|
|
|
|---|---|
| Hur kan man montera in extra bas, om man har DSP. | |
|
Undrar jag med =). MVH Erik |
|
|
Det kan man säkert, under förutsättning att systemet inte har akustisk återkoppling till DSP:n via mic i kupén. Det skulle gå även då, fast DSP:n skulle försöka kompensera för den ökade nivån i de låga registren, dvs den skulle försöka få det att låta som tänkt (!) i bilen. FP |
|
| finns det någon som försökt? | |
|
Jag håller på att planera detta projekt efter en hel del funderande. Jag har valt en färdig aktiv sub och har tänkt att koppla in den enligt följande: * Koppla ur kontakten till den s.k. subben i hatthyllan. Eventuellt tar jag bort den och byter hatthylleklädseln till den utan sub. * I den svarta grövre 15-poliga kontakten ovanpå DSP-förstärkaren finns bl.a. följande signaler som jag tänkte tappa av med s.k. "strömtjuvar": Pin 1 + signal sub 1 Pin 2 + signal sub 2 Pin 4 Antennstyrning Pin 6 - signal sub 4 Pin 7 - signal sub 3 Pin 9 - signal sub 1 Pin 10 - signal sub 2 Pin 13 + signal sub 4 Pin 14 + signal sub 3 Pin 15 jord Jag har tänkt koppla in Pin 1 och Pin 15 till ingången på (mono-)förstärkaren för subben. Då jag räknar med att förstärkaren i DSP-boxen är bryggkopplad så genom att använda bara ena halvan av signalen halverar jag spänningen och räknar med att kunna gå direkt in på steget. OBS, det är tydligen viktigt att INTE använda en högnivå till lågnivåadapter som simulerar en högtalarlast då detta skall ge upphov till massor med distorsion. Då det redan är filtrerat i DSP-boxen och det är i det närmaste ogörligt att ändra behövs inga filter i de nya förstärkarna. Dessutom som fas två i projektet har jag tänkt att klippa av högnivån till framdörrarna, summera mellan och diskantsignalen samt mata den summarde mellan/diskant-signalen samt mellanbasen till ett riktigt slutsteg som sedan driver mid-bas och diskant i framdörrarna genom orginalkablaget. Men det är som sagt nästa fas. Jag har redan bytt ut högtalarelementen i framdörrarna och det blev lite bättre men effektförstärkaren i DSP-boxen suger verkligen. Vilka fabrikat och varumärken man väljer på de nya grejerna är upp till var och en. Det är en helt annan debatt än hur man gör. Mvh Björn Länk |
|
|
Ovanstående gick förträffligt. Enda överraskningen var att drivningen av orginal-subben inte var bryggkopplad utan '- signal' är helt enkelt jord. Monterade ur orginalsubben. Kopplade avtappningen från Pin 1 och 9 direkt till linjeingången på steget - gick f.ö. utmärkt med nivån. Sedan avtappningen från pin 4 till remote-påslaget. Klart! Just nu har jag en gammal skrutt-låda medan jag väntar på bandpasslådan, men redan detta låter bättre. :) Iofs lite trångt under Nav Computern ner mot kontakten på ovansidan av DSP-förstärkaren men det gick med lite virkande. Mvh Björn Länk |
|
|
Det jag skrev var FEL, FEL, FEL! Se: Länk för hur man gör på riktigt. Mvh Björn Länk |
|
|
Varför var detta fel? Jag vill inte riva ut allt som du gör i länken... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.