AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
21.471

540 E39 eller 740 E38 ?

Sida 1 av 2
sc
38
scramblin
328iA -96
Hej alla.

Jag har äntligen fått min bästa vän på bättre banor än Volvo...
Han är kluven i valet mellan 540 och 740 dock. Jag vet inte vad jag ska säga eller tippsa om, tacksam för alla råd och erfarenheter beträffande problem och njutning :o)
Det ska vara en året runt bil som inte kommer att gå speciellt långa sträckor åt gången. Han incisterade på en 8:a under huven... Så 528 / 728 / 750 va helt uteslutet...
Men som sagt, ser fram emot allas berättelser och råd!
Ja... vad ska man säga... det är ju samma motor... så 740 är ju då självklart törstigare eftersom den är tyngre. Jag har aldrig ägt en 740... men kört en hel del... och den största skillnaden enligt mig är ju storleken... om båda bilarna har samma utrustning.

-Daniel-
hur är det med skatten och rep kostanderna och försäkring är det ungefär lika?

(själjklart beroende på vem som försäkrar men på ett ungefär)
Två suveränt fina bilar.
Frågan är om din vän söker en lite större bil? Isåfall är 740 en bra kandidat.
540 blir ju lite sportigare då den är mindre.
Hugget som stucket tycker jag!

Lycka till!

Nipply
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Och komfortmässigt?
Komfortmässigt så är det ju ingen direkt hemlighet att 740 är en av världens bekvämaste bilar att färdas i....
Har ingen jätteerfarenhet av 540 utan enbart av M5 E39 och den är rätt hård men ändå bekväm.

Nipply
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tycker att e39 har pinsamt dåliga innerutrymmen (baksäte) med tanke på yttermåtten (en A6 är gigantisk i jämförelse).
Jag skulle välja e38
//Marin
-Daniel-
och så till det viktigaste..hehe. ;)

hur långt efter kan en 740 tänkas vara vid rödljuset

den är ju ganska tung

och hur är det med 3serien 328 330 m.m?
Behövs inte stora utrymmen: 840i. Underskattad bil till relativt bra pris. Dessutom ovanligare än 5- och 7-serien. Och tro inte på snacket om att 8-serien inte är bra bilar. Det är bara en myt.
320-325
hmm

740ia 0-100 på 7,0-7,2 ungefär beroende på om det är 4,0 eller4,4l

540ia 0-100 på 6,2-6,7 typ beroende på manuell eller 4,0 eller4,4l så det rör på sej måntro ..

men 0-100 är väl inte dessa bilars bästa egenskaper .. för då ska man nog välja en opel kadett gsi eller nåt

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
:)

Micke K. bmwcs nr.05085
Länk
Vem bryr sig om 0-100km/h i dessa sammanhang?
sc
38
scramblin
328iA -96
Kul me alla svar :o)
Jag har pratat med min gode vän idag igen, har verkar luta åt 540 av några anledningar.
Personligen tror jag att man kan göra en bra affär vid köp av en 740. Medans 540 och hela 5 serien kan tänkas ramla ner i pris innom de närmaste åren med tanke på nya modellens introdukion. Men vad vet jag?? Kankse är lättare att sälja 540 när det och om det blir dags för det.
Men lyxen som 7 serien utstrålar är ju härlig måste jag säga :o)
Nåväl, han är inte övertygad men jag börjar bli fundersam på att skicka in min 328iA mot 5 el. 7 serie nu. :o)

P.S det är sent nu så stavfel kan bero på det...
Storleken avgör. 540'n känns lite trång efter att ha åkt 740.
Men 540'n räcker ju till oxå, beror ju på vilka utrymmeskrav man har.
Annars har bilarna mycket gemensamt.

// Lazze
Länk
Jag skulle valt 740n , först och främst komforten och storleken sedan pga. att kvalitetskänslan är snäppet högre i E38an än E39an, paneler och dylikt. Men är avsikten att raca vid rödljus så skulle jag tagit 540n. ;o)

Ny bild 18 Jan-
Länk
320-325
jag hade valt 740 för dom är nog billigare ... =mer bil för pengarna.

jag ska själv spara ihop till en snart en 740 jag är bara fundersam om det ska bli en manuell eller automat .

vad det gäller trimm så är ju kompressor nice..på dessa underbara BMW V8 or
-Daniel-
vad är skillnaden på ägandekostnaderna reservdelar m.m?

om det nu är någon större skillnad?
Tycker 540 räcker till både utrymmes mässigt och komfort mässigt...

Jag är ganska lång ( 1,87 ) och pappa har stolen i bakersta läget.
Ändå har jag mer än tillräcklig plats för benen.

Sen är komforten underbar trots 18" med lågprofil, sport-chassi och sportstolar.

7-serien har troligen ännu bättre komfort...

Men 540 borde ju vara roligare att köra... utbudet av manuella med sport-chassi är ju större om man är ute efter att verkligen KÖRA bil...

Men det är ju en smak sak, vilken han än väljer har han en bil av yppersta världsklass!
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Med stolen i bakersta/lägsta läge får knappast en vuxen person plats i en e39, småbarn möjligtvis. Eller oxå så har du världens smalaste ben. Vakna grabben!
//Marin
Måsen
Håller nog med Marin ang baksätet, min ena grabb ska fylla 5 och han fastnar alltid med skorna mellan baksätet och ryggstödet på förarsidan när man ska lyfta ut honom, så gott om plats är det inte bak, för en så pass stor bil.

H MK
Skulle utan tvekan ta en 7 serie.. Men se till att hitta en fin hel bil. De e inte gratis att reparera.

A

M-POWER!
Letar Sportavgas o Fälgar

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.