|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nu är man ju lite partisk i målet, men sjuan är ju det självklara valet...:) | |
-Daniel- |
Anders.W varför är då 7an så mycket dyrare att repa? det är ju samma motor och nästan likadan utrustning? |
|
Goddag gott folk! Det är jag som funderar på 740/540. Tackar så mkt för alla svar hittills (även om det dock inte ens var jag som ställde frågan från början). För att precisera det hela lite närmare så är jag ute efter en bil som är kul att köra. Jag har inte ens en tanke på att rejsa med den men för den sakens skull så får det ju gärna vara skapligt krut under huven (där av en bil med 8a). Det jag strävar efter att få tag på är en bil med kvalitetskänsla, stabilitet på vägen, prestanda och komfort, dvs allt som gör att det är kul att köra bil (åtminstone i min värld). Dock så är jag såpass dåligt bevandrad i BMW-modeller och därav så önkskas lite mer hjälp. Jag har inte för avsikt att behålla bilen tills jag blir pensionär så den får ju gärna vara tämligen lättsåld också det är därför jag överväger 540 mer än 740 även om 740:n dock är betydligt fetare. Hur stor skillnad är det i pris på reservdelar, service mm mellan de olika modellerna? Finns det några kända fel på respektive modell som man bör passa sig för? Finns det nåt BÄTTRE alternativ än nån av dessa modeller? |
|
|
Med tanke på att 540 väger nästan 200Kg mindre än 740 så är den det körglada alternativet! Men ska den vara lättsåld senare så är Touringen (kombi) antagligen mer attraktiv, och den ska helst ha lågt milantal... Mvh |
|
Måsen |
Japp, 540 Touring i så fall. Själv kör jag "snikalternativet" 528 Toruring som jag tycker är mycket bil för pengarna, vad man än tittar på, typ prestanda, körglädje, kvalitetskänsla, 2:a handsvärde mm. 8-an är natuligtvis ett strå vassare men den passerar det ekonomiska sträck familjen (frun) tycker är rimligt för att ta sig från A till B som hon uttrycker det... Om du söker och läser ett par timmar här på forumet hittar du nog svar på dina övriga frågor. H MK |
|
är det NÅGON som har ägande kostnader i form av siffror att presentera? Känns som om denna frågan kommit upp 100 gånger svaren varit lika diffusa varje gång... Är själv gankska intresserad av att veta! Vore tacksam för svar. Varför är E38 dyrare att reparera om motor & låda är samma som i E39? 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
|
Hej Kan nog med ganska stor säkerhet säga att 540 och 740 lirar i samma prisklubb vad gäller Rep, service, bensinförbr, försäkr...m.m. Det är det enskilda exemplaret som är avgörande. Gäller att hitta (ha lite tur) en välservad bil i bra skick helt enkelt. Ägandekostnaden är likvärdig på dessa bilar, möjligen är 540'n något billigare, men det är isf väldigt lite som skiljer. Enklast är ju att du provkör dessa bilar så får du ganska snabbt en uppfattning om dess karaktär. Du blir garanterat inte besviken vilken du än väljer. L |
|
|
"Scheckheft" här på forumet har nyligen presenterat sin nya E38-sida (bl,a 740)--> Länk , där finns att läsa om "kända fel"...."att se upp med" inför köp av bl.a 740. Här är Tråden om nya E38-sidan Länk L |
|
|
Lazze Bra länk tipps! |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Mugge! Kolla in Länk under flicken ekonomi. Där har jag specat mina faktiska kostnader för en 540iAT. :) "I used to jog but the ice-cubes kept falling out of my glass!" |
|
Tack för länken! Exemplarisk säljsida... Det är så man vill ha bilen visad innan man åker och tittar på den. 4Cyl. - Inte för att man vill, utan för att man måste! |
|
-Daniel- |
faceliften kom -98 säger ni...vad är det för skillnader mot för dom äldre e38orna och är det någon e38 ägare som kan slänga ut en siffra på vad ni betalar på eran e38 i månaden och gärna hur mycket dyrare (om dom är det) standardreservdelarna är mot för en standardbil vi kan van väl ta en 528 e39 som exempel |
