AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
906

Ventil justering

Po
110
Power M5
BMW M5 -91
hur ofta behövs ventilerna justeras på 3.6l kör inte speciellt hårt mer som en normal bruksbil, samt är det nåt visst miltal som kamkjedjan bör bytas?????
zemren
Kamkedjan behövs väll inte bytas
förrän den börjar rassla (tro ja), tror inte de
e vid några speciella miltal... (Så var det då på min 525 24v)

Äre inte självjusterande ventiler??!!

/zemrén
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Vid varje inspektion skall ventilspelet kollas. Kamrem behöver ej bytas om den inte är slut.
Fi
82
Finkel
325im -88
Zemren: är inte självjusterande,justeras in med "skims" på ovan sidan av tryckaren.
kane: inte rem på s38b36 eller.. är kedja på den..
ventilerna behöver du inte justera (om den inte har gått riktigt långt) förs du slipar in dom.. och har den gått riktig lång kan du ju gör en inslipning och upp fräschning av toppen..
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Skulle starkt rekommendera att du med jämna mellanrum kontrollerar ventilspelet. kontrollera är enkelt att göra själv med bladmått. Skäl:

1) BMW rekommenderar ventilkontroll och ev. justering på M 5-orna vid varje Inspektion I och II. Åtminstone på den -95:a jag hade.

2) Skulle något hända pga slarv med ventiljusteringe kan jag tänka mig flera scenarior där jag ännu inte hunnit lärt mig räkna så långt som det skulle kunna kosta att fixa till det igen.

Har förresten fortfarande kvar (till ingen större nytta) verktyget man behöver för att trycka ner ventiltryckarna med för att få bort justeringsbrickorna. Passar alla 3,6 3,8 och dom flesta M635 har jag för mig.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.