil som är snyggast tänker jag inte uttala mig om. Däremot märks det att femserien vänder sig till kunder som kräver lte mer när det gäller komfort. Bilen är betydligt tystare än treserien. Även fjädringskomforten är bättre. Inredeningen känns mer påkostad med detaljer som till exempel filtinklädda fack. Att femserien är mer påkostad än treserien tycker jag inte är konstigt då de är dyrare. Sjuserien är med all säkerhet mer påkostad än femman. Man får vad man betalar för...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bjoerk:
Helt rätt! 5-serie (e39) är överlägsen 3-serie (e46) på alla punkter, utom accelerationen.
Att en jämföra en e36 med e46 är ganska korkat. e36 säljs sedan slutet av 1990, dvs bilen konstruerades nån gång i mitte/slutet av 80-talet. Bara en enkel sak som ställbar ratt i djupled sägger en del om konstruktionen.
Om bara prestanda gällde.....köp en Impreza och trimma utav bara helvete.
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Jag börjar ana att kritiken inte alls har någon grund i teknik, motoregenskaper eller köregenskaper, utan bara i "bakbumpern" som skiljer sig från mängden. I ett annat forum längre ner diskuteras en E36 316 -91. Där står att läsa folks kommentarer "rolig att gasa med"... Ändå har ju de gamla E36 316 bara 1.6 liters fyror, medans Compacten har 1.9
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Marin: Att konstruktionen har sin del del i början mitten av 80 kvittar eftersom e46 väl ändå bara är en utveckling av e36? Många komponenter är fortfarande de samma. Jag vill bara ha ett svar på vad som är modernare och bättre i compacten än i en m3a från 98? Förutom ställbar ratt i djupled då tydligen. Ingen kritik till någon jag vill bara veta vilka makalösa nya lösningar som compacten har som inte en m3a från 98 hade. Om man tittar åt andra hållet kan man ju börja med motor/växellåda/hjulupphägningar/fälgar/bromsar/säten osv är ju allt bättre i en m3a? Är det rent estetiskt att compacten är modernare eller vad menas?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Acey:
Bara så att du vet så står inte compact modellerna specielt högt i kurs hos mig, jag tycker att dom är asfula.
E46 är helt nykonstruerad bil från grunden. Inte som AUDI 100/A6 eller Volvo 850/S70.
Jag jämför e46 med e36, och då är e46-an överlägsen den gamla modellen i ALLT.
//Marin

Får åka en skitig Golf-92 nu:-(

Visa användare
605
göran
525ixt-94
Marin,

nyare betyder inte alltid bättre,
speciellt om man jmf 2 bilar som
är så olika som 325 och M3.

Jag skulle tro att 325/E36 och 325/E46
har mer gemensamt än 325/E36 och M3/E36.
Även bortsett från från detta så kan vi ta
ett exempel från vad du söker:
Touringmodellerna av E34 och E39 har olika
bakvagnar, E34 har bättre vägegenskaper, E39
har större lastutrymme.
Vilket är bättre?
Beror på vad man prioriterar.

/göran,
vintermannen/
Astral
Ho ho..
Skulle inte vilja byta min gamla darling mot en ny compact. Compacten må vara ny å allt de där men den faller mig inte alls i smaken den ser smått löljig å hoptryckt ut nä som några andra sagt mkt hellre köper jag mig en m3:a mest eftersom de e en m3:a jag strävar efter men tills dess så står min 325: e36 mkt högre upp i önskelistan än en compact -02a. Det är min åsikt tack för mig!

Me Be M3 Wannabe! =)
Soton
Filtinklädda fack har du på E46 sexorna också Bjoerck.
Att femman går tyst och mjukt kan ju ha att göra med att den rullar på ballongdäck som skulle göra en Volvo 240 stolt.
Soton
Bakvagnen ska inte vara förenklad i nya compacten.
Filtinklädda fack var det icke på min svensksålda E46-00. Ballongdäck? Att Du inte ens kan hålla med om att en femserie är komfortablare än en liten treserie är tragiskt. För övrigt rullar min femma på 45-profil vilket var vad jag hade på min före detta E46. När det gäller lyxkänsla så är det femserie och uppåt som gäller. Trean må vara liten och dyr men någon lyxkänsla stoltserar den ej med.

Mvh Andreas, som gillar sin komfortabla 1600-kilosklump
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Tycker knappast att någon fem eller tre serie direkt utstrålar någon direkt lyx känsla (undantaget m modellerna men dom känns väl mer exotiska). BMW är ju nästan en dussin ala volvo och jag tycker knappast att varken en 5 eller 3 serie står för "lyx". I så fall ska man välja någon lyxigare mercedes eller 7 serie. BMW 3 serie står för körglädje och körkänsla. Man sätter föraren i fokus. Femman står för samma sak för lite mer praktiskt. Den står för att även om du har ungar och behöver en "laståsna" men ändå inte vill välja bort körglädje. Lite mer betoning på komfort än sport. Lite mer gubbe än 25 årig it kille. Femman står inte för "lyx".

Sen har jag fortfarande inte hört hur compacten slår 98ans m3a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.