Scheckheft |
Hej Svar på frågan om faceliften får du på min hemsida Mvh Scheckheft ___ Länk |
-Daniel- |
aha nu hittade jag det var och kollade lite där förut men såg det inte då ps mycket snygg och informativ hemsida du har gjort men skulle behöva nått cirkapris på vad det kan kosta att äga en 740 är väldigt sugen att fara ner till tyskland och hämta en nästa sommar, då blir det bara skönt att glida dom många och långa milen upp till luleå igen skatten och försäkringen är jag inte speciellt orolig över 1400 nu på min 525 mot då 2200 tror jag att det stod på din hemsida 800 spänn är endå inte så farligt tycker jag försäkringen har jag kollat upp med lite olika bolag och har tokhög försäkring nu på 10.000 nu för en trafikförsäkring men sen när jag flyttar får jag garage och förvånande nog så var inte halvförsäkringen på en 740 så väldigt mycket högre än vad jag har nu (nog för att man kommer att ta en helföräkring) som sagt lite standard reservdelar jag är ute efter + alla andra tänkbara kringkostnader |
-Daniel- |
va blyga e38 ägarna va att säga hur mycket som läggs ut på bilen i månaden eller är det ingen som vågar räkna ut vad det blir för att man kan svimma då? ;) hehe.. men för att vara alvarlig skulle faktiskt vara roligt att höra någon siffra...sitter i valet och kvalet nu om jag ska våga mig på en 740 |
-Daniel- |
förresten Scheckheft går det att bara byta ut så man får faceliften på en -96 som jag fundrar på eller är skärmar och sådant också ändrat?...såg att blinkerserna skulle vara lite annorlunda |
Scheckheft |
Hej Länk Under rubriken karossen,bromsar hittar du en länk som heter "byte till facelift". Där har du bilder på hela ombyggnadsarbete. Du måste byta framskärmar, köpa plastkåpan till trösklarna, svetsa nya domkraftsfästen, köpa ny domkraft, köpa nya glas till strålkastare/blinker, ny täckkåpa till strålkastarna, köpa/montera ny takantenn (hajfena). Omfattande arbete som dessutom är kostsam. Då är det bättre att köpa en facelift direkt. Angående ägarkostnader: ibland vill man inte bli påmind om hur dyrt det är. Exempel från min sista bil (shadowline), årsm 96 Byte vattenpump: 2900:- inkl arbete, byte extrafläkt 2500:- (material), byte av motorolja + 2 st microfilter: ca 2500:- (material), byte fönsterhiss: 2200:- (material), byte bomssivor + belägg fram: ca 3000:-, omlack av motorhuv: 4000:-, byte strålkastarglas: 695:-. Skatt: 2250:-, Försäkring: 8500:-/helår Summa: 28545:- på 8 månader = ca 3500/månad Då ska det sägas att jag är överpedant och att omlackeringen av motorhuven + strålkastarglasen kanske inte var helt nödvändiga. I kostnaderna ingår inte bensinen. Så visst är det dyrt. Det jag räknade fram är ett snittpris. Lagen om alltings jävlighet gör att vissa saker går sönder samtidigt som vattenpumpen och extrafläkten, och att kostnaderna då skjuter i höjden. Kan säga att det svors hemma hos mig och i garaget... Mvh Scheckheft ___ Länk |
-Daniel- |
tack för exemplet på kostnaderna och jag kan förstå att det kan ha svurits en del över allt som gått sönder jag tycker faktiskt endå att det inte var så farligt som jag hade trott endå klart att nästan 29000 är mycket pengar men som sagt du hade en del otur med bilen som man kan ha ibland + motorhuven då det kan väl nästan iaf bli något liknande om man hade haft samma problem med en annan bil bmw kanske då närmast en 528 som jag också har funderat på eller? som det verkar nu iaf så blir det att börja leta efter en e38a snart |
-Daniel- |
här är det med 528 och 540 är verkligen delarna så väldigt myket billigare än 740? som jag förstått är det elektroniken som kostar mest att fixa.. hur mycket mer el är det i en 7a än en 5a? |
|
pris på försäkring på en 540 e39 liger i melan 7500:- och 40000:- om året beroende på ålder och vart du bor. skatten är ca 2200:- om året |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.