AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
736

m5 3,6 el 3,8

står i valet o kvalet här att köpa en m5:a
den är importerad för 2 år sedan, o ägaren hävdar starkt att det är en -92 med 3,8 liters motorn, fast när jag gick in på bilregistret så står det att det är en -91 3,6. men han hävdar fortfarande att det är 3,8:an kan det ha blivit nå fel vid reg bes. och hur kan man se på den motormässigt vilket motor som sitter i, hur ser man skillnaden på dem?

mvh Björn

Mvh Björn
Om texten M-POWER står mitt på ventilkåpan så e de en 3.8,står den däremot närmare mot insuget till så e de en 3.6...

Motorn på länken e en 3.8!! Länk

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Det är bara att titta på plåten i motorrumet på höger sidan.. Det ska står model, årsmodell, och den är individuel. chassinummer m.m. Det kan bara att motor är utbyt till 3,8 kanske!!! titta noga den kan också bara någon konstigt med den bil.... kanske någon stolen bil som har satt på någon annan registreringsnummer.....

M.V:H
MAuricio
men verkar så konstigt, för jag känner han lite grann karln som äger den nu, och han är verkligen en hel ylle kille, å han hävdar att det ska vara en-92 och med 3,8, så jag vart bara så fundersam, men jag ska kolla upp det där med chassinummret.
om det är så att det är en 91:a med bytt motor till 3,8 är det nå spec man ska kolla på då? för jag tror då inet den är krockad lr så, är i mkt fint skick... och har varit under och kollat också, och den är mkt tajt på alla sätt, verkar inte ha nå tendenser alls till fel. kan det hända ibland att det helt enkelt bara är så att den blir registrerad som 3,8 fast det ÄR en 3,6?

Mvh Björn
Om man bytt till 3.8:ans motor så måste man även byta styrbox mm då tändsystemen e olika....Kan mycket väl ha blivit reggad som en 3.8 fast det är en 3.6...3.8:an kom ju -92....
Skulle tippa att det är en 3.6a med tanke på registrerings uppgifterna...

"Det en blondin inte har i huve´t får hon ha i handväskan - o de blir en jävla massa de"
Skriv in bilens VIN-nummer på följande sida så får du iaf reda på vilken motor bilen hade när den lämnade fabriken:

Länk

Mvh,
Kalle
_____

Länk
För att få fram chassienr(om du känner till reg nr) så gå till Länk .Skriv in reg nr o klicka sedan på "Mer fordonsinformation" så hittar du chassienr!!!

Glömde ju...klicka på "sök artiklar" så hittar ni var man knappar in regnr...

och vad är VIN nr? :)

Mvh Björn
ok danke

Mvh Björn
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Vehicle identification number, dvs chassinumret.

En 3.8 från 92 har ett chassinummer med GD6xxxx och en 3.6 av samma årsmodell ett chassinummer med GD5xxxx. Tidigare 3.6:or använder serien BKxxxxx.
Det är de 7 sista siffrorna jag talar om nu.

//HD91

- M5 E34 Limousine register -
tack så mkt, ska kolla upp det där snarast, för man vill ju som ha klart för sig vad det är man köper för bil!
tack för all info!

Mvh Björn
go
145
gorjo
330e -21
En annan grej ät att 3,6:an har tändkablar medan 3,8:an inte har det.
To
170
Tommy.N
Alpina B6 (3,5) -86
2x325i -88
325E -87
316 -82
525ix -92
Är det inte luftmassemätare på 3.8:an, och luftmängdmätare på 3.6:an???
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.