AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.199

Tips på styrsystem?

Hello Nasty!
Bygger en M30 3.5l sugmotor.

Har satt ribban rätt högt och räknar med en potent sugmotor men behöver ett styrsystem och vet inte vad jag ska åka med?

Finns flera personer på forumet men alla bygger bara överladdat.

Med tanke på all kunskap som många sitter inne med här så kanske någon kan hjälpa mig att plocka ut ett system?

SMT6 var jag inne på ett tag men tror man får lägga ner väldigt mycket tid för att få det bra, nja man får vad man betalar för så
jag är nog mer inne på autronic eller liknande.

Kommer köra med spjällhus vet ej hur det blir med plenum får nog köra med spjällpotensiometer istället för mapp.

Är intres. av alla förslag, dagens system klarar ju av det mesta men har jag anv. för det när jag bara ska åka sugmotor? (ev. lite gas)

Mina krav, lätt att mappa det ska vara pålitligt.

Mvh/Henrik

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Har precis samma funderingar som dig. Ska också köra med själlhus (från M5 3,8). Vet inte vilket som funkar bäst, MAP eller spjällägesgivare? MegaSquirt (lr vad det heter), låter ju som ett billigt alternativ.

///Jesper

BMWCS #5494
Hello Nasty!
Ska man ha plenum så går det väl bra med map men har man väldigt vass kam så borde det ju bli lite konstiga tryck då vet jag inte hur bra det funkar.

/Henrik

Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Vill helst slippa plenum. Men frågan är vad som är bäst. Plenum med MAP, eller spjälläge utan plenum. Vet inte riktigt hur vass kam jag ska använda heller. Troligtvis runt 300grader.

///Jesper

BMWCS #5494
Hello Nasty!
Jag har redan en Gr.A kam o den är rätt vass, är inte helt hundra men in 316gr ut 306gr lyft runt 12mm.

/Henrik
jo
1.369
johankihl
318iS turbo -90 steg6
BMW M3 -94

Ett DTA exp48 är mycket fina grejer med allt lull lull du kan tänka dig till en sugmotor, går självklart att använda till turbo men är väldigt fint till en sug motor, kostar 10 000:- att köpa om du handlar av rätt ÅF. Maila mig så ska du få ett tips. OBS, DTA sprutet är enkelt att mappa och använder dessutom vilka givare du än ger den så orginalgrejerna fungerar kanon.

johankihl@hotmail.com
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Hittade lite info om DTA: Länk

Verkar ju helt ok.

///Jesper

BMWCS #5494
Hello Nasty!
Johan det låter intres.

Är Autronic smc överdrivet för mig att anv. till sugmotor?
Själv tycker jag det verkar suveränt klarar allt plus att med bredbandslambda mappas det typ av sig själv?

Ingen annan som har något att säga?

/Henrik

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.